Pienen lapsen ruokailu - missä vaiheessa se menee pieleen?
Meillä on kolmivuotias lapsi ja joka päivä hämmästelen sitä miten hyvin hän osaa säännöstellä syömistään, syö luonnostaan terveellisesti ja osaa lopettaa kun on kylläinen. Missä vaiheessa se menee pilalle ja osa aikuisesta ei enää hallitse syömistään? Mikä sen saa aikaiseksi?
Emme painosta lasta syömään kaikkea, mutta jotenkin kummasti hän silti 48 tunnin ajanjakson aikana syö terveellisesti, vaikka yksi lounas saattaakin olla vain lohta (ei kelpaa porkkanat, muusi tai ruisleipä) tai illallinen pelkkää vaniljajogurttia (ei kelpaa marjat sekaan).
Lauantaina on hyvä esimerkki. Hän söi aamiaisella melonia ja graavilohta (tarjolla oli leipää, leikkeleitä, graavilohta, mehua, maustamatonta jogurttia ja melonia), kaupungilla kaakaon (tarjolla oli myös pinaattipiirakkaa), lounaaksi pari desiä herneitä (syötiin pitseriassa eli myös pitsaa oli tarjolla, maistoi vähän, mutta ei halunnut), välipalaksi banaanin ja päivälliseksi currykanaa ja riisiä (jälkiruoaksi oli kermavaahtoa ja marjoja), iltapalaksi mansikkasmoothien.
Miten moni aikuinen pystyisi kieltäytymään pitsasta ja marjoista kermavaahdolla? Ja millaisia ruokailuun liittyviä sääntöjä teillä on?
Kommentit (28)
No itse olen sitä mieltä että lapsi oppii nirsoksi jos on liikaa valinnanvaraa. Esim teen lounaaksi kalakeittoa. Lapsi sanoo että ei tykkää. Annan asian olla. Päivälliselle tarjoan samaa soppaa ja kas kummaa kun maistuu kun nälkä on aikamoinen.. Eikä edes mainitse keiton olevan pahaa.. Meillä on säännöllinen ruokarytmi ja vältetään turhia välipaloja. Kaikki lapset syövät ajoittaisesta valituksesta huolimatta suht monipuolisesti.
Itse ainakin uskon, että minulla on mennyt pieneen lapsuuden kodin tyrkyttäessä ruokaa, teininä vastaisku, en he...tti syö mitään, kotoa muuttaessa maailmahan on täynnä herkkuja, miksi siis en söisi pitsaa, karkkia, hampurilaisia, ruuhkavuodet aamulla lapset hoitoon, päivällä et muka ehdi syödä mitään, illalla hotkit kaiken mitä löytyy.
Olin varmaan 35v kun ensi kerran edes ajattelin painoa, silloin se oli 70kg, liikaa siis, ei mitään hajua miten laihduttaa, syön pari viikkoa pussikeittoa, paino putoaa 5kg, olo yhtä helv..ttiä, kuukauden päästä paino 75kg, sen jälkeen onkin sitten 20v ollut jos jonkun näköistä dieettiä. Tulos eilen aamulla paino 95kg.
Eli koitan olla kysymättä lapsenlapselta onko vatsa täynnä, sanomatta otapa vielä yksi peruna että jaksat. Tsi hokematta mantraa kaikkea pitää maistaa, miksi? Voi sanoa, tämäpä on hyvää, haluatko maistaa? Limainen kaurapuuro on pahaa, miksi sitä on pakko syödä?
Vierailija kirjoitti:
No itse olen sitä mieltä että lapsi oppii nirsoksi jos on liikaa valinnanvaraa. Esim teen lounaaksi kalakeittoa. Lapsi sanoo että ei tykkää. Annan asian olla. Päivälliselle tarjoan samaa soppaa ja kas kummaa kun maistuu kun nälkä on aikamoinen.. Eikä edes mainitse keiton olevan pahaa.. Meillä on säännöllinen ruokarytmi ja vältetään turhia välipaloja. Kaikki lapset syövät ajoittaisesta valituksesta huolimatta suht monipuolisesti.
Meillä on kyllä päinvastoin, valinnan varaa on ollut ja mahdollisuus maistaa, ei pakko.
Äitini kysyi 10v tykkäätkö kalakeitosta, tämä vastasi en, äiti hädissään mitä minä sinulle laitan, poika vastaa kyllä minä sitä kalakeittoa syön, vaikka ei se herkkua ole.
Meillä 2v. on syönyt ruuan mukana kaikki kasvikset hyvin. Mutta, nyt on ruvennut kaivamaan porkkanat ja parsat itse pois ja jättää ne syömättä!😣Minkäs teet!?
Siis noin vähällä ruualla meidän taaperot olisi kuolleet nälkään ja molemmat olivat siltikin alipainoisia. Poika söi 3v aamupalan, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja 2 x iltapala. Ruokaa on kannettu vuosien varrella selkä vääränä kotiin eikä loppua näy.
Yhä syövät todella paljon mutta paino ei nouse. Poika on nyt 185cm ja 64kg. Aina ovat syöneet ravitsevaa monipuolista ruokaa ilman mitään rajoituksia. Ei vältellä sokeria tai rasvaa. Terveitä ja reikiä 0.
Ap, hyvä että et ota paineita lapsen ruokailusta ja tarjoat kaikkea mitä itsekin syöt. Älä välitä noista ilkeistä besserwisser-kommenteista.
Meillä alkoi menemään pieleen siinä vaiheessa, kun lapset alkoivat liikkua itsenäisesti ja heillä on omaa rahaa käytössä. Ostavat itse itselleen sipsejä, suklaata ja limsaa. Sitten ei tavallinen kotiruoka maistu. Olen heidän lapsuusvuosinaan yrittänyt tehdä parhaani kunnollisten ruokatottumusten suhteen ja toivon, että ne kotoa opitut tavat tulevat sitten myöhemmin taas lapsillekin tavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö tämän keskustelun perusteella siis päätellä, että ne, joilla on parhaat tiedot oikeasta tavasta ruokailla ja jotka myös syövät oikein, ovat pahalla tuulella?
Todella osuva kommentti :D
Syöminen on nykyään hemmetin hankala asia. Syöt mitä vaan, niin syöt aina jonkun mielestä väärin!Maito, vilja,makkara, kahvi, siideri, sokeri, hedelmäsokeri, juusto, voi, margariini, lihaliemikuutio, punainen Maito, rasvaton maito.. ym.ym..huuuh..