Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pieneltä vauvalta otetaan allergiatestit?

20.04.2006 |

Meillä 2kk vanha poika aloittanut kamalat huudot läpi päivän, alkoi eilen illalla (aikaisemmin aloitin keskustelun aiheesta) ja nyt mietin, että jos onkin allerginen jollekin, että miten tehdään testit tämän ikäiselle? Ja kuinka herkästi annetaan lähete allergiatesteihin? Pitääkö ensin imettävän äidin testata aineita poistamalla aineita omasta ruokavaliosta? Miten se tapahtuu, eihän kaikkea voi kerralla poistaa. Ja mitä jos on monelle allerginen niin siitähän kehkeytyy aikamoinen sekametelisoppa.

Voiko oireilu alkaa vasta tämän ikäisenä, vaikka äidin ruokavalio pysynyt samana koko ajan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö nyt 3kk ja rapiat päälle ja brick-testillä testattiin maito-, vehnä-, ja muna-allergia, eikä mitään onneksi löytynyt. En sitten tiedä, kuinka luotettavia nuo ihotestit tuon ikäisillä yleensä on. Neuvolan kätilön mukaan ainakin koira-allergian pystyy testaamaan vasta yli 1/2-vuotiailta luotettavasti, pienen vauvan iho kun voi reagoida herkemmin kaikkeen vaikkei varsinaista allergiaa olisikaan.

Meillä testit tehtiin selittämättömän itkuisuuden ja lievän ihottuman vuoksi.

Vierailija
2/7 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme mekin (tyttö huomenna 4kk) noin kuukausi sitten. Prick -testissä paljastui maito-, peruna-, soija-, kala- ja koira-allergia. Minä olin jo sitä ennen (tytön ollessa 2kk) jättänyt pois ruokavaliostani kaikki yleisesti allergisoivat ruoka-aineet. Listan sain neuvolasta, eli sisälsi jo kananmunan ja aikamoisen liudan muita. Allergialääkärin neuvosta jätin tytön ollessa hieman alle 3kk pois myös kaiken maidon ja sain ohjeen aloittaa lisäkalkit. Meillä oireet aloivat n. 1kk iässä kun lapsen iho kuivui ja kutisi. Sittemmin alkoi poskien lehahtelu imettäessä.

Imetän vielä mutta samalla koetetaan jo siirtyä apteekin maitojauheeseen (Almiron Peptiin) koska tytön iho oirehtii edelleen. Nyt meillä eletään 2 päivän jaksoissa, vuorotellen perusvoiteilla ja kortisonivoiteella.

Oma ruokavalioni sisältää lähinnä viljaa eri muodoissaan ja riisiä (kauramaito ja riisimaito, kauraruokakerma ja kaurajäätelö yms.). Leikkeleistäkin luovuin kun sain tietää että niissäkin on mitä ilmeisemmin soijaa (kasviproteiini).

Veritesteissä todettiin koira-allergia pahimmaksi (Prickeissä se oli maito) ja nyt meidän kahden koiran talous on muutoksen alla. Katsotaan onko iho-oireet olleet enemmänkin koiraperäisiä vai onko ruokavalioni vaan edelleen epäsopiva. Meillä aloitellaan seuraavan sairaalakäynnin jälkeen (parin viikon kuluttua) kiinteiden maistelu ja lääkäri suositteli aprikoosilla aloitettavan. Joten toivottavasti saadaan iho hyväksi sitä ennen, ennempää kun ei kiinteitä aloiteta.

Helpompaa olisi jos tietäisi kuinka pitkällä viiveellä vauva reagoi sinun syömisiisi. Minä en sitä tiedä joten olen pitänyt ruokapäiväkirjaa. Saa vaan arvailla oliko se jotain mitä eilen söin vai 4 päivää sitten...

Kannattaa mennä asiaan erikoistuneelle lääkärille ja pian! Näiden allergioiden kanssa kun saa kuitenkin tarpoa pitkään ennenkuin kaikki selviää. Teillä toivottavasti nopeammin!

Terkuin,

ninni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä alkoi paha poskien ihottuma 2kk:n iässä. Menimme yksityiselle lastenlääkärille kun neuvolassa minua ei otettu tosissan (väitettiin hormoninäpyksi!). Minun ruokavalio oli koko ajan ollut sama. Tytöltä otettiin verikokeet ja tehtiin prick-testit, missään ei tullut esiin mitään allergiaa. Maitoaltistuksessa tuli kuitenkin selvä reaktio, eli ainakin maidolle tyttö on todistettavasti allerginen. Nuo allergiatestit (veri- ja prick-testit) ovat siis melko epäluotettavia, varsinkin pienellä.

Minä itse jouduin sitten maidottomalle dieetille (pois olivat myös muna, kala ja pähkinät). Se ei auttanut ihottumaan, joten lääkärin kanssa yhdessä päätimme koittaa lisäksi viljatonta dieettiä (ravitsemusterapeutti ei suositellut missään vaiheessa viljatonta dieettiä imettävälle, mutta sanoi sen olevan oma päätökseni). Dieetti oli tosi rankka! Kahden viikon jälkeen tytön iho oli parempi muttei vieläkään hyvä. Lääkäri suositteli imettämisen lopettamista (monestakin syystä, mutta tytön hyvinvointi oli tärkein syy). Surulla imetyksestä luovuin...

