Voiko pääsiäisvieraille tarjota hernekeittoa?
Meille tulee sukulaisia kylään ensi lauantaina ja ensi viikolla on todella raskas työviikko sekä mulla että miehellä. Olen tänään valmistellut koko päivän tiistain palaveria ja torstaina olen töissä ainakin seiskaan. En vain jaksa yhtään mitään ruokahäsläämistä. Ei kiinnosta käydä lammas/karitsa mikä lienee ostoksilla, vääntää rahkaa/pashaa tms jälkiruokaa. Pakastimessa on todella hyvää hernekeittoa, ehkä kuukausi sitten tehtyä, mutta sitä ei kukaan huomaa. Jälkiruuaksi mämmiä ja hernekeiton kanssa itsetehtyjä sämpylöitä. Väännän ne perjantaina.
Olisitko järkyttynyt jos saisit hernekeittoa pääsiäisenä? Miehen mukaan ihan ok hänelle, sanoi että ruokaahan sekin on. Eikä meillä kukaan edes pidä lampaasta, olen sitä vieraiden takia aina vääntänyt.
Kommentit (14)
Hyvä :) Ajattelin, että naamat vääntyvät ihan mutkalle. Juomapuoli on ongelma, kun olen aina tarjonnut viiniä (lasin tai kaksi), mutta ei kai viiniä voi tarjota hernekeiton kanssa. Ehkä siis olutta tai sitten ihan vettä/piimää/maitoa.
Kuukauden vanha hernekeittoa pakkasesta en tarjoaisi. Eikö mies voi keittää vaikka lohikeittoa? Ei meilläkään syödä lammasta. Pääsiäisvieraita tulossa ja pitää myös keksiä helppo ruoka.
Meillä tarjotaan pääsiäisenä kaurapuuroa ja eu-ruoka-avun näkkileipää. Juomana kraanavettä (jääkaapissa viilennettyä). Se hyvä puoli köyhyydestä on, että tällä ruokavaliolla ei pääse lihomaan.
Kai te syötte jotain muinakin päivinä... kaupassa siis käytävä. Ruuan laitto ei ole mikään vaiva.
Hernekeitto Ei. Eiliset sämpylät Ei.
Edellä ehdotettu lohikeitto käy hätätilassa
Vaikka huono provo tämäKIN
Olisinpa vieraana kyllä pettynyt enkä tuntisi oloani toivotuksi. Eväät ovat sellaiset, että on ilmiselvää, ettei ole yhtään haluttu panostaa. Pääsiäinen on kuitenkin juhla. Mukavasti menee siinä sitten ilta piereskellessä eikä edes viiniä saa. Mämmiä, piimää ja hernaria, voi itku.
Itse samassa tilanteessa laittaisin karitsan uuniin hautumaan yön yli viinissä ja yrteissä. Se valmistuu itsestään. Lisäksi voi keittää vaikka perunat ja jos ehtii, niin paahtaa juureksia. Alkuun vaikka ihan vihersalaatti ja vinegrette, joihin aikaa menee minuutteja. Jälkiruoka voisi olla esimerkiksi valmisjätski, esimerkiksi sitruunan makuinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden vanha hernekeittoa pakkasesta en tarjoaisi. Eikö mies voi keittää vaikka lohikeittoa? Ei meilläkään syödä lammasta. Pääsiäisvieraita tulossa ja pitää myös keksiä helppo ruoka.
Just tarjosin kinkun tähteistä keitettyä hernekeittoa pakkasesta ja hyvästi maistui kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Olisinpa vieraana kyllä pettynyt enkä tuntisi oloani toivotuksi. Eväät ovat sellaiset, että on ilmiselvää, ettei ole yhtään haluttu panostaa. Pääsiäinen on kuitenkin juhla. Mukavasti menee siinä sitten ilta piereskellessä eikä edes viiniä saa. Mämmiä, piimää ja hernaria, voi itku.
Itse samassa tilanteessa laittaisin karitsan uuniin hautumaan yön yli viinissä ja yrteissä. Se valmistuu itsestään. Lisäksi voi keittää vaikka perunat ja jos ehtii, niin paahtaa juureksia. Alkuun vaikka ihan vihersalaatti ja vinegrette, joihin aikaa menee minuutteja. Jälkiruoka voisi olla esimerkiksi valmisjätski, esimerkiksi sitruunan makuinen.
Mikä tahansa ruoka on parempaa kuin lammas. Yöks sitä talin ja villan makua mikä siinä on vaikkei rasvaa edes näkyisivät. Mä kyllä suosittelen nakkeja ja perunasalaattia ja juomaksi tavallista olutta.
Vierailija kirjoitti:
Kai te syötte jotain muinakin päivinä... kaupassa siis käytävä. Ruuan laitto ei ole mikään vaiva.
Hernekeitto Ei. Eiliset sämpylät Ei.
Edellä ehdotettu lohikeitto käy hätätilassaVaikka huono provo tämäKIN
Miksi lohikeitto olisi parempaa kuin hernekeitto? Lohjan on maailman turhin kala. Rasvainen teollisesti kasvatettu mauton mössö. Viljely vielä pilaa ympäristönsä vedet. Hei valoja päälle siellä.
Hernekeitto ruokana jakaa mielipiteitä ja mieltymystä.
Itse tykkään itsetehdystä hernekeitosta ja ihan sama vaikka tuo olisi pakkasessakin ollut, ei sitä kukaan tiedä. Mutta... kaikki eivät tästä ruoasta pidä ja toiseksi, se aiheuttaa monille ilmavaivoja. Minäkin joudun nykyään katsomaan missä tilanteessa voin tuota syödä, sillä vatsani ei siedä oikein palkokasveja lainkaan. Jos haluan hernekeittoa, on parempi syödä sitä kotona eikä häiritä muita ihmisiä ihan järkyttävillä pieruilla lopun päivää.
Pääsiäiseen on nyt aikaa, joten ehdit hyvin valmistella ja miettiä jonkun vaihtoehtoisen ruoan. Ja mämmi käy ihan hyvin jälkkäristä, vaikka sekin jakaa mielipiteitä. Rahkaan ei tarvitse aina lisätä kermaa, vaikka se makua pehmeyttää ja makeuttaa. Rahkoihin marjoja ja sokeria, niin se on siinä. Kermat pois niin siinä on samalla terveellinen välipala.
Voit tarjota, täällä paikallinen ravintola tarjoaa pääsiäispäivällisellä lammaskaalia. Olut on hyvä juoma, ruotsalaiset ottaa hernekeiton kanssa punssia.
Hernekeitto on nimenomaan paastonajan ruoka, jonka tarjoaminen pääsiäisaterialla kääntää kyllä pääsiäisperinteet ihan nurinkurin. Mutta tuskinpa sillä teidän tapauksessanne on suurta väliä.
Eihän hernerokan kera voi ottaa punaviiniä, se olisi liian rahvaanomaista.
Pitkänäperjantaina voi hyvin tarjota hernekeittoa. Lihatonta mieluusti.
Kelpaisi todellakin. Nam!