Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vanhukset ovat niin pihalla elektroniikasta ja miten he ovat pärjänneet elämässä kun eivät osaa mitään?

Vierailija
27.03.2018 |

Luulisi etteivät edes kykene selviytymään hengissä elämästä kun kaikki on niin vaikeeta.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin huono, menee miinuksen puolelle. Sanotaanko -4/5.

Vierailija
2/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö ap sitten miten transistori biasoidaan? Teepä myös kolmannen asteen Butterworth-filtteri.

Ai olet pihalla elektroniikasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Siksi piti luoda hyvä sosiaaliturva, jotta ne idiooteimmatkin olisivat säilyneet hengissä.

Vierailija
4/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjätään, kiitos. Entä itse?

Vierailija
5/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että 1940-luvulla ei selvitty ilman elektroniikkaa?

Vierailija
6/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en selviytyisi ilman sähköä ja sisävessaa, vaan minun isoäitini eli juuri sellaisessa ympäristössä suurimman osan elämäänsä. Hän oli onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, ei kaivannut  ylellisyyksiä. Ihmisillä on kyky sopeutua ympäristöönsä ja rakentaa elämänsä niistä aineksista, joita tarjolla.

Miten sun elektroniikka toimisi, jos ei olisi sähköä, pattereita, akkuja ja generattoreita? Miten pärjäisit? Osaisitko sopeutua?

Vierailija
7/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta tuhatta vuotta ihmiset ovat selviytyneet ilman elektroniikkaa. Ensimmäinen sähkövalo otettiin käyttöön Suomessa 1882.  Internet-selailua varten matkapuhelin kehitettiin 1999. Miten pärjäisit, jos joutuisit elämään kuten 70-luvulla elettiin?  Tai kuten 50-luvulla elettiin. Et varmasti selviäisi hengissä. En tiedä, minkä ikäinen sinulle on vanhus, mutta kyllä 50-60 vuotiaat selviää ihan hyvin. Jopa 70 vuotiaatkin. Tunnen myös nuoria, joille elektroniikka tuottaa ongelmia. Kai se on vähän omasta kiinnostuksesta kiinni. Ja paljonko työkseen käyttää elektroniikkaa.

Vierailija
8/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä syyttelisi vanhuksia. Olen itse nelikymppinen it-ammattilainen stadista enkä minäkään enää tajua hevon v*ttuakaan jostain full-stack devaamisesta, kun ei ihan oikeasti kiinnosta ja kykenen elämään ilman mokomaa hypepaskaa. Elämässä tärkeintä on nautiskelu ja auringosta nauttiminen.

Vierailija
9/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö itse etsimään ja selvittämään vian ja korjaamaan sitten sen 1950-luvun putkiradion, jos kaikki  tarkoitukseen pyytämäsi tarvikkeet ja uudet  varaosat siihen annettaisiin sinulle ihan sitä mukaa kun niitä työssäsi tarvitsisit (eli esim. merkitsisit vain ne tarvitsemasi varaosat lapulle ) ?

Entä perinteisen mekaanisen kellon ?

Sanotaan jonkun vähän helpomman, esim. ihan sellaisen  ruuveista  avattavan vanhan herätyskellon ?

No eipä hätää, kyllä ennen tätä nykyistä kertakäyttökulttuuriamme noihin tehtäviin oli ammatti-ihmisiä, oli radionkorjaajia ja kelloseppiä, jonne kellot  ja radiot vietiin korjattaviksi.

Muut, eli se enemmistö ihmisistä, (kuten nytkin)  vain  valitsivat, ostivat ja käyttivät niin kelloja, radioita kuin kaikkia muitakin tarvitsemiaan välineitä ja laitteita.

Eivät niitä viallisiksi menneitä  osanneet korjata nuoret,eivätkä vanhat, eivät keski-ikäiset, eivätkä ne  miehet, eivätkä edes naiset JOILLA ei ollut takanaan jotain,(jonkun laitekorjaajan) koulutusta.

