Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko katunut moniteholaseja tai jopa palannut yksitehoihin?

Vierailija
26.03.2018 |

Jep, tilanne on se, että silmälääkäri laittais mulle monitehot päähän. Juu, ikänäköä on, entisen likinäön lisäksi. Tykkään kuitenkin olla kokonaan ilman laseja, esimerkiksi tässä koneella naputtelen päivät pitkät ilman laseja. Ongelmia tulee, kun lasit on päässä ja pitäis yhtäkkiä luke jotain kädessä olevaa pientä tekstiä.

Olen kuullut toisinaan ihmisten päivittelevän, että ekat monitehot tuntuu alkuun hankalilta. Eivät ole kuitenkaan olleet elämässäni olevia tuttuja, jotta olisin voinut kysyä, loppuiko alun ongelmat ja milloin.

Onko monitehoista siis jotain haittaa? Kauas näkevä osa pienenee?

Tekisi mieli jatkaa yksitehoilla, mutta vaihdan laseja harvakseltaan. Muutama vuosi pitäisi mennä ainakin. Tiedän, että silmälääkäri ja optikko voivat sanoa jotain, mutta päätös on minun. Sitä tässä yritän tehdä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ollut tyytyväinen koska portaiden kiipeämisestä jne tuli todella vaikeaa. Minulla likinäköisyyden kehittyminen ei ole loppunut vieläkään ja hankinnassa ovat uudet likinäköisyyteen tarkoitetut lasit. Vaihdan sitten mielelläni tarvittaessa lukulaseihin.

Jos lukulaseilla pärjää niin miksi lääkäri edes määräisi monitehot ? 

Vierailija
22/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ollut tyytyväinen koska portaiden kiipeämisestä jne tuli todella vaikeaa. Minulla likinäköisyyden kehittyminen ei ole loppunut vieläkään ja hankinnassa ovat uudet likinäköisyyteen tarkoitetut lasit. Vaihdan sitten mielelläni tarvittaessa lukulaseihin.

Likinäköinen ei tarvitse lukulaseja lainkaan, ellei likinäköisyys ole noin yli -3,5 , jolloin luettavaa joutuu pitämään aivan nenässä kiinni. Siksi monitehot on vähän kyseenalainen juttu likinäköisillä lähtökohtaisesti. Likinäköisen lähilukualue on sekin miinusta, on vaan vähemmän miinusta kuin kauaskatsomisen alue. Jos hajataittoa ei ole niin ilman laseja näkee lievällä likinäköisyydellä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monitehot on, ei mitään ongelmia. Ei myöskään monitehopiilolinssien  kanssa.

Vierailija
24/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laseistako se johtuukin, rappusia alasmeno nykyään vaikeaa

Vierailija
25/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako monitehojen hankkiminen ollenkaan, jos miinusta on noin 3-3,5, kun silloin tarkan näkemisen kohta on juuri oikea ilman laseja eli 30 cm? 

Jotenkin tuo ADD-arvo liittyy tähän lähinäköön, mutta miten se likinäköisellä oikein vaikuttaa, kun lähelle näkee kuitenkin helposti?

Ei kannata. Kyllähän ne myy sulle vaikka kymmenet kakkulat. Jos ei tarvitse niin miksi ostaa? 

Vierailija
26/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Money talks. 

Vierailija
27/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Likinäköinen ei tarvitse lukulaseja lainkaan, ellei likinäköisyys ole noin yli -3,5 , jolloin luettavaa joutuu pitämään aivan nenässä kiinni. Siksi monitehot on vähän kyseenalainen juttu likinäköisillä lähtökohtaisesti. Likinäköisen lähilukualue on sekin miinusta, on vaan vähemmän miinusta kuin kauaskatsomisen alue. Jos hajataittoa ei ole niin ilman laseja näkee lievällä likinäköisyydellä hyvin.

Sinähän et sitä päätä etkä ole optikkoni.

Vierailija
28/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi, ajattelin täällä olisi vertaistukea. Mulla on nyt monitehot, joihin en vain totu.Toisessa linssissä -8 ja toisessa vähän enemmän. Karsastusta on myös. Sisätiloissa pärjään, pystyn töissä olemaan normaalisti ja yleensä työskentelemään tietokoneella. Kirjan tai puhelimen lukeminen ei onnistu. Silloin olen mieluummin ilman laseja,  nenä kirjaimellisesti kiinni kirjassa tai puhelimessa. Niin ja autoa en aja. Liikenteessä silmä ei vain ehdi tottua muuttuvaan liikkeeseen. 

Onko kukaan ottanut erikseen yleislasit (miinuksella) ja lukulasit? 

