Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vanhukset ovat niin pihalla elektroniikasta ja miten he ovat pärjänneet elämässä kun eivät osaa mitään?

Vierailija
27.03.2018 |

Luulisi etteivät edes kykene selviytymään hengissä elämästä kun kaikki on niin vaikeeta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset ajattelee samoin että miten nuoret pärjää, kun eivät jaksa mitään.

Ei siinä elektroniikkaa kaipaa, kun hommia pitää painaa ja raskasta se elämä oli nykyajan elämään verrattuna.

Niinpä ja kaikkiin arkisiinkin asioihin pitää hakea apuja ja neuvoja/vahvistusta netistä , oman pään käyttö ,oivaltaminen ja ongelmien ratkaisu tuntuu olevan kokonaan unohdettu . Kaikki on ennen tehty vaikeimman kautta ,ei jäänyt aikaa pohtimaan olenko onnellinen vai en

Vierailija
22/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen pihalla "elektroniikasta", vaikka olen vasta nelikymppinen. Osaan ottaa kuvia digikameralla ja muokata kuvia tai ottaa käyttöön uuden puhelimen tai käyttää kodinkoneita tai ajastaa boksin. Silti 99 % nettimaailmasta on minulle ihan vierasta, ja koodaamisesta en ymmärrä mitään. Minkäänlaisia sivuja minulla ei ole missään someyhteisöissä. Minulla vain ei ole ollenkaan kiinnostusta noihin asioihin.

Vanhukset ovat luoneet elämänsä ihan toisenlaisessa maailmassa kuin nykynuoret. He rakensivat tuhoutuneen maan uudelleen, viljelivät itse ruokansa ja lypsivät maitonsa. Olisi kova paikka, jos nykynuoret laitettaisiin samaan tilanteeseen tekemään tuota kaikkea maassa, jossa infra on tyystin tuhoutunut ja poliittinen tilanne koko ajan tulenarka.

Viidenkymmenen vuoden päästä maailma on taas ihan toisenlainen kuin nyt. Emme osaa edes kuvitella, mitä uudistuksia ja keksintöjä on luvassa ja miten niitä pitäisi osata käyttää. Emme osaa kuvitella edes sitä, kehittyykö maailma eteenpäin vai tuleeko takapakkia. Onneksi minä osaan sentään lypsää käsin ja viljellä kotitarpeiksi ja kutoa villapaidan, mummu oli hyvä opettamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisipa nykypolven elektroniikan ihmelapsilla mennä sormi suuhun, kun pitäisi säätää analogiseen televisioon antenni ja virittää kanava, tai rakentaa itse kidekone.

Vierailija
24/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaikki ole pihalla. Omat vanhempani on olleet työelämässä ollessaan insinöörejä, äiti it-alan ja isä elektroniikka-alan. Nyt 75-vuotiaina ovat nörttivanhuksia, jotka seikkailevat virtuaalilaseineen pelimaailmoissa mieluummin kuin matkustelevat maailmalla. On kuulemma ympäristöllekin ystävällisempää ja fantasiamaailmat on mielenkiintoisempia kuin tosimaailma. Ja osaavat todellakin käyttää kaikenlaisia nykyajan laitteita. Ainoa "vanhusmaisuus" on se että sosiaalista mediaa eivät oikein ymmärrä, siis että mitä iloa siitä on kellekään, eivätkä sitä käytä. 

Vierailija
25/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisipa nykypolven elektroniikan ihmelapsilla mennä sormi suuhun, kun pitäisi säätää analogiseen televisioon antenni ja virittää kanava, tai rakentaa itse kidekone.

Pelkkä kaukosäätimetön televisio aiheuttaisi traumoja.

Vierailija
26/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä Näkemiin vaan muru-sarjassa Wayne sanoi ateriahetkestä "Olen tottunut tasokkaampiin olosuhteisiin" johon Oz kajautti "Ai jaa,onko teillä sisävessa?!!".

Vierailija
27/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö ap sitten miten transistori biasoidaan? Teepä myös kolmannen asteen Butterworth-filtteri.

Ai olet pihalla elektroniikasta?

Tässä oli varmaankin kyse sellaisista, jotka eivät esim. osaa ottaa käyttöön uutta puhelinta, televisiota tms., jossa tulee vielä yksinkertaiset ohjeetkin mukana.

En kyllä itsekään ymmärrä, täytyy varmaan äo olla reilusti satasen alapuolella, kun viisi-kuusikymppinen on noin aivoton.

Nykyiset laitteet ovat kyllä niin simppeleitä ja helppokäyttöisiä, niin kuka tahansa pystyy ne ottamaan käyttöön, jos osaa lukea.

Toinen asia on sitten, viittiikö aikaansa tuhlata johonkin käyttöohjeeseen, jos palvelun voi ostaakin.