Vierailija
10/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap tarkoittaa elektroniikalla?

Vierailija
11/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinäkin ap vielä putoat komeasti kärryiltä, jos vanhaksi pääset elämään.

Vierailija
12/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin vähän aikaa sitten 92-vuotiaan äitini kanssa, ja hän kertoi, miten hänen nuoruudessaan ei ollut pesukoneita eikä pakastimia. Tekniikan kehitys on ollut todella nopeaa viimeisen sadan vuoden aikana.

Vierailija
13/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde ap itse kaittämään pannukahvia, kerro kuinka onnistui?

Vierailija
14/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään. Siksi piti luoda hyvä sosiaaliturva, jotta ne idiooteimmatkin olisivat säilyneet hengissä.

Taitaa se sosiaaliturva olla näitä nykyajan idiootteja varten, jotka eivät osaa muuta kuin istua koneella tai räplätä kännykkää.

Vierailija
15/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset ajattelee samoin että miten nuoret pärjää, kun eivät jaksa mitään.

Ei siinä elektroniikkaa kaipaa, kun hommia pitää painaa ja raskasta se elämä oli nykyajan elämään verrattuna.

Vierailija
16/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö ap sitten miten transistori biasoidaan? Teepä myös kolmannen asteen Butterworth-filtteri.

Ai olet pihalla elektroniikasta?

Tässä oli varmaankin kyse sellaisista, jotka eivät esim. osaa ottaa käyttöön uutta puhelinta, televisiota tms., jossa tulee vielä yksinkertaiset ohjeetkin mukana.

En kyllä itsekään ymmärrä, täytyy varmaan äo olla reilusti satasen alapuolella, kun viisi-kuusikymppinen on noin aivoton.

Vierailija
17/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi etteivät edes kykene selviytymään hengissä elämästä kun kaikki on niin vaikeeta.

Sinä varmaankin kuvittelet olevasi kovankin luokan osaaja, kun osaat selfien laittaa snpchattiin.

Vierailija
18/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen, miten jotkut nuoret voi olla niin pihalla, etteivät ymmärrä, että Suomessa on elektroniikkaa ja teknologiaa on käytetty jo lähes 50v. vaikka Suomessa on ilmainen koulutus, jopa yliopistot ja tietoa on netti pullollaan.

Olen lähes 70v. ja olet niin yksityis- kuin työelämässä käyttänyt koko aikuisiän. Ja nykyiset laitteet ovat todella simppeleitä ja helppokäyttöisiä, ettei niiden käyttämiseen tarvitse opetella edes ammattisanastoa.

Ap. tulee mieleen 5v lapsenlapseni, joka ihmetteli suureen ääneen, oliko mummin nuoruudessa jo rokkia, kun kerroin eräästä festarista ja muusikosta.

Vierailija
19/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko itse korjata television tai kännykän, selittää miten internet toimii tai koodata? No niin mä ajattelinkin. Nuoret ovat yhtä pihalla kuin vanhatkin.

Vierailija
20/35 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen, miten jotkut nuoret voi olla niin pihalla, etteivät ymmärrä, että Suomessa on elektroniikkaa ja teknologiaa on käytetty jo lähes 50v. vaikka Suomessa on ilmainen koulutus, jopa yliopistot ja tietoa on netti pullollaan.

Olen lähes 70v. ja olet niin yksityis- kuin työelämässä käyttänyt koko aikuisiän. Ja nykyiset laitteet ovat todella simppeleitä ja helppokäyttöisiä, ettei niiden käyttämiseen tarvitse opetella edes ammattisanastoa.

Ap. tulee mieleen 5v lapsenlapseni, joka ihmetteli suureen ääneen, oliko mummin nuoruudessa jo rokkia, kun kerroin eräästä festarista ja muusikosta.

Niinpä, tämän päivän vanhukset ovat luoneet pohjan teknologiselle kehitykselle. Joka ikäryhmästä löytyy niitä, joita ei elektroniikka tai rokki kiinnosta.