Uskaltaako 30-60 -luvuilla syntyneille antaa pizzaa?
Voiko olla vaarallinen kokeilu, jos kyseistä ruokaa ei ole ollut henkilön lapsuudessa ja nuoruudessa? Elimistö ei ole siis kasvuvaiheessa tottunut pizzaan.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi riskeeraamaan. Tuon ajan ihmisillä ei ollut suolisto eivätkä hampaat vielä niin kehittyneitä, että voisivat pizzaa syödä.
Juu, ap voisi pureksia pitsan itse ensin ja yrittää sitten sylkeä sitä näiden vanhusten suuhun. Vanhukset varmaankin arvostaisivat tällaista elettä.
Joo, oletan että näin he tekivät lapsille joskus.
Adrianon ihailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappeensannassa 1960-70 luvuilla toimi kaupungissa kuuluisa italialaisen, Adrianon-pizzeria, jonka tuotteet olivat niin hyviä, että maku muistuu mieleen vieläkin, kun äitini ja hänen ystävättäriensä kanssa siellä silloin kävin useita kertoja.
Nykyiset 'pikalätyt' eivät useimmissa tapauksissa (niihin Adrianon pizzoihin verrattuna) mielestäni edes 'pizzan' nimeä ansaitse.
Ikävä kyllä hra Adriano sittemmin muutti pois L:rannasta.
Mies puhui aika hyvin suomea ja hänestä tehtiin silloin ohjelma televisioon, siis siitä hänen hyvästijätöstään kaupungille, jota hän (omien sanojensa mukaan ) oli oppinut rakastamaan.
Itseasiassa on palannut takaisin ainakin osittain. Hänen hautakivensä on lappeenrantalaisella hautausmaalla.
Voi, onko hän jo edesmennyt ?
Ikävää, mutta kertoo sinänsä sitten kyllä hänen arvostuksestaan maatamme ja Lappeenrannan kaupunkia kohtaan , mikäli on halunnut tulla haudatuksi tänne Suomen multiin.
Satutko muuten tietämään mille hautausmaalle hänet on haudattu?
Olisiko Ristinkankaan, vai onko siellä kaupungin rautatieaseman lähellä sijaitsevalla hautausmaalla ? (koska olen Imatralta, en muita tiedä)
Ristikankaan uurnahautausmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1907 syntynyt isoäitini rakasti pizzaa.
Ei se ollutkaan syntynytkään annetulla välillä. Nyt oli kyse 30-60 luvuilla syntyneistä.
Vierailija kirjoitti:
1965 syntyneenä voin paljastaa, että olen kaikkiruokainen poislukien osterit. Ne niellään elävinä. Ainut elävä mitä nielen, tulee rakastajani peniksestä.
That escalated quickly
Joskus vanhainkodissa on päätetty viettää pitsapäivää ja kyllä ihan vanhatkin mummukat ovat olleet innoissaan tästä uudesta ja eksoottisesta ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Mummuni oli lähes 90-vuotias ja hänelle haettiin aina välillä pizzaa. Mummu tykkäsi.
Ja kuinkas kävikään? :(
Sehän ulkomaalaista ruokaa, eikä siitä voi tietää minkälaisissa oloissa se on kasvanut - toisin kuin kotimaiset perunat!!!
Mun 20-luvulla syntynyt mummu tuumasi toisinaan, kun oltiin lapsia, että tehtäiskö tänään pitsaa. Eli joskus 90-luvulla. Oli sellainen tuppukylän maatilan emäntä. Kaupunkilaismuksut ihmetteli tätä, kun joskus aiheesta juteltiin. Ilmeisesti meidän mummu oli edistyksellinen. 😃
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, minä olen syntynyt 1954 ja pitsa kelpaa :)
Äiti mitä sä teet palstalla? Noloo...
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla vaarallinen kokeilu, jos kyseistä ruokaa ei ole ollut henkilön lapsuudessa ja nuoruudessa? Elimistö ei ole siis kasvuvaiheessa tottunut pizzaan.
Typerys, ekat pizzeriat tulivat Suomeen 1970-luvulla jolloin 1930-luvulla syntyneet olivat varhaiskeski-ikäisiä ja osa heistä kävi syömässä sitä pizzaa ihan Italiassa asti.. Aivan taatusti kaupungeissa asuneet suomalaiset ovat pizzaa syöneet heti kun se maahan tuli, maaseudun asukkaista en osaa sanoa. Mun vanhemmat ovat syntyneet 1940-luvulla ja kävivät pizzalla 1970-luvulla.
Tää on taas jonkun kolmekymppisen mukahauska provo. Heikoissa kantimissa on opetus kouluissa kun menee lähihistoriankin tuntemus noin päin alvettia. Ap, häpeän sinua.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi riskeeraamaan. Tuon ajan ihmisillä ei ollut suolisto eivätkä hampaat vielä niin kehittyneitä, että voisivat pizzaa syödä.
Kuinka voi olla joku noin pihalla asioista? Sun hampaat ei kestäis jäässä olevaa naurista kuten noiden, joten mene mussuttamaan pullaa muualle.
60-luvulla syntyneet on syöneet pizzaa kun sinä olet ulostanut vaippoihisi.
Voi, onko hän jo edesmennyt ?
Ikävää, mutta kertoo sinänsä sitten kyllä hänen arvostuksestaan maatamme ja Lappeenrannan kaupunkia kohtaan , mikäli on halunnut tulla haudatuksi tänne Suomen multiin.
Satutko muuten tietämään mille hautausmaalle hänet on haudattu?
Olisiko Ristinkankaan, vai onko siellä kaupungin rautatieaseman lähellä sijaitsevalla hautausmaalla ? (koska olen Imatralta, en muita tiedä)