Sairaaloisen lihava ja liikunta
Osaako joku sanoa et koska mun kroppa tottuu liikuntaan. Tulin just lenkiltä 20 min hidasta tahtia. Painoa siis melkein 150kg. Kotio päästyä päässä humisee ja silmissä tuntuu oudolta. Hyvä olokin tuli kun sai ittensä liikkeelle. Mulla kauhea pelko et mitä jos pyörryn kesken lenkin... 😞Ruokavalio on korjauksessa ja nyt otin liikunnan mukaan. Tykkään liikkua mut se pelottaa kun tulee niin outo olo
Kommentit (25)
Hienoa, että olet lähtenyt lenkkeilemään!
Milloin syöt vrt. lenkki?
Jos kunto on ennestään tosi huono, niin lisää liikunnan rasitusta hitaasti! Et viestissäsi maininnut että oliko lenkkisi kävelyä, hölkkää tai juoksemista, mutta nollakuntoisen kannattaa aloittaa esim. juoksukoulu-tyyppisellä ohjelmalla. Isokokoisella juoksu voi ottaa myös pahasti niveliin, joten siksikin kannattaa olla maltillinen!
t. toinen lihava
Hitaasti kävelen. Ruokailusta oli kulunut noin 2h. Kyllä mä liikkuun pääsen. Oon pitkä ihminen niin ei kukaan edes arvaa et painaisin noin paljon.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Hitaasti kävelen. Ruokailusta oli kulunut noin 2h. Kyllä mä liikkuun pääsen. Oon pitkä ihminen niin ei kukaan edes arvaa et painaisin noin paljon.
-ap
En edes sitä epäillyt ajattelin vain että oma jaksamisen mukaan riittää, kun painohan lähtee kuitenkin ruokavaliolla pääsääntöisesti toisin kuin jotkut vieläkin väittää niin että olisi jotenkin välttämätöntä rääkätä itseään ylenmääräisellä liikunnalla alusta asti.
Hei ap, minua kiinnostaa mitä ruokavalioosi on tähän mennessä kuulunut? Itse painan 126kg ja syön paljon äyriäisiä, avokadoa, kalaa, kasviksia, vähän lihaa ja joskus valmisruokia. En syö ranskalaisia perunoita enkä hampurilaisia enkä pizzaa. Liikkumattomuus kai aiheuttaa lihomisen.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, minua kiinnostaa mitä ruokavalioosi on tähän mennessä kuulunut? Itse painan 126kg ja syön paljon äyriäisiä, avokadoa, kalaa, kasviksia, vähän lihaa ja joskus valmisruokia. En syö ranskalaisia perunoita enkä hampurilaisia enkä pizzaa. Liikkumattomuus kai aiheuttaa lihomisen.
Liikkumattomuus ei aiheuta lihomista, vaan syöty ruoka.
Minä pidän vesipulloa mukanani, kun olen kävelyllä. Juon matkan aikana, niin voin paremmin.
Pyöräilemään! Uudet maastopyörät ja retkipyörät kestää yllättävän painavia ihmisiä. Kerron lisää jos kiinnostut.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tosiaa syöt noita PALJON. Kaloreita saa kerättyä runsaasti myös sinänsä terveellisestä ruoasta jos annoskoot on suuria.
Itse painoin enimmilläni noin 100 kg ja olen 160-senttinen naisihminen. Luulin syöväni jopa kohtuu hyvin, kun en syönyt juurikaan niitä klassisesti epäterveellisenä pidettyjä ruokia ja juomia tyyliin pikaruokapaikkojen antimet, siideri tai kalja, karkki, lihapiirakat ja pasteijat. Menin ravitsemusterapeutille kun tuntui että on se kumma kun syön lähinnä terveysruokaa mutta painan 100 kg. No, siellä sitten paljastui että esim. pikku lounassalaateissani saattoi olla 1000 kcal energiaa ja siihen päälle leipäviipale ja joskus mehukin. Illalla sitten samanlaista "terveysruokaa" kunnon annoksia niin päivän kilokalorit saatiinkjin helposti 3000 kcal paikkeille.
Vierailija kirjoitti:
safka sen lihomisen aiheuttaa. huhkiminen tukee vaan sitä ja tulee hiki ja se sonta mitä on mättäny, niin alkaa tulee ulos, kun herää keho. 90pros ruoka ja 10 pros liikunta.