Olen vanha kääkkä, enkä viitsi aikaani tuhlata, sillä olen yli 40v. tuhlannut noihin härpäkkeisiin aikaani, eikä nykyään paljon kiinnosta ja saman ajan kun elämässä voi käyttää paljon mukavammin.

Vierailija
28/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö ap sitten miten transistori biasoidaan? Teepä myös kolmannen asteen Butterworth-filtteri.

Tässä oli varmaankin kyse sellaisista, jotka eivät esim. osaa ottaa käyttöön uutta puhelinta, televisiota tms., jossa tulee vielä yksinkertaiset ohjeetkin mukana.

En kyllä itsekään ymmärrä, täytyy varmaan äo olla reilusti satasen alapuolella, kun viisi-kuusikymppinen on noin aivoton.

En tiedä ketään ikäistäni, joka ei osaisi nykyajan peruskamppeita laittaa käyttökuntoon tai käyttää älykännykkää lukuunottamatta yhtä, joka todellakin on juuri lievästi kehitysvammainen. Isommat huollot tekee liike, niinkuin ennenkin. Itse olen kyllä teknisellä alalla töissä. Mutta kauhisteltiinhan täällä av:lla, oletettavasti nuorempien toimesta, sitäkin, että minulla on admin-oikeudet omalle koneelleni. Kyllä minä tiedän, mitä teen ja asennan ohjelmat itse, aina. Sekä uudet, että päivitykset. N53

Vierailija
29/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset osaavat kaiken muun paitsi elektroniikan. Nykyihmiset ovat niin uusavuttomia, eivät osaa muuta kuin näpytellä puhelimia ja pelikoneita.

Vierailija
30/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin vähän aikaa sitten 92-vuotiaan äitini kanssa, ja hän kertoi, miten hänen nuoruudessaan ei ollut pesukoneita eikä pakastimia. Tekniikan kehitys on ollut todella nopeaa viimeisen sadan vuoden aikana.

Mun mummi on samaa ikäluokkaa ja kertoi kuinka hän samalla myllynkivellä oli sota-aikana jauhanut jauhoja, joka oli meillä kesömökin askelmana.

Edelliset sukupolvet ovat todella ihan arkisissa asioissa joutuneet käyttämään luovuutta ja keksiällisyyttä, toisin kuin nykyisin, kun kaikki voi ostaa kaupasta, tarkan käyttöohjeen kanssa.

Vierailija
31/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset osaavat kaiken muun paitsi elektroniikan. Nykyihmiset ovat niin uusavuttomia, eivät osaa muuta kuin näpytellä puhelimia ja pelikoneita.

Elektroniikkaa on ollut 60-luvulta alkaen eli kohta 60v. eli kohta yhden sukupolven eliniän ja sitäkin ennen. Esim. tv, laskimet, tietokoneet jne. Ja kännykätkin jo lähes 40v. Internett lähes 30v. Siis lähes kaikkien kansalaisten käytössä eli ei elektroniikka ja teknologia ole mikään uusi ilmiö ja luulen, ettei moni ole edes syntynyt, kun elektroniikka oli käytössä.

Vierailija
32/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki pitää olla mahdollisuus elää ilman elektroniikkaa, mutta on järkyttävää kuinka huonosti vanhukset muistavay esim pin koodin pankkikortistaan. Kyllähän ennenkin piti muistaa numeroita :D  .  

Vierailija
33/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko kysymys olevan osaamisesta, vaan valinnasta, jonka mahdollistaa korkea elintaso.

Vastahan uutisoitiin, kuinka 20-25v haluavat lisää pankkipalveluita ja käyttävät kortin sijaan ostoksien yhteydessä rahaa, koska haluavat maksutapahtuman kokea konkreettisesti.

Vierailija
34/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on pärjätty, lapset koulutettu ja autettu aikoinaan läksyihin ja kokeisiin valmistautumisessa. Ehkä pystyvät sitten vuorollaan ja tarvittaessa auttamaan meitä viimeisimmässä teknologiassa. Opintolainoja ei tarvinnut ottaa. Pankkihommat yms sujuu hyvin ainakin omiksi tarpeiksi. Sitkeyttä riitti ja sukanvarresta joitakin seteleitä aina silloin tällöin lapsille ja lapsenlapsillekin. Hyvin on osattu laittaa ruuat sun muut ja passattu aina kun kotiin tulevat.

Kaikkia ei kiinnosta elektroniikka. Elämässä monet muut taidot ovat tärkeämpiä.

Vierailija
35/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaiskohan ap konffata soundblasterin toimimaan dos 6:n kanssa ilman ohjeita?

Tai ladata tietokoneeseen ohjelman c-kasetilta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän