Onko pitkä parisuhde/avioliitto statussymboli?
Kysymys otsikossa.
Täytyy nimittäin myöntää, että itse tunnen aina hitusen ylpeyttä kertoessani olleeni pitkään naimisissa, nuoreen ikääni nähden. En ole onnistunut elämässäni kovinkaan monessa muussa asiassa, joten näitä ylpeilyn aiheita ei juuri muuten ole.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (36)
No ei todellakaan ole. Eläkää ensin nuoruutenne vapaana ja katselkaa maailmaa. Sitten vasta vakiintukaa kun siltä todella tuntuu, ei pelkästään sen takia että liitosta tulisi pitkä. Ja vain oman itsenne takia tehkää se, ei minkään "statuksen" vuoksi. Mistä sitä nuorena edes tietää mitä tahtoo, ihminenhän muuttuu.
Onhan se rehellisesti sanottuna. Statusarvo perustuu hyveellisiin ominaisuuksiin liitettyvien mielikuvien lisäksi osittain myös todellisuuteen: juuri hiljattain julkaistiin joku tutkimus, jonka mukaan älykkäiden ihmisten avioliitot kestävät keskimäärin pisimpään.
Tällä palstalla toki pitkät avioliitot kääntävät puheet aina perämetsissä hellan ja nyrkin välissä sinnitteleviin vanhempiin katkeriin sukulaisnaisiin ja onnettomiin kulisseissa kärvisteleviin nousukkaisiin. Ehkä nämä sitten kuvaavat kunkin palstalaisen omaa tuttavapiiriä. Oma kokemukseni omista tuttavapiireistäni tukee tuota tutkimustulosta, että älykkäämpien liitot kestävät pidempään, toki poikkeuksia aina on, mutta suurpiirteisesti sanottuna.
Ei. Nykyäänhän sitoutumista pidetään läheisriippuvaisuutena.
Pitäisi suhtautua kumppaniin kuin halpaan esineeseen, ja vaihtaa uusiin kun kyllästyttää tai ilmenee joku vika.
On tietenkin. Useimmat on yhdessä jokseenkin tyytyväisiä, ei tähän tietenkään lasketa mitään kärsimys-viha-suhteita. Minusta pitkä parisuhde/avioliitto on statussymboli siksi, että se osoittaa, että molemmat osapuolet kykenevät olemaan epäitsekkäitä, kantamaan kortensa yhteiseen kekoon, antamaan anteeksi ja olemaan armollisia itselleen ja toiselle. Koska kukaan ei ole täydellinen, pitkissä parisuhteissa useimmilla on tullut vaikeitakin aikoja (minkälaisia kelläkin, mutta vaikeita kuitenkin). Sitten on vaan päätetty, että ei olla pikkumaisia, annetaan anteeksi, rakastetaan toista ihmistä virheineen päivineen. Se on tosi arvokas ominaisuus ihmisessä. Tavallaan viestii viisaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliitosta en niin tiedä, eipä sitä nykyään voi tietää, kuka on sanonut aamenet ja kuka elelee susiparina.
Mutta ydinperhe on ehdottomasti statussymboli, ja tuo mukanaan muita statussymboleita kuten perheasunnnon, perheauton ja perheharrastukset.
Nuo kaikki saavuttaneena 45v miehenä sanon, että surkeasti menee jos tällaista keskiluokkaista perheperseilyä joku pitää statussymbolina.
Sanoisin paremminkin että onnettomien sattumusten ja konservatiivisten sukulaisten johdattelua ryyditettynä omalla typeryydellä/nahjusmaisuudella on johtanut tähän, eikä suinkaan mikään tavoittelu.
Perkele kun ei osannut valita fiksummin ja pysyä ikipoikamiehenä, voisi naureskella noille statussymboleille sen sijaan että hampaita kiristellen yrittää "statustella" päivästä toiseen...
Eivät kaikki statussymbolit tietenkään sovi kaikille. Mutta en minä väittäisi, että Louboutinit eivät ole statussymboli, sillä perusteella että ne saavat mun vaivaisenluuni kolottamaan.
Jos miehellä on lapsia ja sormus sormessa, niin se voi tuoda statusta etenkin muiden naisten silmissä. Parisuhteen pituudella tässä ei ole väliä. Naisille lapset ja sormus sormessa eivät tuo statusta. Tämä on tutkittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, ehkä pitkä onnellinen parisuhde jossain määrin. Jos yhdessä pysytään hampaat irvessä niin ei siinä parisuhteen kesto asioita ainakaan paremmaksi tee.
