Äiti vienyt yli 6000€ rahoistani kun olin nuori, voinko tehdä asialle mitään?
Sain opintotukia 16v lähtien, opintolainaa taisin saada 17v alkaen. Asuin omillani. Äiti sitten rupesi ottamaan rahoja tililtäni sillä verukkeella että maksaa niillä vuokrani. Mutta ei maksanutkaan. Lisäksi otti muuten vaan aina rahaa tililtäni ja tilini oli usein nollassa joten ei ollut oikeastaan rahaa mihinkään muuhuin kuin ruokaan. 16-18v välisenä aikana tililtä lähti yhteensä yli 6000€, koska äidilläni oli tottakai oikeudet tiliini ja en uskaltanut tehdä asialle mitään, koska äitihän on äiti! Äiti haluaa vain hyvää! Paskan marjat halua. Kun täytin 18 otin äitini puolesta myös pikavippejä koska hänen luttotietonsa olivat menneet. Typerää, tiedän, mutta en silloin tajunnut kuinka paska ihminen äitini on.
Opintolainaa minulla on tämän takia yli 10000€, eli puolet johtuu siitä että äiti vei rahani nuorena. Ikää nyt 25. Kysymys kuuluukin: Voinko tehdä laillisesti asialle jotakin kun tästä on kumminkin yli 5v aikaa? Tietääkö kukaan? Että saisin edes osan rahoistani takaisin koska rahathan kuuluivat minulle, eivät äidilleni, vaikka äidillä olikin oikeudet tiliini ollessani alaikäinen. Äiti on sanonut vuosia että maksaisi minulle takaisin mutta ei näy rahoja.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa. Valitettavasti. Kun olin alle 16v, vanhemmillani oli kaikki oikeudet säästötiliini (oikeus päättyi kun täytin 16) ja isäni nappasikin sieltä mukavan summan. (Lähes 10k, sukulaisilta tuli sinne synttäreinä useita satasia ja lisäksi mummu laittoi sinne joka kk suht paljon rahaa) milloin sähkölaskuihin ja milloin vastikkeeseen, kun ryyppäsi silloin paljon.
En saa takaisin ja vituttaa yhä koska ne rahat oli tarkoitettu omille muuttooni.
Eikö se ole niin, että jos ne rahat on käytetty sähkölaskuun ja vastikkeeseen, niin silloin se on täysin ok, jos asuit samassa taloudessa?
Siis sun mielestä on ok jos vanhemmalta on rahanhalllinta hukassa, koskea alaikäisen lapsen SÄÄSTÖtiliin tuolla verukkeella, vaikka säästöt on tarkoitettu avuksi myöhempään omille muuttoon? Pliis sano ettei sulla oo lapsia...
mullaki äiti käytti opintotuet ja kesätyörahani omiin menoihinsa. perusteli, että olen varmasti kuluttanut sen edestä
Törkeää taloudellista väkivaltaa vanhempien taholta! Olen joskus joutunut äkillisesti lainaamaan lapseltani kympin tai kaksikymppiä, kun minulla ei ole ollutkaan käteistä vaikka olisin sitä tarvinnut. Ne olen myös maksanut takaisin.
Hieman huvitti, kun lapseni oli oppinut (koulussa kai), mikä on velkakirja, ja vaati minut sitten allekirjoittamaan nämä laatimansa velkakirjat. Toisaalta pidän tätä hyvänäkin. Uskon, ettei lastani huijata raha-asioissa aikuisenakaan, koska hän osaa pitää rahoistaan huolta lapsenakin.
Ehkä on ihan tarpeetonta sanoa, etten kajoa lapseni säästötiliin, enkä anna lapsen isänkään tehdä niin. Lasten rahoihin ei vaan kosketa. Niin isoa hätää ei tule koskaan.
Oikeastiko täältä löytyy ihmisiä, joiden mielestä vanhempien elatusvelvollisuuden alaisen alaikäisen lapsen lahjarahoja saa käyttää asumiskuluihin? Ei saa, ei lain mukaan eikä moraalisesti. Kai te sitten itse olette korvanneet vanhemmillenne kaiken elämiseenne menneen rahan, jos ajatusmaailma on tuo?
Onneksi kummitytön kohdalla rahat annettiin sitten kun itse pystyi rahan arvon tajuamaan ja suoraan käteen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko täältä löytyy ihmisiä, joiden mielestä vanhempien elatusvelvollisuuden alaisen alaikäisen lapsen lahjarahoja saa käyttää asumiskuluihin? Ei saa, ei lain mukaan eikä moraalisesti. Kai te sitten itse olette korvanneet vanhemmillenne kaiken elämiseenne menneen rahan, jos ajatusmaailma on tuo?
Onneksi kummitytön kohdalla rahat annettiin sitten kun itse pystyi rahan arvon tajuamaan ja suoraan käteen.
Lisättäköön vielä, että meillä ei ole mitään velvollisuutta auttaa kummitytön perhettä rahoillamme, vaan haluamme nimenomaan lahjat kummitytölle itselleen.
Jos asia häiritsee, voit käydä kysymässä oikeusaputoimistosta, onko mitään tehtävissä. Et siinä mitään häviä.
Ymmärrän miltä sinusta tuntuu, lapsen pitäisi voida luottaa siihen että äiti toimii hänen parhaakseen. Minullakin on äiti joka ei näin tehnyt, sillä seurauksella että 18v täyttässäni sain huomata ettei minulla ollut luottotietoja. Ainoa oikea ratkaisu paskan vanhemman kanssa on laittaa välit poikki. Nimittäin, siinä vaiheessa kun hän ei enää voi vaan mennä ja ottaa, alkaa helposti syyllistäminen ja henkinen painostus.
6000€ on useimmille aikuisillekin sellainen rahasumma jonka menettäminen kirpaisisi, ja itsenäistymisvaiheessa rahalle todellakin olisi parempaa käyttöä. Käytännössä et ehkä voi muuta kuin oppia tilanteesta sen mikä opittavissa on: pysy rahoinesi kaukana äidistäsi.
Olen yrittänyt opettaa saman omalle lapselleni. Metodit vain on erilaiset. Mielestäni kasvatuksen kokonaiskuva ratkaisee enemmän kuin yksityiskohta. Lapseni pystyy edelleen luottamaan. Mutta ehkä se onkin nykymaailmassa huono ominaisuus.
Toivoisin, että lapsilla olisi aikuistuessaan työkaluja vanhempien sortoa vastaan. Seksuaalisessa tapauksessa on sentään joku vuosi aikuistuminen jälkeen aikaa likaa syyttäminen.