Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diabeetikko Mies määräilee ruoka-ajoista

Jak
25.03.2018 |

Jos herätään vasta 9-10 aikaan mun mielestä on loogista et syödään aamupala ja päiväruoka sit 13-14 välillä.

Kun on herätty 7 syödään aamupala ja lounas 11.

No jos mies nukkuu aamulla pitkään hän ei syö aamupalaa kuten muu perhe ja alkaa kitisemään miksi lounas ei ole valmis klo 11 hänelle. Oikeesti mitään ei voida tehdä ennenkuin hän on saanut lounaan ja muilla ei todellakaan ole vielä nälkä kun vasta syöty aamupala. Mies ja 2 lasta.

Oon sanonu miehelle et tee itelles lounas et me muut syödää myöhemmin tai herää aiemmin niin ei. Sanottakoon et miehel viel diabetes joten olis tärkeä syödä säännöllisesti mutta käy ärsyttää ku koskaan ei sais kukaa syödä eri tavalla kuin hän eikä kukaan muu saa nukkua kun hän kun hänellä diAbetes niin väsyttää. Välillä ärsyttää niin suunnattomasti kun toi vaikuttaa kaikkeen!

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, diabetes on vain sun miehen paska tekosyy käyttäytyä huonosti. Aikuisen miehen pitää pystyä suunnittelemaan omat syömisensä siten ettei tarvi saada nälkäkiukkuraivareita. Diabeteksen hoito on säännöllisemmällä ruokarytmillä toki helpompaa, kuten ihan kenen tahansa muunkin ihmisen verensokerin tasasena pitäminen. Mutta on ensinnäkin täysin naurettavaa että vaimon tarvitsisi olla laittamassa heti miehellensä ruokaa kun tällä on vähän verensokerit matalalla. Menkööt tekemään voileipää, jos nälkä yllättää, se ei ole yhtään sen kummallisempaa. Ihmeellistä kiukuttelua. Ymmärrän että kun verensokerit ovat alhaalla saattaa kiukuttaa ja ärsyttää, mutta siihen on ratkaisu, syödä. Diabeetikon elämä ei poikkea juurikaan tavallisen ihmisen elämästä, jokainen aikuinen diabeetikko myöskin vastaa itsestään ensisijaisesti. Ei ole yhtään mitään syytä että perheen elämän tarvitsisi pyöriä miehen mielihalujen ympärillä, vaikka tämä kuinka onkin diabeetikko. Sano miehellesi että kasvattaa selkärangan ja rupeaa huolehtimaan itse itsestään. Jos on hoitomotivaatio hukassa, tämä on aika raskas sairaus kun eipä tästä parannuta, sitä voi tukea, voi vaikka mennä juttelemaan jonkun kanssa jos vaikka hoitomotivaation saisi taas kuntoon. Mutta tuommoinen kiukuttelu on ihan turhanpäiväistä ja ei voi syyttää diabetesta huonosta käytöksestä vaan ihan diabeetikkoa itseään. 

T. 25 v tyypin 1 diabeetikko lapsesta asti. Osaan syödä kun on nälkä ja verensokerit alhaalla, kuten kuka tahansa aikuinen ihminen. 

Etkö diabeetikkona huomaa, että Ap:n miehen ongelmana näyttäisi olevan enemmänkin hyperit kuin nälkäkiukkuraivarit?  Tässäkin sen näkee, että ei pidä mennä antamaan ohjeita ilman kunnollisia faktoja.

Vierailija
122/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, diabetes on vain sun miehen paska tekosyy käyttäytyä huonosti. Aikuisen miehen pitää pystyä suunnittelemaan omat syömisensä siten ettei tarvi saada nälkäkiukkuraivareita. Diabeteksen hoito on säännöllisemmällä ruokarytmillä toki helpompaa, kuten ihan kenen tahansa muunkin ihmisen verensokerin tasasena pitäminen. Mutta on ensinnäkin täysin naurettavaa että vaimon tarvitsisi olla laittamassa heti miehellensä ruokaa kun tällä on vähän verensokerit matalalla. Menkööt tekemään voileipää, jos nälkä yllättää, se ei ole yhtään sen kummallisempaa. Ihmeellistä kiukuttelua. Ymmärrän että kun verensokerit ovat alhaalla saattaa kiukuttaa ja ärsyttää, mutta siihen on ratkaisu, syödä. Diabeetikon elämä ei poikkea juurikaan tavallisen ihmisen elämästä, jokainen aikuinen diabeetikko myöskin vastaa itsestään ensisijaisesti. Ei ole yhtään mitään syytä että perheen elämän tarvitsisi pyöriä miehen mielihalujen ympärillä, vaikka tämä kuinka onkin diabeetikko. Sano miehellesi että kasvattaa selkärangan ja rupeaa huolehtimaan itse itsestään. Jos on hoitomotivaatio hukassa, tämä on aika raskas sairaus kun eipä tästä parannuta, sitä voi tukea, voi vaikka mennä juttelemaan jonkun kanssa jos vaikka hoitomotivaation saisi taas kuntoon. Mutta tuommoinen kiukuttelu on ihan turhanpäiväistä ja ei voi syyttää diabetesta huonosta käytöksestä vaan ihan diabeetikkoa itseään. 

