Olenko ainoa jota 'rouvittelu' ärsyttää?
Olen kyllä 4-kymppinen ja naimisissa mutta minua hirveästi ärsyttää varsinkin vanhat miehet jotka kutsuu rouvaksi! Mieluummin tytöttely kuin rouvittelu.
Huvittaa sekin että parikymppiset pojat tytöksi kutsuu ja 70-v. ukot rouvaksi.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Juu minua ärsyttää myös äidittely. Kyllä olen äiti ja lapseni saa kutsua äidiksi, mutta en pidä siitä kun muut sanovat "annapa äidille se! Äiti on siinä. Äiti tulee kohta." puhuen siis minusta.
Kai ymmärrät, että tuollainen keskustelu käydään lapsen vuoksi?
Mitäs luulet osaisiko lapsesi yhdistää, että kenestä puhutaan, jos keskustelun toinen osapuoli viittaisi sinuun nimelläsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu minua ärsyttää myös äidittely. Kyllä olen äiti ja lapseni saa kutsua äidiksi, mutta en pidä siitä kun muut sanovat "annapa äidille se! Äiti on siinä. Äiti tulee kohta." puhuen siis minusta.
Kai ymmärrät, että tuollainen keskustelu käydään lapsen vuoksi?
Mitäs luulet osaisiko lapsesi yhdistää, että kenestä puhutaan, jos keskustelun toinen osapuoli viittaisi sinuun nimelläsi?
Ymmärrän, mutta en silti pidä siitä, ei se sitä muuta.
OT
Saksassa on nykyään käytäntönä rouvitella kaikkia neidittelyn sijaan. Fräulein katsotaan siis vanhanaikaiseksi, koska siviilisäätyä on vaikea arvata etukäteen. Frau on sopiva kaikille.
No ainakin Saksassa nykyään kaikki naispuoliset ihmiset aviosäädystä ja iästä huolimatta ovat "Frau".
Mielestäni rouva on ihan hyvä kompromissi, jos siitä tehtäisiin vastaavalla tavalla kaikkia naisia koskeva, yleisesti hyväksytty muodollinen puhuttelutapa.
Itse olen kyllästynyt sinutteluun, tytöttelystä puhumattakaan. Jostain syystä itselläni saa karvat pystyyn myös tädittely. (Saksassa tuntematon "tätikin" on ihan vain Frau.)
Rouvittelu on sellaista Suomi-filmien kielenkäyttöä. Ja rouvan miellän juuri sellaiseksi karikatyyrihahmoksi. Olen kasvanut sinuttelukulttuuriin, ja tuntuu kuin olisi palannut 50-luvulle, kun keski-iässä yhtäkkiä onkin asiakaspalvelijoille rouva. Ja sitten siitä pitäisi vielä pitääkin ja nauttia kohteliaisuudesta 😖
Vierailija kirjoitti:
No ainakin Saksassa nykyään kaikki naispuoliset ihmiset aviosäädystä ja iästä huolimatta ovat "Frau".
Mielestäni rouva on ihan hyvä kompromissi, jos siitä tehtäisiin vastaavalla tavalla kaikkia naisia koskeva, yleisesti hyväksytty muodollinen puhuttelutapa.
Itse olen kyllästynyt sinutteluun, tytöttelystä puhumattakaan. Jostain syystä itselläni saa karvat pystyyn myös tädittely. (Saksassa tuntematon "tätikin" on ihan vain Frau.)
Sinuttelu on hieno tasa-arvoinen käytäntö. Ei Suomessa tarvitse puhua kuten Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä 4-kymppinen ja naimisissa mutta minua hirveästi ärsyttää varsinkin vanhat miehet jotka kutsuu rouvaksi! Mieluummin tytöttely kuin rouvittelu.
Huvittaa sekin että parikymppiset pojat tytöksi kutsuu ja 70-v. ukot rouvaksi.
Ei se ole huvittavaa vaan surullista, että nykyään ei osata enää käytöstapoja. Tietenkin tuntemattomia kuuluu rouvitella ja teititellä.
Yhden kerran elämässäni olen pahastunut rouvittelusta:kun olin 18 ja poke sanoi baarin ovella "rouva ei pääse sisään tossa kunnossa" 😂
Tuntemattomia ei kuulu teititellä!
