Sinä työtön, joka et täyttänyt aktiivisuusehtoa: mitä olet tehnyt tammi-maaliskuussa?
Aloitan:
- Olen hakenut kymmeniä työpaikkoja
- Olen ollut kolmessa työhaastattelussa ja sijoittunut yhdessä rekryssä hyväksi kakkoseksi
- Olen tehnyt talkootöitä lasten harrastuksiin liittyen
- Olen hakenut ensi syksynä alkavaan täydennyskoulutukseen
- Olen julkaissut yhden lehtijutun ilman palkkiota
- Olen aloittanut 10 op:n laajuisen ohjelmoinnin MOOC:in Helsingin yliopistossa tarkoituksena saada kurssi kevään aikana valmiiksi
Mikään näistä ei täytä aktiivisuuden ehtoja, koska päätin heti lain astuttua voimaan, että keskityn omaa osaamistani täydentäviin toimiin sekä työnhakuun enkä mihinkään kurssipelleilyyn.
Kommentit (38)
Minä Haluaisin tietää, miten tee jotka olette täyttäneet aktiivimallin ehdot, olette ne täyttäneet? Oletteko olleet työkkärin kurssilla, tehneet keikkaluontoista työtä tai saaneet kunnon työsopparin?
Jep, te menetätte 4% tuesta - selvästi tätä pitää nostaa, jotta aktivoituisitte taikka yhteiskunta menettää vähemmän rahaa. Joka tapauksessa suunta on oikea!
Lähettänyt vähintään kaksi hakemusta viikossa, nyt odottelen taas vastauksia muutamasta, hakenut yrittäjäkurssille, siinäpä ne.
Olen myös ajatellut ruveta tekemään duunarin verosuunnittelua, eli pimeitä töitä, ainakin tuon aktiivimallin tuntien verran.
Muuttanut, hakenut 20-30 paikkaa (2 haastattelussa), pyytänyt päästä kurssille (ei ollut tilaa), hakenut seuraavan jakson kurssille (ei kuulunut mitään vaikka pitäisi olla tilaa). Mitäs muuta. Pitänyt muuten ammattitaitoa yllä (valo- ja videokuvaus, editointi, ohjelmien opettelu jne.). Yrittänyt pitää pään kunnossa harrastamalla. Silti nakki napsahti.
Lehtijutut palkkiotta ei te-keskusta miellytä. Pitää tienata aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jep, te menetätte 4% tuesta - selvästi tätä pitää nostaa, jotta aktivoituisitte taikka yhteiskunta menettää vähemmän rahaa. Joka tapauksessa suunta on oikea!
Mielelläni aktivoituisin vetämään sinua lättyyn.
- Hakenut noin pariakymmentä työpaikkaa
- Käynyt yhdessä työhaastattelussa
- Ilmoittautunut kahdelle päivän kestävälle kurssille
- Ilmoittautunut verkkokurssille
- Hakenut työvoimakoulutukseen
Vierailija kirjoitti:
Minä Haluaisin tietää, miten tee jotka olette täyttäneet aktiivimallin ehdot, olette ne täyttäneet? Oletteko olleet työkkärin kurssilla, tehneet keikkaluontoista työtä tai saaneet kunnon työsopparin?
Olen ollut nollatuntisopparilla jo viimeiset pari vuotta (töitä on keskimäärin 20-30 tuntia viikossa). Muhun tämä leikkuri ei siis iske ja saan siis ihan normaalisti soviteltua etuutta, jos tunteja on jollain viikolla vähemmän, mutta ärsyttää jos näyn jossain tilastoissa niin että olen onnistunut työllistymään tämän aktiivimallin takia. Vastustan aktiivimallia ja vihaan nykyistä hallitusta.
Vierailija kirjoitti:
Lähettänyt vähintään kaksi hakemusta viikossa, nyt odottelen taas vastauksia muutamasta, hakenut yrittäjäkurssille, siinäpä ne.
Olen myös ajatellut ruveta tekemään duunarin verosuunnittelua, eli pimeitä töitä, ainakin tuon aktiivimallin tuntien verran.
Eihän pimeesti tarvitse tehdä kuin muutaman tunnin verran töitä että saa sen puuttuvan 30 euroa kasaan. Ansiosidonnaisella se leikattu määrä on toki varmaan vähän suurempi.