T. 25 v tyypin 1 diabeetikko lapsesta asti. Osaan syödä kun on nälkä ja verensokerit alhaalla, kuten kuka tahansa aikuinen ihminen. 

Edelleenkin, jokainen on asiantuntija vain oman diabeteksensa suhteen, ei noilla ap:n antamilla tiedoilla paljon pysty neuvomaan. Toki kuulostaa huolestuttavalta ettei hoitomotivaatiota oikein ole ja lukemat huitelee jossain 16:ssa. Hankalahan tuo tilanne on. Ei miestä pysty auttamaan kuin diabeteslääkäri tai -hoitaja, mutta parhaan avun sieltäkin saadakseen täytyisi löytyä pikkuisen motivaatiota ja halua itseltäkin hoitoon. Mittailla pitäisi ja laittaa mielellään muutaman viikon ajan hH- ja inskamäärät ylös niin ammattilaiset pääsisivät analysoimaan kunnolla tilanteen ja ehdottamaan mahdollisia korjaavia toimenpiteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jommalle kummalle diabetestyypille pitäis saada uusi nimi. 1 ja 2 tyypit on niin erilaisia sekä syyltään, hoidoltaan että lisäsairauksiltaan, että on haitallista molempien kannalta kun molemmista puhutaan ajattelemattomasti vain yhteisellä nimellä "diabetes". Itse olen sairastanut parikymmentä vuotta ihan sitä ykköstyypin diabetesta (sitä mikä tulee yleensä lapsena, missä on pakko pistää insuliinia ja jota ei voi ehkäistä elämäntavoilla) ja mun mielestä on karmivaa kun jopa terveydenhuollossa ihmisillä menee sairaudet iloisesti keskenään sekaisin. Se on omalla tavallaan ymmärrettävää, ettei tavan tallaaja välttämättä ymmärrä hoidon eroja saati hienouksia, mutta sitä helpottaisi jos näitä ei voisi sekoittaa vahingossa nimien takia.

Ap:n miehellä on ongelmia, iso osa tulee varmasti huonossa jamassa olevasta hoidosta, mutta se ei oikeuta käyttäytymään noin. Ihan itse se on syömisistään vastuu kannettava. Yleensä dm1 ovat ihan helppoja tapauksia, varsinkin nykyään kun hoitotavat mahdollistavat normaalin syömisen tai syömättömyydenkin. Aika huomaamattomia ollaan yleensä, kakkostyypit pitää enemmän melua itsestään mikä on ihan ymmärrettävää, kun hoito perustuu paljon enemmän siihen syömiseen.

Vierailija
124/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun diabeetikko mies laittaa kellon soimaan 9.00 viilonloppuna ja syö sen jälkeen aamiaisen. Ruoka syödään 11.30-12.30. Jos ruoka myöhästyy, syö jonkun välipalapatukan tai suklaata jos sokerit laskee. Tarkkaahan tuo on, mutta aina selvitty ilman riitoja. Jos sokerit alhaalla niin joku pieni välipala.

Hyvältä kuulostaa, noinhan sen saa toimimaan.

Olikohan ap:n miehellä miten tuore tuo sairaus, voisikohan olla että perusrutiinit ja osaaminen vielä pikkuisen hakusessa. kyllä pikkuisen paremmin diabeteksen kanssa pärjää, kun on säännöllinen elämänrytmi.

Vierailija
125/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 13 v diabeetikkopoikakin osaa kyllä hankkia ruokaa itselleen, jos me vanhemmat ei sitä ehditä tekemään. Ei kai tuo ole ylitsepääsemättömän vaikeaa keittää vaikka puuroa tai syödä jotain rahkaa/leipää/banaania jne. että pärjää seuraavaan ateriaan saakka.

