Mikseivät ihmiset vaiha autoaan useammin?
Anneli Bernerin mukaan yli viisivuotta vanhat autot eivät ole enään turvallisia ja vaarantavat muun liikenteen. Pitäisikö monen autoihmisen vaihtaa sitä autoaan uuteen tiheämpään tahtiin? Nyttenhän Suomen liikenteessä on jopa yli 20 vuotta vanhoja autoja, ja siksi Suomen autokanta onkin hälyyttävän vanhaa.
Kommentit (25)
Tää anneli on muutenkin niin umpipösilö, ettei sen puheista kannata piitata. Vanhaa sanontaa lainaten " sama kumpi pää puhuu".
Mutta vastauksena otsikkoon: kestävää kehitystä ajatellen kannattaa käyttää aina hyödykkeet loppuun eikä aina vaihtaa käyttökelpoista uuteen vain siksi, että entinen on niin vanha. Ei kaikki meistä vaihda vähän väliä puhelinta, asuntoa, vaimoa/miestä, autoa eikä mitään muutakaan.
Terveisin 25 vuotta vanhalla autolla ajava.
Auton turvallisuus on eniten kuskista kiinni. mä ajoin kortin opetusluvalla autolla jonka berneri luokittelisi vanhaksi romuksi, ehkä ongelma jätteeksi? Kuitenkin vain yksi peruuttaessa rikkoutunut lisävalo on mihin olen liikenteessä syyllistynyt. Vahinkohan se oli joulukiireessä. Kortti on muuten rikkeetön siitä asti kun sen sain vuonna 1989.
Onnettomuudelle enkä vahingolle voi mitään jos sellainen osuu kohdalle, toivon ettei osu. Kuskina olen sellainen jolla ei ole mihinkään kiire. Jääradoilla olen käynyt ajamassa lujaa että pysyy se auto hanskassa vaikka kaasua painaa ihan kunnolla. Radoilla nopeita arvostan ja teillä, kaduilla kaahaavia halveksin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran ekologinen, että käytän mieluummin vanhan loppuun kuin ostan uuden muoviauton.
Sen vanhan käyttö verrattuna uuden valmistukseen. Heh, helppo laskea kumpi säästää enemmän kaikilla tavoin.
Yksi mikä nykyään kuluttaa paljon on kun tehdään kodinkoneista kuten pesukoneista, läppäreistä, telkkareista jne lyhytkestoisia. Korjaus kun maksaa enemmän kuin uusi niin jätteen kasvu ainakin on varmaa.
Jos politikoilla olisi vähänkään selkärankaa niin tahallaan nopeasti rikkoutuvien kulutustavaroiden myynti ja valmistus kiellettäisi. Vaatimus olisi että laitteeen pitää kestää vähintään 20 vuotta että voidaan puhua kestävästä kehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Ketä se vaihto hyödyttää, sen romun ottaa sitte joku köyhä opiskelija, sama auto edellee liikenteessä?
Eise ikä vaan se että on hyvin huollettu...
Vanhan auton romuttamisesta saa romutuspalkkion. Sitä ei tarvitse laittaa kiertoon ja vaarantaa jonkun tuntemattoman opiskelijan henkeä.
Se romutuspalkkio nyt on yhtä tyhjän kanssa. Kelpaa vaan tosi pienipäästöistä autoa ostaessa. Tämä rajoittaa aika paljon vaihtoehtoja. Vähänkään tilavampaa perheautoa ostaessa romutuspalkkiota ei saa hyödynnettyä. Ajetaan siis vanhalla niin kauan kuin pystyy.
Olen sen verran ekologinen, että käytän mieluummin vanhan loppuun kuin ostan uuden muoviauton.