Älä ap ala liikaa ainakaan kävellä tai juosta noissa painoissa. Itse painoin 30 kg vähemmän pahimmillani, mutta kun sisuunnuin laihduttamaan, niin aloin myös kovan liikuntaohjelman. Lopputulos: pahasti kipeytyneet lonkat ja polvet ja marssimurtuma sääreen. Lääkärin mielestä painossani kävely tai juoksu varsinkaan ei isoina määrinä ole ollenkaan hyväksi koska nivelet voivat kulua jopa pysyvästi piloille pahimmassa tapauksessa.
Kyllä huomaat eron kunnossasi jo muutamassa viikossa. Arvostan kovasti että uskallat liikkua, sillä monet jättävät sen tekemättä kun eivät muka kehtaa.
Oikein hyvää kevättä ja liikunnan iloa sinulle.
P.S. Käy välillä leuhkimassa täällä kuinka edistyt.
Itse hankkisin personal trainerin suunnittelemaan minulle turvallisen treeniohjelman ja hänen kanssaan suunniteltu ja seurattava ruokavalio.
Itsekseen liian rankan urheilun aloittamista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Voit rikkoa jotain ja paraneminen kestää kauan.
Lenkkeile rauhallisemmin eli hidasta tahtia ja tarvittaessa vaikka pysähdy välillä hetkeksi katselemaan maisemia tms. Sitten pikkuhiljaa hieman pidennät lenkkiä/kiihdytät tahtia. Muistathan hengittää kunnolla lenkkeillessäsi? Itsellä aluksi oli vaikeuksia sen kanssa ja sen takia alkoi helposti pistää esim. kylkeen ja tuli muutenkin vähän ikävä olo, mutta kun keskityin siihen hengittämiseen ja opin sen, alkoi sujua paljon mukavammin. Kannattaa myös varmistaa, että syö ja juo riittävästi ennen lenkkiä, mutta ei kuitenkaan ihan liian lähellä lähtöä. Vesipullo mukana lenkillä voi lisäksi olla hyvä idea ja helpottaa oloa.
Oletko testannut paljon erilaisia liikuntalajeja? Ehkä joku muu laji sopisi sulle paremmin kuin lenkkeily, ainakin tässä vaiheessa. Tai sitten voisit edes osan lenkkeilystä korvata sillä, kehittyisi kunto monipuolisemmin. Suosittelen lämpimästi esim. vesiliikuntaa (uinti, vesijuoksu, vesijumpat yms) ja kuntosaliharjoittelua, nivelille armollisempia vaihtoehtoja ja muutenkin voivat olla mieleisempiä. Jos kuntosaliharjoittelu on vieras juttu, kannattaa harkita personal traineria - mikäli ei taloudellisesti ole mahdollisuutta ostaa treenipakettia niin sitten vaan 1 krt, jossa käydään läpi oikeat tekniikat ja mitä liikkeitä kannattaa tehdä. Joillain saleilla tämä 1 krt saattaa olla jopa täysin ilmainen.
Tsemppiä kovasti sekä liikuntaan että ruokavalioon (viimeinenhän se kaikista ratkaisevin osa laihdutusta on)! :)
T. Ex-lihava (olen laihduttanut noin 42 kg ja nykyään olen normaalipainoinen)
Kiitos tästäkin aloituksesta! :) Olen itse lähes samassa tilanteessa enkä ole vain uskaltanut tehdä aloitusta aiheesta.
Painoa minulla n.123kg ja hyi että minkä olon jo muutaman porrasbälin kävely saa aikaan. Lenkillä polviin sattuu :( ja myös minua ihan oikeasti pelottaa,ei niinkään pyörtyminen mutta esim. Sydänkohtaus jos onkin jotain piilevää sydänongelmaa.
Toivottavasti saat hyviä vastauksia ja saat painoa tippumaan turvallisella ja terveellisellä tavalla.Jään itsekin seuraamaan vastauksia.
Älä riko jalkojasi kävelyllä eli lopeta heti, jos pikkuisenkin alkaa tuntua ikävältä. Suosi mielummin kuntopyörää tai vesilajeja. Ne antaa anteeksi sitä massaa enemmän.
Jos olisin sinä, jättäisin kaikki Raxunremppa-kirjat omaan arvoonsa ja hakeutuisin lihavuuden hoitoon erikoistuneen lääkärin pakeille. Sinun tapauksessasi laihdutus ja liikunta voisi olla hyvä aloittaa asiantuntevan lääkärin ohjeilla ja fysioterapeutin valvonnassa.