Vierailija
126/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 13 v diabeetikkopoikakin osaa kyllä hankkia ruokaa itselleen, jos me vanhemmat ei sitä ehditä tekemään. Ei kai tuo ole ylitsepääsemättömän vaikeaa keittää vaikka puuroa tai syödä jotain rahkaa/leipää/banaania jne. että pärjää seuraavaan ateriaan saakka.

Aijjai, niinhän sitä luulis MUTTA ei leipää eikä bananasia eikä varsinkaan puuroa tai tulee ihan hirrrrveeet vuoristomyrskyradat niiden käyrien kanssa. Uliuliliuliuli!!!!!!!

Vierailija
127/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä vittua sönkkäätte? Ukolla 1-tyypin dia, syö kun syö. Muu perhe ruokailee ihan normaalisti, dia osallistuu kun sopii. Ihme jankkausta taas.

Dia XDDD

Olipa huono trolli taas. Aina sama kaava.

Vierailija
128/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä yleistäkin? Kaverin mies on myös todella ärsyttävä kun ensin itse hilluu vaikka missä ja sitten tulee kotiin ja alkaa huutaa kun ruoka ei ole valmis kun "se on hänelle niin tärkeää" kun " tulee paha olo jos ei saa ruokaa".

Ei edes ole diagnosoitu diabetestä vaan perusläski joka illat vetää jääkaapista suoraan makkaraa ja juustoa.

Vierailija
129/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jak kirjoitti:

En kuulemma huolehdi hänen terveydestä niin joutuu sinne menee.

MIstä näitä aarteita oikein löytyy? :-D Minä asun diabeetikon kanssa ja hän osaa kyllä ihan itse huolehtia omasta syömisestään. 

Vierailija
130/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän insuliinin pitäisi riittää pitämään verensokoeri suht tasaisena ilman ongelmia, syö tai ei jos diabetes on hyvin hoidettu. Ja silloin vain pistetään kun syödään. Ja syödä voi silloin kun siltä tuntuu. Näin meillä ja mitään raivoamista tai perheenjäsenten terrorisointia diabeetikon suunnasta ei ole koskaan.

Minusta miehelläsi on aivan muut ongelmat kuin diabetes!!! Kannattaisi hakeutua heti ammattiauttajalle. Tsemppiä teille ja apua hakemaan <3

Tämä on täysin asiallinen viesti, erikoista väkeä täällä kun meuhkaatte turhasta. Kommentoija kirjoittaa että pitkä insuliini pitää sokerin normaaliolosuhteissa pitkäänkin tasaisena JOS DIABETES ON HYVIN HOIDETTU. Tämähän on ihan tosi. Ap:n mies ei selvästi osaa hoitaa omaa sairauttaan jos vetää väkeviäkin matalalla sokerilla välittämättä siitä. Minusta ongelma ei ole ap:n miehen diabeteksessa vaan hänen elämänhallinnan puutteessa sekä siinä että hän ei hoida sairauttaan vaan möykkää läheisilleen ilman syytä.

Tunnen monta 1 diabeetikkoa ja hyvin hoidettuna tämä ei vaikuta millään tavalla normaaliin elämään eikä perheenjäsenten syömiseen.

Vierailija
131/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jommalle kummalle diabetestyypille pitäis saada uusi nimi. 1 ja 2 tyypit on niin erilaisia sekä syyltään, hoidoltaan että lisäsairauksiltaan, että on haitallista molempien kannalta kun molemmista puhutaan ajattelemattomasti vain yhteisellä nimellä "diabetes". Itse olen sairastanut parikymmentä vuotta ihan sitä ykköstyypin diabetesta (sitä mikä tulee yleensä lapsena, missä on pakko pistää insuliinia ja jota ei voi ehkäistä elämäntavoilla) ja mun mielestä on karmivaa kun jopa terveydenhuollossa ihmisillä menee sairaudet iloisesti keskenään sekaisin. Se on omalla tavallaan ymmärrettävää, ettei tavan tallaaja välttämättä ymmärrä hoidon eroja saati hienouksia, mutta sitä helpottaisi jos näitä ei voisi sekoittaa vahingossa nimien takia.

Ap:n miehellä on ongelmia, iso osa tulee varmasti huonossa jamassa olevasta hoidosta, mutta se ei oikeuta käyttäytymään noin. Ihan itse se on syömisistään vastuu kannettava. Yleensä dm1 ovat ihan helppoja tapauksia, varsinkin nykyään kun hoitotavat mahdollistavat normaalin syömisen tai syömättömyydenkin. Aika huomaamattomia ollaan yleensä, kakkostyypit pitää enemmän melua itsestään mikä on ihan ymmärrettävää, kun hoito perustuu paljon enemmän siihen syömiseen.

