En todellakaan ymmärrä, miksi monet työttömät voivat suhtautua tilanteeseensa niin kevyesti
Itse en voi todellakaan ymmärtää sitä, miten nykyään on niin paljon työttömiä, joita ei kiinnosta työllistyminen ollenkaan. Sen sijaan halutaan vain maata kotona ja ottaa yhteiskunnalta rahaa vastaan ja odottaa, että yhteiskunta järjestää kaiken kuin Manulle illallisen. Monet tuntevat tämän tilanteen vielä täysin oikeutetuksi.
Kyllä, olen itsekin ollut työtön, joten tiedän miltä se tuntuu. Mutta työttömänä ollessani minua hävetti ja nolotti joka ainoa päivä senhetkinen tilanteeni. Minua todella nolotti se, että toiset joutuvat painamaan pitkää päivää duunissa ja ikään kuin elättämään minua ja tunsin asiasta myös syyllisyyttä. Tein todellakin kaikkeni, että työttömyyteni jäisi erittäin lyhyeksi ja pääsisin taas nopeasti takaisin työelämään.
Tämän vuoksi minun on todella vaikea ymmärtää, että miten niin monet työttömät voivat ottaa oman työttömyytensä niin kevyesti ja toteavat vain, että mikäs tässä on ollessa. Ja jos yhteiskunta vaatii tekemään yhtään mitään etuuksien eteen ja oman työllistymisensä edistämiseksi, niin työttömät nostavat siitä kamalan äläkän. Työttömät syövät kaikkien yhteisestä kuormasta tuomatta siihen mitään ja sen vuoksi työssäkäyviä kuormitetaan koko ajan entistä enemmän. Työttömien kuluttamat varat voisi käyttää paljon hyödyllisempäänkin ja niille olisikin tarvetta paljon tärkeimmille kohteille, kuten vaikka koulutukseen, lastenhoitoon, vanhustenhoitoon, sairauksien hoitamiseen, infran parantamiseen jne.
Kommentit (44)
Jatkuva stressi tässä on karenssista tai siitä että joutuu sen uhalla orjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi todellakaan ymmärtää sitä, miten nykyään on niin paljon työttömiä, joita ei kiinnosta työllistyminen ollenkaan. Sen sijaan halutaan vain maata kotona ja ottaa yhteiskunnalta rahaa vastaan ja odottaa, että yhteiskunta järjestää kaiken kuin Manulle illallisen. Monet tuntevat tämän tilanteen vielä täysin oikeutetuksi.
Kyllä, olen itsekin ollut työtön, joten tiedän miltä se tuntuu. Mutta työttömänä ollessani minua hävetti ja nolotti joka ainoa päivä senhetkinen tilanteeni. Minua todella nolotti se, että toiset joutuvat painamaan pitkää päivää duunissa ja ikään kuin elättämään minua ja tunsin asiasta myös syyllisyyttä. Tein todellakin kaikkeni, että työttömyyteni jäisi erittäin lyhyeksi ja pääsisin taas nopeasti takaisin työelämään.
Tämän vuoksi minun on todella vaikea ymmärtää, että miten niin monet työttömät voivat ottaa oman työttömyytensä niin kevyesti ja toteavat vain, että mikäs tässä on ollessa. Ja jos yhteiskunta vaatii tekemään yhtään mitään etuuksien eteen ja oman työllistymisensä edistämiseksi, niin työttömät nostavat siitä kamalan äläkän. Työttömät syövät kaikkien yhteisestä kuormasta tuomatta siihen mitään ja sen vuoksi työssäkäyviä kuormitetaan koko ajan entistä enemmän. Työttömien kuluttamat varat voisi käyttää paljon hyödyllisempäänkin ja niille olisikin tarvetta paljon tärkeimmille kohteille, kuten vaikka koulutukseen, lastenhoitoon, vanhustenhoitoon, sairauksien hoitamiseen, infran parantamiseen jne.
Häpeä, olet todella tyhmä, hyi sinua. En tekisi eteesi mitään, koskaan.
Tämän on nyt taas tähän työttömien parjauskampanjaan liittyvä kirjoitus. Saitko palkan tämän kirjoittamisesta?
Ja toiko tämä avautumisesi nyt jotain uutta niihin satoihin "työttömät sitä ja työttömät tätä" -avauksiin?
Mitä halusit sanoa?
Kaikki muut työttömät paitsi sinä ovat laiskoja paskoja, joita muut elättää (riippumatta esim. aikaisemman työuran pituudesta). Kaikkien työttömien tulisi tuntea häpeää ja olla nolo joka ikinen päivä, ripotella tuhkaa päälleen ja ryvetä ajatuksessa "juuri nyt joku tekee pitkää päivää elättääkseen minut", Kaupassa käydessä pitää olla nöyrä, luoda katse alas ja sanoa kassalle: "kiitos että elätät minut".
Mikä tämän aloituksen pointti oli?7
Olisit voinut googlettaa "työttömät ovat laiskoja" ja nostaa sieltä jonkun ketjuista.
