Rannemurtuman jälkeinen jäykkyys?
Hei, onko täällä kokemusta kuinka nopeasti rannetta pitäisi pystyä ojentamaan ja koukistamaan kipsin poiston jälkeen? Kipsin poistosta on pari päivää ja kiertoliike alkaa jo sujua, mutta ranne koukistuu ja ojentuu edelleen vain muutaman hassun asteen (jos täysi liike olisi 90 astetta niin ranne liikkuu ehkä 10 astetta). Pitäisikö huolestua, jos liikkuvuus ei pian parane jumppaamisesta huolimatta?
Kommentit (9)
Minä taas en pystynyt kipsissä liikuttamaan rannetta, muita niveliä kylläkin. Värttinäluu minullakin, tosin ihan ranteen puolisesta päästä. Turvotusta on vielä kyllä jonkin verran, kipua ei onneksi juuri.
Ap
Jäykkyys on normaalia. Onko sulle määrätty kuntouttavaa fysioterapiaa?
Minulle neuvottiin (ei ollut avomurtuma), että kannattaa jumpata kättä lämpimässä vedessä. Venyttelin sitten rannetta lavuaarissa.
Minä sain koukistettua vähän rannetta kipsissäkin, mutta en taivutettua taakse. Jäykkyyttä olikin enemmän taaksetaivutuksessa, mutta se korjautui hyvin nopeasti vesivenyttelyssä. Painoin kättä lavuaaria vasten., niin että jänteissä tuntui venytys ja tein annettuja jumppaliikkeitä (nyrkkiin, auki, kierto).
1.
Kiitos vastauksista. Ei ole vielä muuta kuin kotijumppaohjeet, mutta fysioterapiaan on ilmeisesti mahdollista päästä, mikäli omakuntoutus ei tuo riittäviä tuloksia.
Ap
Joka puolella olikin lukenut, että jäykkyys on normaalia. Mietin lähinnä, että tarkoitetaanko tuolla, että ranne liikkuu aika normaalisti, mutta vaan jäykästi. Kun itselläni ranne ei vielä jumpasta huolimatta liiku läheskään normaalein liikeradoin.
Ap
Kaappaan vanhan ketjun. Mulla oli värttinäluun (lievän) murtuman jälkeen käsi 4vk kipsissä, jonka sain toissapäivänä pois. Nyt ihmettelen, kun ranteen ulnaaripuoli on aivan uskomattoman jumissa ja kipeä. Jo kipsihoidon aikana huomasin, että kun yritin kääntää käsivarren kämmenselkä kattoa kohti, tuolle alueelle teki tosi kipeää. Mainitsin siitä kontrollikäynnillä lääkärille, joka ei ottanut asiaan mitään kantaa. Kipsin poistanut hoitaja kommentoi, että ulnaaripuolella vähän ranteesta kyynärpäähän päin on mustelma. Sanoi, että jos ei kipu hellitä parissa, kolmessa viikossa, pitää ottaa yhteyttä.
Ei kellään sattuisi olemaan kokemusta vastaavasta? En saanut tk:sta mitään treeniohjeita, kaivoin itse esille nämä Tays:n ohjeet: https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Potilasohjeet/Tuki_ja_liikuntaelinsair… Tuossa "Kipsin poiston jälkeen, 1c" -liikkeessä, jossa kyynärpää on kyljessä kiinni, en saa kämmenselkää käännettyä kattoon lähes yhtään. Toiseen suuntaan sujuu vähän paremmin. Mietin, voisiko olla, että lihakset vain protestoivat asennonmuutosta, kun liike kiristää ihan kyynärvarren keskiosaa-kyynärpäätä myöten?
Huh, pitkä selostus. Toki tässä on vasta pari päivää ollut käsi vapaana, että ehkä täytyy vain malttaa mielensä. Ahdistaa vain, kun on hallitseva käsi kyseessä, että tuleehan se kuntoon!
Sain fysioterapeutilta jumppaohjeet, jolla sain käden liikeradat pikkuhiljaa takaisin. Olin kipsin poiston jälkeen vielä viikon sairaslomalla.
Sain liikuttaa kättä jo kipsissä niin paljon kuin kivuilta pystyin ja sen verran kuin kipsi jätti tilaa liikkeelle. Kun kipsi otettiin poi,s käsi taipui aika hyvin.. Lihasvoima oli kadonnut, mutta liikeradat olivat kunnossa. Olisikohan kätesi turvonnut vai onko se luutunut väärin? Minulla oli värttinäluun murtuma.