Tuo pökertynyt olo voi johtua monesta eri syystä. Esim. pitkä liikkumattomuus ja ylipaino voi aiheuttaa lievää sydämen vajaatoimintaa kun sydänlihas paksuuntuu joutuessaan voimakkaaseen rasitukseen pumppaamaan verta isoon kehoon. Tilanne parenee esim. lihaskuntoliikkeillä. Lihakset avustavat sydämen työtä. Myös huono ryhti kun torso on lyyhistynyt kun ryhtiä pitävät lihakset on heikot, ja keuhkot ja pallea voi olla "lytistyneinä" ja hapensaanti heikkoa. Tämä on istumatyöläisen ryhdille tyypillistä.
Kävely on kyllä parasta liikuntaa sinun tilanteessasi ja jokainen ottamasi askel on voitto. Mutta silti ottaisin sinuna mukaan asiantuntijat kuntoilun aloittamiseen varsinkin jos tunnet huimausta ja esim. nivelikipuja raajoissa tai selkä/hartiakipuja. Kehon virheasennot aiheuttavat helposti vammoja jotka pahenevat ajanmittaan. Esim. paljon istuvilla ihmisillä kuormittuvat tietyt lihakset, jotka lyhenevät ja kiristyvät ja vahvistuvat muiden lihasten kustannuksella. Myös kävelyssä nämä jo valmiiksi vahvat lihakset ottavat vetovastuun niiltä heikommin kehittyneiltä lihaksilta. eli osa lihaksistamme on elämäntyylimme seurauksena vahvempia ja osa heikompia, sitten kehomme hyödyntää näitä vahvempia lihaksia heikkojen kustannuksella ja näin syntyy selkeä kehon lihasten epätasapaino. se saattaa aiheuttaa vakaviakin virheasentoja selkä-ja nivelvikoja. Hyvän ammattilaisen, mielellään kokeneen fysioterapeutin avulla voit alussa tutustua kehoosi turvallisesti: vahvistaa liian heikkoja lihaksia ja rentouttaa ja venyttää liian kireitä lihaksia niin että liikuntaharrastuksestasi tulee turvallinen.
Nuutinen kirjoitti:
Kiitos tästäkin aloituksesta! :) Olen itse lähes samassa tilanteessa enkä ole vain uskaltanut tehdä aloitusta aiheesta.
Painoa minulla n.123kg ja hyi että minkä olon jo muutaman porrasbälin kävely saa aikaan. Lenkillä polviin sattuu :( ja myös minua ihan oikeasti pelottaa,ei niinkään pyörtyminen mutta esim. Sydänkohtaus jos onkin jotain piilevää sydänongelmaa.Toivottavasti saat hyviä vastauksia ja saat painoa tippumaan turvallisella ja terveellisellä tavalla.Jään itsekin seuraamaan vastauksia.
Vesijuoksu ei rasita niveliä ja sitä harrastavat iäkkäämmätkin erinäisistä.vaivoista kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Nuutinen kirjoitti:
Painoa minulla n.123kg ja hyi että minkä olon jo muutaman porrasbälin kävely saa aikaan. Lenkillä polviin sattuu :( ja myös minua ihan oikeasti pelottaa,ei niinkään pyörtyminen mutta esim. Sydänkohtaus jos onkin jotain piilevää sydänongelmaa.Toivottavasti saat hyviä vastauksia ja saat painoa tippumaan turvallisella ja terveellisellä tavalla.Jään itsekin seuraamaan vastauksia.
Vesijuoksu ei rasita niveliä ja sitä harrastavat iäkkäämmätkin erinäisistä.vaivoista kärsivät.
Lisäksi löytyy kaikenlaista vesijumppaa yms. Ihan myös uinti on hyvä painonputotuskeino jos on hyvin lihava.
Minusta kannattaisi tuossa vaiheessa panostaa siihen ruokavalioon ja saa mahdollisimman äkkiä painoa tippumaan.
lä tuossa vaiheessa stressaa liikunnasta, liiku vaikka just noin sen verran kuin vaan jaksaa. Sitten kun painoa tippuu niin jaksat ottaa liikuntaakin mukaan. Tuossa painossa liikunnasta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä ja painoa saa kyllä ihan ruokavaliolla alas.