Tämä^
Olen liian vanha (50v)tähän ajatukseen. Naimisissa jo 26v. Mutta onko se jollain tavalla status? Ei todellakaan.
On vain ollut hyvä tuuri sen suhteen, millaiseksi mies on kasvanut vuosien myötä. Yhtä hyvin olisi voinut kasvaa toiseen suuntaan tai jäädä pulloon kiinni. Ero siitä olisi tullut.
Tää on vähän kuin autokaupolla oloa. Voi olla, että saa kunnon pelin tai sitten se paljastuu ihan romuksi. Tuuria, sanoisin.
Voi naisia miten hassuja te olette. Tehän luulette että se liitto on statussymboli, todellisuudessa avioliitto madaltaa naisen statuksen ja kohentaa miehen statusta. Naisesta tulee miehen omaisuutta ja avioituneita naisia pidetään kovilla aloilla väistämättä bimboina jotka eivät osaa ajatella. Tai siis, naisia kohtaan ylipäätään on ennakkoluuloja, mutta miehen puolisoksi julistautuminen madaltaa naisen statusta koska ilmoitat olevasi penetroitava, miehesi omaisuutta ja miehesi suvun kunnianjatkaja.
Avioliiton status naiselle on vähän sama kuin orja nousisi yhden asteikon keittiöorjasta saliorjaksi.
Miehelle avioliitto tuo valloituksen, oman alamaisen ja mies saa pään tittelin. Ei naisen status mihinkään nouse. Se että on alisteinen bimbo ei ole korkeaa statusta.
Naisilla on kyllä opittavaa. No, toisaalta ymmärtäähän sen kun ei naisen elämässä ole juuri muuta saavutettavaa kuten ap ilmaisikin.
Mun ja miehen kohdalla se on ainaki ihme. Ollaan aika kuumakalleja molemmat, joten välillä ollaan kuin kissat ja koirat.
Mutta ollaan kyl onnellisiakin:)
Minusta ei. Minulla on ollut elämässäni kaksi vakavaa avioliittoon johtanutta parisuhdetta. Ensimmäinen kesti liki 20 vuotta ja päättyi avioeroon, toista mennään kuudetta vuotta ja koska tässä jälkimmäisessä olen monin verroin onnellisempi, en enää pidä pitkää vaan onnellista suhdetta tärkeänä. Mikään statussymboli se ei minulle ole. Olen koulutettu, kohtuullisen varakas ja hyvätuloinen vaativissa asiantuntijatehtävissä työskentelevä nainen ja kahden lapsen äiti ja kyllä minun statussymbolini ovat ihan muualla kuin siinä että olen "päässyt" naimisiin.
On. Tutkitusti älykkäämmillä ja korkeammin koulutetuilla on paremmat ja kestävämmät parisuhteet kuin muilla. Ja sellaiset kolme lasta kolmen kumppanin kanssa ovat ehdottomasti alempien sosiaaliluokkien heiniä.
Pitkä ja hyvä liitto tuo myös terveyttä, hyvinvointia ja pitkää ikää, joten se on aika fiksu statussymboli. Moneen muuhun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
On. Tutkitusti älykkäämmillä ja korkeammin koulutetuilla on paremmat ja kestävämmät parisuhteet kuin muilla. Ja sellaiset kolme lasta kolmen kumppanin kanssa ovat ehdottomasti alempien sosiaaliluokkien heiniä.
Pitkä ja hyvä liitto tuo myös terveyttä, hyvinvointia ja pitkää ikää, joten se on aika fiksu statussymboli. Moneen muuhun verrattuna.
Tutkitusti pitkät parisuhteet perustuvat turhan usein naisen alistamiseen. Se ei ole statussymboli, vaikka kuinka kääntäisit sen. Naiset eivät ole korkeastatuksisia vaikka voissa paistaisi. Instituutio joka pitää naista alempana ei tuo korkeaa statusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti pitkät parisuhteet perustuvat turhan usein naisen alistamiseen. Se ei ole statussymboli, vaikka kuinka kääntäisit sen. Naiset eivät ole korkeastatuksisia vaikka voissa paistaisi. Instituutio joka pitää naista alempana ei tuo korkeaa statusta.
Ja lähde tuohon keksittyyn tutkimukseen. Onnellinen tasa-arvoinen liitto ei millään tavalla alista naista.
Onnellinen kyllä, mutta onneton ei. Ja siksipä monet onnettomatkin pariskunnat esittävät onnellisia.