Vierailija kirjoitti:
Rouvittelu on sellaista Suomi-filmien kielenkäyttöä. Ja rouvan miellän juuri sellaiseksi karikatyyrihahmoksi. Olen kasvanut sinuttelukulttuuriin, ja tuntuu kuin olisi palannut 50-luvulle, kun keski-iässä yhtäkkiä onkin asiakaspalvelijoille rouva. Ja sitten siitä pitäisi vielä pitääkin ja nauttia kohteliaisuudesta 😖
Olin tosi nuori, kun minua sanottiin rouvaksi. Mieluummin tytöttely kuin rouvittelu. Asiakspalvelijoista osa teitittelee joka käänteessä. Parhaimmillaan kolme kertaa/asiointi. Teitittely ei kuulosta kivalta eikä siihen liittyvä pokkurointi, teksi mieli sanoa, että haista v***u!
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja: "rouva tulee kohta", "nainen tulee kohta", "emäntä tulee kohta", "tyttö tulee kohta", "neiti tulee kohta" eli neutraaleinta lienee sanoa "hän tulee kohta" (vaikka sitten kaikki luulevat koiran palaavan pian) tai "se tulee kohta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuttelu on hieno tasa-arvoinen käytäntö. Ei Suomessa tarvitse puhua kuten Saksassa.
Mikä tekee teitittelystä epätasa-arvoista?
Kyllä Suomessakin ennen teititeltiin, ei se mitään epäsuomalaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitittelyyn liittyy aina valta-asemien arviointia. Jos se on jo kertaalleen jätetty taakse, kannattaako palata vanhaan? Minusta ei. En kaipaa nuoremmilta tai asiakaspalvelijoilta teitittelemällä osoitettua kunnioitusta vaan asiallisuus riittää oikein hyvin.
Rouvittelu ärsyttää, koska en ole rouva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitittelyyn liittyy aina valta-asemien arviointia. Jos se on jo kertaalleen jätetty taakse, kannattaako palata vanhaan? Minusta ei. En kaipaa nuoremmilta tai asiakaspalvelijoilta teitittelemällä osoitettua kunnioitusta vaan asiallisuus riittää oikein hyvin.
Samaa mieltä!
Ei rouvittelu kovin mieltä ylentävää ole. Itse koen sen suorastaan epäkohteliaana. En ole naimisissakaan eikä tänä päivänä moni muukaan. Rouvaan sisältyy itselläni niin paljon kaikkea negatiivista mielleyhtymää, että sen vuoksi toivon ettei rouvittelua tarvitse kuulla. En halua sellaista teennäistä pokkurointia edes tuntemattomilta.
Kannattaa tutkiskella itseään jos joku tuollainen ärsyttää, että miksi se ärsyttää. Taustalta löytyy usein hassujakin juttuja. Mitä vähemmän ärsyyntyy turhista asioista, sen helpompaa elämä.
Siis mikä siinä tarkkaan otaen ärsyttää?
Minua rouviteltiin ensi kerran 19 vuotiaana kaupan myyjänä toimiessani, noin kasikymppinen mummo aloitti asiansa että anteeksi rouva, kun oli jotain kysyttävää. Ei ärsyttänyt, vain ihmetytti, kun olin ajatellut että vain nuoremmat rouvittelevat vanhempia naisia. Siskoni sitten myöhemmin valisti että entisaikaan rouviteltiin aina tietyissä tilanteissa iästä riippumatta ja entisaikaan minun ikäseni olisi hyvin voinut olla jo naimisissa eli rouva...
Oiskotuon jälkeen kaksi kertaa tähän mennessä rouviteltu vaikka vasta 27v olen, ja joka kerta minua reilusti vanhemman naisen toimesta. Ei haittaa ollenkaan. Tytöttely sen sijaan ärsyttää, siihen en ole onneksi kovinkaan törmäämään joutunut vaikka työskentelenkin miesvaltaisella alalla nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutkiskella itseään jos joku tuollainen ärsyttää, että miksi se ärsyttää. Taustalta löytyy usein hassujakin juttuja. Mitä vähemmän ärsyyntyy turhista asioista, sen helpompaa elämä.
Niinhän mä tein just, luettelin syitä. Ei tää nyt niin vakavaa ole.
Ei vain vanhoja ihmisiä rouvitella. Esimerkiksi armeijassa kaikki naiset alijohtajista ylöspäin ovat rouvia iästä riippumatta.