Yhtäkkiä alkaneet kovat kipuhuudot vauvalla 2kk? KOKEMUKSIA?
Olen ihmeessäni pojumme 2kk 1vko kanssa, kun ollut tähän asti hyväuninen ja tyytyväinen (rintaraivareita) lukuun ottamatta. Nyt yhtäkkiä eilen alkoi kamala huuto illalla jatkuen puoleen yöhön ja aika ajoin myös yöllä. huutaa kovaa ja hysteerisesti kipristellen, lopettaa kuin seinään ja taas kohta aloittaa huutamisen. Vatsaansa varmasti huutaa, mutta miksi? Täysimetän. Ruokavalioni ei ole muuttunut mihinkään. Söin kyllä toissapäivänä mansikoita, voisiko johtua niistä?
Tänään oksensi ja olonsa helpottui siitä, hetkeksi. Nuhaakin on ollut. Syö hyvin. Kakkaa ei ole tullut kahteen päivään kun normaalisti se tulee joka päivä ja useasti.
Olen kokeillut jumpatapumpata, hieroa, kylpeä, kanniskella. Auttaa hetkeksi tai sitten ei. Taidan mennä lääkäriin, jos vielä huomenna huutaa. Tänään oli aamupäivän tosi rauhallinen ja tyytyväinen, päivällä huutojaksot taas alkoivat. Nyt nukkuu pitkän huutokierteen päätteeksi ihan levollisesti.
Toivottavasti olisi jotain väliaikaista ja ohimenevää kuten monesti on. Pelko vain siitä, jos jotain pysyvää ja vakavaa, pitkäkestoista. Huoli.
Muilla kokemuksia tässä iässä alkaneista huudoista? Mitä ne ovat?!
Neuvoton akateemikko ja poju 9vkoa
Kommentit (5)
Meillä oireili samoin ruoka-aineallergiat (lehmänmaito, kotimaiset viljat, kananmuna) täysimetyksellä olleella lapsella. Lisäksi myös GER (refluksitauti) oireili vähän samalla lailla mutta lapsi kyllä oksensi lisäksi kaarioksennuksia pari-kolmeviikoisesta alkaen.
Ensimmäiseksi tuli mielen koliikki-itku, sehän on maha vaiva, joka monesti painottuu iltaan. Siinä vauva on tosi tuskainen, kipristää jne (kato netistä tarkemmin). Mutta koliikki alkaa usein jo aikaisemmin. Toiseksi tuli mieleen korvatulehdus, kun nuhaakin on ollut. Jos vauva on nyt yön aikana edelleen tuskainen, vie aamulla lääkäriin, onhan hän vielä kovin pieni.
sekä oksentelu/runsas puklailu olivat ensimmäisiä merkkejä lehmänmaitoallergiasta. Poika reagoi lehmänmaidon proteiineihin rintamaidon kautta. Toivottavasti teillä ei kuitenkaan ole kyse siitä...
Veikkaisin jotain ruoka-ainetta. Esim. vuohenmaitoon (juustot, feta?) tai muuhun sellaiseen voi lapsi reagoida voimakkaasti suolistollaan. Jokin poikkeama varmastikin ruokavaliossasi oli -- voi olla, että se oli mainitsemasi mansikat, tai sitten jokin muu, mitä et tullut ajatelleeksi. (Niin minulle kävi -- onneksi mieheni tajusi minun syöneen vuohen fetajuustoa).
Tsemppiä!
Kannattaa käydä jos ihan yhtäkkiä alkoi.
Meillä poika aloitti ihan yhtäkkiä normaali rintahuutojen ja rähinöiden lisäksi huutamaan aivan kurkku suorana, ja huusi ja raivosi puolesta tunnista tuntiin kerralla. Päivän sitä katselin ja vein lääkäriin silloin.
Oli sitten nelikuisella korvatulehdus..