Vierailija
29/32 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Nissen myy yksiteholinssejä, joissa on "tuki lähityöskentelyyn". Optikko sanoi, että ne on vähän sellaset harjoittelu-kaksitehot. Ei siis niin dramaattista eroa linssin ylä- ja alalaidassa, vaan se linssi on hiottu alaosastaan vain hieman, mutta just niin että sen tekstin näkeminen onnistuu läheltä. Ja toden totta! On muuten hyvä keksintö!! =)

Kyseessä on timanttipaketti, joka on käynyt mielessä johtuen siitä, että joudun yrityksellä olemaan tekemisissä pelikonsoleiden kanssa televisioruutujen ollessa päällä. Myös opiskeluaikoina silmäni olivat todella rasittuneet, kuivat ja väsyneet tuijottaessa luokan diaesityksiä, että olin melkein nukahtaakin. Olin koulupäivien jälkeen väsynyt ja päätä särki. Minulla on diagnosoitu Sjögrenin oireyhtymä ja siitä johtuva kuivasilmäisyys. Mietin, että voisiko tuo timanttipaketti sopia tarpeisiini, kun kuitenkin joudun altistamaan silmiäni näytöille, vaikken ole toimistotyöntekijä. Myös digitaalisten mainosnäyttöjen ja päällä oleva televisioruutu saavat minut väsymään.

On nyt näin tarkkaan mietittävä linssipakettia uusille silmälaseille, kun pystyn seuraavana tilipäivänä maksamaan hieman extraakin, jolloin ei ole pelkoa, että jäisi vuokra maksamatta ensi kuun alussa, kun saan veronpalautusta. Kehyksistä olen löytänyt kaksi vaihtoehtoa: kissamaiset kehykset alle 100 € hintaluokasta tai sitten alle 150 € hintaluokasta, molemmat naisellisia malleja, kalliimmassa kauniit yksityiskohdat.

Silmälasit ovat kuitenkin aika iso investointi, joten syystäkin mietin, että millaisia ominaisuuksia kaipaan linsseihin ja näin ensisijaisesti mietin valonarkuutta ja silmieni punoittamista, kuivumista aavikon lailla ja muuta rasitusta. Sinivalosuojan otan tietysti kuten aina, mutta tarvitsenko sitten vielä jotain extraa kuten sen timanttipaketin tuoman tuen lähityöskentelyyn vai olisiko kalleimmista kultapaketti tarpeeksi hyvä. Platinapakettiin ei saa sinivalosuojaa, näin ymmärsin Nissenin verkkosivujen kautta, kun halusin selvittää mikä on laskun loppusumma -  päädyin sitten hieman edullisempiin tai kalleimpiin kehyksiin.

Optikon näöntarkastuksen teen uudelleen silmälasien hankkimispäivänä, vaikka viimeisimmästä käynnistä on lähes puoli vuotta aikaa, mutta mistä tietää jos silmien tilanne on muuttunut vielä huonompaan suuntaan sairauden takia. Yksitehoilla mennään edelleen, eikä ole vielä ollut puhettakaan monitehoista. Se nyt puuttuisi, että alle 30-vuotiaana saisin kuulla, että minun pitää vaihtaa yksitehot monitehoihin.

Vierailija
30/32 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin monitehot kalleimmilla saatavilla olevilla linsseillä. Piti olla kuulemma tosi hyvät. En ole tottunut vuodessa. Seuraavaksi ostan erilliset luku- ja kaukolasit.

Vierailija
31/32 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänäkö (47v) alkanut vaivaa että joudun nykyään lukemaan ilman laseja. Miinusta on -6 ja -5.25 eli likinäköinen. Minua ei ei sinänsä haittaa lukea läheltä ilman laseja. Eikä päätetyöskentely haittaa. Kannattaako jatkaa näillä vai harkita monitehon kokeilemista? Lähelle määräys on -4.5 ja -3.75. 

Ei huvittaisi maksaa itseään kipeäksi jos monitehoista on vielä jotain haittaakin?

Vierailija
32/32 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin ensin liian vahva plussa monitehoihin (tyyliin +1,75 ja +1), jolloin en enää nähnyt kävellä rappusissa tai pimeällä kadulla, vaan kompuroin. Ääreisnäkö oli siis sumea. Näin myös kahtena paljon tai maailma oli muuten vääristynyt.

Optikon väninästä huolimatta sain linssit, jossa oli kyllä korjattu hajataitto, mutta lukualueella oli vain toisessa hieman plussaa ja toisessa ei ollenkaan. Yllättäen enää ei ollutkaan mitään monitehoihin tottumisen ongelmia, vaan lasin sopi minulle ja maailma näytti oikealta.