Oletko katunut moniteholaseja tai jopa palannut yksitehoihin?
Jep, tilanne on se, että silmälääkäri laittais mulle monitehot päähän. Juu, ikänäköä on, entisen likinäön lisäksi. Tykkään kuitenkin olla kokonaan ilman laseja, esimerkiksi tässä koneella naputtelen päivät pitkät ilman laseja. Ongelmia tulee, kun lasit on päässä ja pitäis yhtäkkiä luke jotain kädessä olevaa pientä tekstiä.
Olen kuullut toisinaan ihmisten päivittelevän, että ekat monitehot tuntuu alkuun hankalilta. Eivät ole kuitenkaan olleet elämässäni olevia tuttuja, jotta olisin voinut kysyä, loppuiko alun ongelmat ja milloin.
Onko monitehoista siis jotain haittaa? Kauas näkevä osa pienenee?
Tekisi mieli jatkaa yksitehoilla, mutta vaihdan laseja harvakseltaan. Muutama vuosi pitäisi mennä ainakin. Tiedän, että silmälääkäri ja optikko voivat sanoa jotain, mutta päätös on minun. Sitä tässä yritän tehdä.
Kommentit (32)
En ole katunut, paras ostos ikinä. Hankin parhaat linssit mitä markkinoilla oli. Nyt nämä ovat olleet viitisen vuotta ja uudet pitää hommata tänä vuonna. Ei laseja tarvitse pitää, jos tuntee pärjäävänsä ilman. Noin silmälääri sanoi teinilleni, joka ei olisi laseja halunnut millään.
2 vuotta ollut monitehot enkä vaihtaisi pois (olen 44v).
Täysi tottuminen vei ehkä pari kuukautta, sen jälkeen nurmikko ei näyttänyt olevan vajonneena ympärilläni.
Itse en ollut tyytyväinen koska portaiden kiipeämisestä jne tuli todella vaikeaa. Minulla likinäköisyyden kehittyminen ei ole loppunut vieläkään ja hankinnassa ovat uudet likinäköisyyteen tarkoitetut lasit. Vaihdan sitten mielelläni tarvittaessa lukulaseihin.
Minulla oli aluki vaikeaa, osin kuulemma siksi, että vetkutin sitä ja kärvistelin tavallisilla laseilla. Kesti useamman viikon, mutta sitten sopeuduin. Nyt ostan 3. lasit, monitehot.
Mulle optikko määräsi väenväkisin nuorisomonitehot, kun valittelin ongelmia lukemisessa. Kokeilin niitä pari viikkoa ja vihasin joka hetkeä, jonka jouduin pitämään niitä päässä. Nyt pärjään ihan hyvin toisen optikon määräämillä pelkästään hajataittoa korvaavilla laseilla, eli mitään todellista tarvetta plussalle ei oikeasti ollut. Toki jos oikeasti tarvitsee lukulasit niin monitehot voi olla ihan kätevät,kunhan niihin vain jaksaa totutella.
Ainakin Nissen myy yksiteholinssejä, joissa on "tuki lähityöskentelyyn". Optikko sanoi, että ne on vähän sellaset harjoittelu-kaksitehot. Ei siis niin dramaattista eroa linssin ylä- ja alalaidassa, vaan se linssi on hiottu alaosastaan vain hieman, mutta just niin että sen tekstin näkeminen onnistuu läheltä. Ja toden totta! On muuten hyvä keksintö!! =)
Totuttelu on hankalaa. Vääristymäalueet inhottaa. Kokeilepa kiinnittää verhoja kattoon kaksteholasit päässä. Metsässä kävellessä ja rappusissa näkee huonosti jalkoihinsa.
Ongelmat on suuret jos on vahva likinäkö.
Monitehoissa kannattaa satsata linssien laatuun ja valita paras hionta. Maksaa toki enemmän mutta niihin oppii helpommin ovat muutenkin käytössä mukavammat.
Vierailija kirjoitti:
Totuttelu on hankalaa. Vääristymäalueet inhottaa. Kokeilepa kiinnittää verhoja kattoon kaksteholasit päässä. Metsässä kävellessä ja rappusissa näkee huonosti jalkoihinsa.
Ongelmat on suuret jos on vahva likinäkö.
Minulla on molemmissa silmissä miinusta yli 7 ja olen pitäyt muutaman vuoden moniteholaseja. Ehkä tuo on hankalaa kaksitehoilla, mutta minulla sujuu niin kauko- kuin lähihommat ihan hyvin, ne verhojen ripustamisetkin. Linsseissä ei kannata säästää.
Vierailija kirjoitti:
Monitehoissa kannattaa satsata linssien laatuun ja valita paras hionta. Maksaa toki enemmän mutta niihin oppii helpommin ovat muutenkin käytössä mukavammat.
Kalleimmissakin on isot vääristymäalueet, jos miinusta on paljon. Mitä isompi ero luku- ja kaukonäköalueen välillä, sitä kettumaisempaa on totuttelu.
Näytetyöskentelyyn sit eri lasit, muuten tulee kipuja niska kenossa.
Optikko oli oikeassa: Mitä nopeammin ne ostaa, sitä nopeammin niihin tottuu. Jos käyttää pitkään kauko- ja lukulaseja, homma vaikeutuu. Lisäksi suosittelen ostamaan hyvät linssit, vaikka hinnat ovat kauheat. Omani maksoi 50% alennuskupongillakin 600€. Äitini osti halvat ja joutuu jatkuvasti kääntelemään päätään nähdäkseen niillä. Älä mene samaan halpaan.