Jos allergiaa epäilee niin kannattaa heti hakeutua neuvolaan/yksityiselle! Mitä nopeammin saatte asiat hoidettua sen parempi. Ja tosiaan dieetille ei kannata ruveta ilman KUNNON opastusta (esim. mitä saa/ei saa syödä ja mistä saa tarvittavat vitamiinit tms). Tietysti itsekseen voi aluksi koittaa välttää esim. pähkinää ja suklaata. Ne kun eivät vielä ravitsemustilaan vaikuta ;)

En nyt tiedä vastasinko varsinaisesti kysymykseesi, mutta voit kysyä lisää jos haluat jotain tietää. Vastaan mielelläni :) Toivottavasti teillä ei ole kyse allergiasta, tämä on TOSI rankkaa...

violet ja tyttönen 4,5kk

Vierailija
4/7 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Eli meidän poikamme eli ihan " normaalia" vauvanelämää ensimmäiset puoli vuotta. Toki oli kiukkuinen ja huono uninen, mutta itse ajattelin hänen vain olevan sellainen. Ja ne ihossa olevat kuivat läiskät menivät talven piikkiin.

Kiinteitä aloitettaessa iho meni kuitenkin huonoon kuntoon ja yhdestä maitoon tehdystä valmispuurosta sai jo ihan kunnollisen allergiareaktion. Samaan aikaan oli myös ab-kuuri päällä, joten allergiareaktio saattoi johtua myös siitä, ajattelin. Mutta ei siinä muu auttanut, kuin varata aika lääkärille ja testeihin, kun kotitesti (tavallista maitoa otsaan => punainen läntti siihen kohti varsin nopeasti) osoitti plussaa maitoallergialle. Prick -testit hänellekin tehtiin, vaikka eiväthän ne täysin luotettavia näin pienillä ole. Tosin olen ajatellut, että väärää positiivista tulosta tuskin antavat, negatiivisen kyllä. Meiltä tuolloin löytyi selvä maito- ja lievä soija-allergiat.

Vasta noiden allergiatestien jälkeen minä muutin ruokavaliotani maidottomaksi ja soijattomaksi. Kovin dramaattista muutosta en tosin huomannut poikamme ihossa / unitottumuksissa tämän jälkeenkään, mutta kai siitä oli hyötyä?

Mutta vastatakseni kysymyksiisi, en tiedä kuinka pienelle testejä tekevät ja kuinka helposti lähetteen saa. Meillä oli vakuutus, joten menimme omalla luvalla yksityiselle. Allergisoivia ruoka-aineita selvitellään jättämällä ensin yksi aine pois, odottamalla tilanteen (ihon tai miten oireileekaan) stabiloitumista ja ottamalla ko. aine sitten takaisin ruokavalioon ja seuraamalla reaktioita. Ruokapäiväkirjaa suosittelevat pitämään, tuleeko huutoja enemmän tiettyjen ruokien jälkeen kuin tiettyjen jne. Asioita, joista varmaan lääkäri/ravitsemusterapeutti osaa kertoa paremmin.

Jos huudot ovat vasta alkaneet, niin tulee mieleeni myös korvatulehduksen mahdollisuus. Kannattaisiko korviin kurkistaa?

T. nimim. Ai hänellä on korvatulehdus, ei ihme että on kiukkuinen... (eli omaa kokemusta löytyy :)

Vierailija
5/7 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ensin äiti poistaa omasta ruokavaliostaan maidon ja munan. Ovat kai eniten allergisoivia? Jos sitten oireet jatkuu, niin karsitaan lisää. Kuitenkin suositellaan, ettei omin pöin ruokavaliota ala karsimaan, vaan yhdessä lääkärin tai ravintoterapeutin kanssa.

Allergiahan voi käsittääkseni tulla koska tahansa. Monethan saavat allergioita vasta aikuisena. Kovin pienille ei testejä sen takia tehdä, että ne eivät ole luotettavia. Nämä tiedot vain mitä muistan jostain lukeneeni. Toivottavasti joku tietää paremmin, jos vaikka olisi omaa kokemusta.

Toivottavasti teillä selviää syy huutoihin :)

Vierailija
6/7 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapselta otettiin muistaakseni 8kk kädestä prick-testit (oikeinkirjoitus?), eikä siinä näkynyt mitään. 10kk testi otettiin verikokeesta, eikä silloinkaan näkynyt mitään. Testeissä testattiin yleisimmät allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet.

Iottuman syy on meillä vieläkin ratkaisematta. Taitaa olla vain kuiva iho. :)

Mukavaa kevättä :)

Vierailija
7/7 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tainnut vastata varsinaiseen kysymykseen. :) Vein meidän tytön suoraan allergialääkärille, kun lapsen koko käsi oli ihottuman peitossa. En osaa vastata siihen, kuinka pienelle testejä tehdään. Luulen, että nuo veritestit ovat luotettavia. Se otetaan muuten kyynärvarresta, eikä lapsi siitä pidä. :(

Meillä oireilu alkoi vasta 7kk iässä.