Päivät hoitanut lapsia, iltaisin pelannut nettipokeria ja lyönyt vetoa. Ihan hyvin on mennyt, varsinkin liigan pudotuspelikohteet olleet tuottoisia. Tuntipalkka n. 30€, joten katsellaan niitä työpaikkailmoituksia sitten kun ei pelit suju. Kolme vuotta nyt mennyt ja ei ole lukion pitkän matematiikan "tilastot ja todennäköisyydet"- kurssi mennyt todellakaan hukkaan.
Matkustelin, joogasin, luin kirjoja, shoppailin, kävin keikoilla, taidenäyttelyissä ja elokuvissa, tapasin ystäviä. Otin rennosti enkä miettinyt työnhakua kertaakaan.
Koodannut yleishyödyllistä open source softaa ajankulukseni sekä onhan se koodarin cv:ssä hieno juttu että on todistettavaa työtä tehnyt vaikkakin ilmaiseksi työttömyysaikana. Aina se kaupan kassalla tai siivoojana olemisen cv:ssä voittaa.
Aktiivimallilla sipilä & co saa minun puolestani pyyhkiä perseensä, itse en siihen osallistu ollenkaan eli en hae mitään töitä vain siksi että ehdot täyttyisivät. Eli en edes ota vastaan työtä ellen saa aidosti kiinnostavaa oman alani työtä.
Olen vahtinut alzheimer-äitiäni n. 10 päivää kuukaudessa, käynyt hänelle ruokaostoksilla ja apteekissa ja saattanut laboratorion näytteenottoon sekä siivonnut hänen taloaan. Muun ajan olen ollut uupunut ja sairas (nuhakuumeessa/flunssassa). Yhtä työpaikkaa olen hakenut, se oli ainoa jonka ehdot täytin.
Vierailija kirjoitti:
Päivät hoitanut lapsia, iltaisin pelannut nettipokeria ja lyönyt vetoa. Ihan hyvin on mennyt, varsinkin liigan pudotuspelikohteet olleet tuottoisia. Tuntipalkka n. 30€, joten katsellaan niitä työpaikkailmoituksia sitten kun ei pelit suju. Kolme vuotta nyt mennyt ja ei ole lukion pitkän matematiikan "tilastot ja todennäköisyydet"- kurssi mennyt todellakaan hukkaan.
Hyvä meininki! Itselläni on kans pitkä nettipokeri"ura" takana ja parin vuoden tauon (oikeassa työelämässä) jälkeen aloitan pelit taas pian uudelleen. Rahoittajan olen jo löytänyt ja voisin aloittaa pelit vaikka heti. Penniäkään ei tarvitse maksaa verojakaan, kun pokerstars on hoitanut hommat kuntoon EU:n kanssa.
Makoillu pääasiassa. Suomessa kun on niin ihanasti, että työkyvytön voi, tai joutuu olla työmarkkinatuella, jolloin leikkuri puree.
Laittanut hakemuksia, en ole vielä edes yhteenkään haastatteluun päässy :(. Ihan helvetin tylsää on ollu. Vasta 2 kk työttömänä, toivottavasti kohta nappais jostain töitä..
Olen ollut työkkärin uravalmennuksessa ja hakenut 28 työpaikkaan tammi-maaliskuussa. Kahdesti pääsin haastatteluun. Valmennuksessa juttelen mukavia Skypessä yksityisen firman konsultin kanssa noin kerran kahdessa viikossa. Hän totesi heti alkuun että cv:ni on täydellinen ja hakemustekstini ovat loistavia. Hän ei osaa auttaa minua muuten kuin että tsemppiä työnhakuun, kyllä se vielä kohdalle osuu. Maanantaina sain vasta tiedon että valmennus hyväksytään aktiivisuusehtoon tällä alueella. Harmittaa tuhlata verorahoja ja olla muka-aktiivinen sipilän tilastoissa mutta osallistumisehdotus tuli työkkäristä enkä voinut riskeerata karenssiin joutumisen kanssa. Teen siis edelleen sitä samaa mitä olen tehnyt lokakuussa työttömäksi jäämiseni jälkeen, ja pari heippaskypetystä päälle. Lasku menee veronmaksajille.
Hakenut kahta työpaikkaa, toisesta en vielä tiedä kuinka käy. Pitänyt yllä ammattitaitoani seuraamalla eri kanavia, sekä käytännön tekemisellä.