Käytin ennen lukulaseja, sitten oli pakko hankkia monitehot. Monitehoja voi käyttää koko ajan, mikä kyllä hakkaa lukulasit, joita saa kaivaa kassista koko ajan ja ottaa pois kun tekee jotain muuta. Siihen väliinhän on keksitty ns. syväterävät, joilla voi tehdä näyttöpäätetyötä ja näkee vähän paremmin laajemmallekin alueelle, muttei kauas. Harkitsin niitä, mutta kaukonäkökin alkoi huonontua, joten monitehot sitten päätin hankkia.
No ekat meni tietenkin pieleen. Ensinnäkin kehyksiä ei voi valita yhtä vapaasti kuin lukulaseihin, koska moniteholinssi vaatii isomman kehyksen, Jouduin sitten valitsemaan niistä parista sopivasta, jotka liikkeessä oli. Mulla on korkeat poskipäät, joten useimmat kehykset eivät käy.
Käytin sitten uusia monitehoja, enkä tuntenut tottuvani niihin. Kävin valittamassa liikkeessä, mutta vaan sanottiin, että pitää totutella. Lopulta menin sinne uudestaan, ja mulle sanottiin, että kehykset ovat väärät, niitä ei saa muokattua mun kasvoille niin että voisin kohdistaa lukualueelle kunnolla. Vika ei siis linsseissä vaan kehyksissä.
No kun syy oli liikkeen sain sentään 50% alennuksella hankittua uudet lasit. Kuitenkin kävi sama ongelma: ei löytynyt sopivia kehyksiä koska muoti on sellaista mollukkaa. Jouduin käyttämään vanhojen lukulasieni kehykset. Linssit toimivat hyvin ja totuin niihin ihan heti, mutta kehyksiä pitää ravata huoltamassa.
Monitehoissa todella kannattaa satsata siihen lukualueen laajuuteen, jos työskentelee tietokoneella.
Sitten tulee monitehojen kanssa sekin ongelma, että pitäisi miettiä selviääkö kesällä ulkona aurinkolaseilla vai pitääkö monitehoihin hankkia tummentuvat linssit. Ja ottaako muut lisäedut linsseihin. Joten hintaa tulee kyllä lisää.
Minitehoissa yksi ongelma on se, että sängyssä tai sohvalla lukeminen voi olla vaikeaa. Pitäisi olla erikseen lukulasit sellaisia harrastuksia varten.
Eli yksikään ratkaisu ei ole välttämättä täydellinen, vaan pitää löytää se ratkaisu, joka toimii suurimman osan aikaa. Mulle se on monitehot, ja sängyssä lukemista varten voi ostaa halpislukulasit marketista.
Mutta siis monitehojen valintaan (ml. kehykset) tarvitsee kyllä paljon asiantuntevaa apua ja aikaa. Rahasta puhumattakaan.
Päivääkään en ole katunut moniteholasien hankkimista. Onneksi kuuntelin silmälääkäriä, joka suositteli minulle 15-20 vuotta sitten ensimmäisiä monitehoja, ja onneksi silmäni tottuivat niihin helposti. Samoin onneksi hankin seuraaviksi (nykyisiksi) monitehoikseni Instrun erinomaiset-linsseillä varustetut linssit, jotka sopivat silmilleni heti täysin. Nyt hankintaan tulossa kolmannet monitehot, joiden suhteen pähkäilen, pysyäkö Instrun erinomaisissa vai siirtyäkö heidän astetta parempiin linsseihinsä, jotka ovat nyt tarjouksessa. Varmaan jos parempiin päädyn, silmä tottuu niihin niin että myöhemmin vaihtaminen takaisin päin voisi olla vaikeaa. Lasien kannattaa olla riittävän isot, jotta tulee paras lopputulos
Kannattaako monitehojen hankkiminen ollenkaan, jos miinusta on noin 3-3,5, kun silloin tarkan näkemisen kohta on juuri oikea ilman laseja eli 30 cm?
Jotenkin tuo ADD-arvo liittyy tähän lähinäköön, mutta miten se likinäköisellä oikein vaikuttaa, kun lähelle näkee kuitenkin helposti?
Minulla on nyt ensimmäiset moniteholasit. Ei ollut mitään alkuhankaluuksiakaan. Yhtäkkiä vain näki taas lukea.
Itse tykkää monitehoista. Minulla on nämä säädetty sopimaan erityisesti päätetyöskentelyyn. Hintaa tosin tuli n. 700 euroa. Alkutotutteluun meni ekoilla monitehoilla reilu kuukausi. Toisiin totuin nopeasti. Aluksi oli hankalaa löytää näköalueet ja kompastelin mm. portaissa.
Vähän harmittaa kun olivat kalliit ja näen lukea ilman niitäkin. Hyvät ne muuten ovat kun en edes huomaa mitään eroa lähelle ja kauas katsomisessa.
Mä satsaan nyt noihin meta-älylaseihin.
Monitehot ovat tosi kätevät, en luopuisi ja vaihtaisi lukulaseihin. Jonkin aikaa saattaa mennä totuttelussa, parissa viikossa kyllä tottuu.