Et taida olla ihan penaalin terävin kynä...
Mikä täällä on kun mihin tahansa aloitukseen tulee vain henkilökohtaisia hyökkäyksiä aloittajaa vastaan?
Ihan joltain sponssatulta kirjoitukselta kuulostaa. Parjauskampanjaapa hyvinkin...
Työssäkäyviä kuormitetaan koko ajan entistä enemmän ahneiden työnantajien takia, eikä työttömien takia. Työttömiä on paljon, koska ahne työantaja teettää mielummin työt koko ajan pienemmällä porukalla ja suuremmilla voitoilla. Syytön se työtön siihen on, ettei häntä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä täällä on kun mihin tahansa aloitukseen tulee vain henkilökohtaisia hyökkäyksiä aloittajaa vastaan?
Ei tässä ole VAIN henkilökohtaisia hyökkäyksiä vastauksena. Vai onko sulla joku henkilökohtainen syy pitää jokaisen omia mielipiteitä hyökkäyksenä sinua kohtaan? Miksi?
Ap:n ajattelumaailma on ummehtunut tuulahdus menneestä ajasta.
Nämä yhteiskunnan orjaksi tekeytyvät kylähullut ovat idiotismin syvimmästä kamelin perseestä.
En usko, että tilanteen jatkuva murehtiminen ja märehtiminen auttaisi ollenkaan. Parempi ottaa päivvä kerrallaan ja tehdä parhaansa.
Ei turhanpäiväinen häpeäminen johda mihinkään, tuhlaa vain energiaa.
Miten voi olla noin tynnyrissä kasvaneen oloisen ihmisen kirjoitus tämä aloitus? Ei hallussa faktoja työttömyydestä, vaan työttömien haukkumista. Jotenkin tuo ettei tee mitään etuuksiensa eteen kuulostaa niin, en edes keksi sanaa kuvaamaan, tai olisi painokelvoton sana. Siis mielestäsi pitäisi mennä orjatyöhön ja kiittää vielä siitä ja saisi työnantajat ilmaiset työntekijät ja vakkarit voisikin sitten potkia pois ja he sitten voisivat työttöminä taas vuorollaan tulla entiseen työpaikkaansa ilmaistyöhön. Kuule selitä mikä logiikka tällä on??
Eli olet siirtynyt elätettävästä elättäjäksi. Miltä se tuntuu?
Raskaasti ottaminenko sen työpaikan minulle tuo? Käsien vääntely ja nöyristely?
Itse vaikutan varmaan päällisin puolin juurikin tuollaiselta, joka ottaa tilanteensa vähän turhankin lunkisti eikä pode huolta huomisesta.
Todellisuudessa minua pelottaa aivan helvetisti. Tiedän tilanteeni olevan toivoton, ja jos Suomen tukitilanne tulevina vuosina vielä huononee, saatan OIKEASTI joutua kadulle.
Mutta mitkä ovat vaihtoehtoni? Stressata päivin öin ja itkeä itseni uneen, suunnitella etukäteen mitä kaikkea uskallan kodittomana kantaa mukana ettei minua ryöstetä, missä vietän talveni etten kuole kadulle jne. – TAI SITTEN kuten tällä hetkellä teen, eli en "turhia" murehdi ja elän päivä-pari kerrallaan; pääasia, että Tänään ja Huomenna on katto pään päällä ja ruokaa tiedossa.
Jos suhtautuisin tilanteeseeni "realistisesti", kuolisin kaikkeen siihen huoleen ja murheeseen. "Hävetys" olisi viimeinen asia mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan joltain sponssatulta kirjoitukselta kuulostaa. Parjauskampanjaapa hyvinkin...
Ap on selvästi valtiovallan (Pipilä & pojat) palkkaama työttömille veetuileva myyrä, tarkoituksena saada työttömät vetämään itsensä kiikkuun, jotta rahaa säästyisi työttömien uusiin yhä pahempiin raippoihin.
Minua aina niin naurattaa kun joku toistaitoinen verom maxaja (sic) kiukuttelee kuinka hän nyt elättää omasta pussistaan jokaisen työttömän, ja kaikki ne ovat vielä vapaamatkustajia ja laiskoja sohvalla makaavia alkoholisteja!
Ai että naurattaa :'D
Ai vetikö sullakin silloin työttömänä ollessa laiskasuoni, vai miten se nyt vastikään olleessa jutussa meni...? Ja sitten sai työn ja ei ollut yhteiskunnan elätti enää... Mites se palkkapuoli...
Elämässä on parempaakin tekemistä kuin mankua epätoivoisesti töitä. Olin työtön ja otin rennosti sillä asenteella, että tulen sitten töihin kun halukkaimmat on palkattu. Hakemuksen tein sillon tällön ja sitten kävikin niin onnellisesti, että pääsin suht kivaan työpaikkaan. En todellakaan keskittynyt mihinkään työnhakuun.