Asiallinen kommentti, jossa tosiasiat oikein, silti alapeukkuja eli tietämättömät ja läskit itse diabeteksensa aiheuttaneet alapeukuttavat, kun eivät viitsi olla syömättä liikaa vaikka sillä paranisivat.

Vierailija
132/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkän insuliinin pitäisi riittää pitämään verensokoeri suht tasaisena ilman ongelmia, syö tai ei jos diabetes on hyvin hoidettu. Ja silloin vain pistetään kun syödään. Ja syödä voi silloin kun siltä tuntuu. Näin meillä ja mitään raivoamista tai perheenjäsenten terrorisointia diabeetikon suunnasta ei ole koskaan.

Minusta miehelläsi on aivan muut ongelmat kuin diabetes!!! Kannattaisi hakeutua heti ammattiauttajalle. Tsemppiä teille ja apua hakemaan <3

Tämä on täysin asiallinen viesti, erikoista väkeä täällä kun meuhkaatte turhasta. Kommentoija kirjoittaa että pitkä insuliini pitää sokerin normaaliolosuhteissa pitkäänkin tasaisena JOS DIABETES ON HYVIN HOIDETTU. Tämähän on ihan tosi. Ap:n mies ei selvästi osaa hoitaa omaa sairauttaan jos vetää väkeviäkin matalalla sokerilla välittämättä siitä. Minusta ongelma ei ole ap:n miehen diabeteksessa vaan hänen elämänhallinnan puutteessa sekä siinä että hän ei hoida sairauttaan vaan möykkää läheisilleen ilman syytä.

Tunnen monta 1 diabeetikkoa ja hyvin hoidettuna tämä ei vaikuta millään tavalla normaaliin elämään eikä perheenjäsenten syömiseen.

Minkä ihmeen takia sinä kehut omia kommenttejasi ja jaksat jauhaa ap:n miehen matalista verensokereista, kun ap itse kertoo, että sen mitä hän tietää niin ovat liian korkealla?! Jos ja kun sinun tietämyksesi mukaan ap:n mainitema verensokerilukema 16 on alhainen niin älä viitsi yhtään enää meuhkata täällä. Kommenttisi on invalid.

Vierailija
133/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan päivän aikana saatu miehen kanssa keskusteluyhteys ja pyysi anteeksi käytöstään. Sovittiin nyt että hän sitten tekee ihan itse jatkossa ruokansa jos tarvitsee syödä aiemmin muita ja tekee sitä vaikka sen verran että riittää muillekin myÖhemmäksi ottaa. Ja uskalsin myös sanoa että en halua olla hänen hoitaja ja saa ihan itse ottaa vastuun hoidosta. Ja että tuollainen raivoamiskäytös ei ole enää hyväksyttävää.

Katsotaan miten lähtee menemään. Mies ei kuulemma halua välipaloja syödä kun se pistäminen sattuu ja syö kuulemma mieluummin sitten kunnon aterioita. Ja kuulemma dbhoitaja on sanonut että voi olla syömättä aamupalaa että tärkeämpi ruokailujen säännöllisyys joka päivä.

No en osaa tähän lääkepuoleen sanoa itse syön kyllä aamupalan ja lapset mutta toivottavasti tästä nyt lähtisi käänne parempaan. Aikoo kuitenkin jatkaa tuota että syö tiettyihin kellonaikoihin aina vaikka me muut ei välillä syötäisi. Tiettyjä haasteita tämä kyllä tuo jatkossakin jos on jotain muuta ohjelmassa mikä venyy.

Vierailija
134/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas wikipedikko, diabetes, etenkin 1. tyypin, vaikuttaa aina elämään ja monellakin tavalla ja vaikka sen hoitaisi parhaalla mahdollisella tavalla.  Diabeetikon, edelleen kyseessä tyyppi 1, normaalielämä poikkeaa aika hemmetin paljon terveen ihmisen normaalielämästä ja sen sinä tietäisit jos yhtään diabeetikkoa tuntisit. 

Vierailija
135/137 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jax kirjoitti:

Ollaan päivän aikana saatu miehen kanssa keskusteluyhteys ja pyysi anteeksi käytöstään. Sovittiin nyt että hän sitten tekee ihan itse jatkossa ruokansa jos tarvitsee syödä aiemmin muita ja tekee sitä vaikka sen verran että riittää muillekin myÖhemmäksi ottaa. Ja uskalsin myös sanoa että en halua olla hänen hoitaja ja saa ihan itse ottaa vastuun hoidosta. Ja että tuollainen raivoamiskäytös ei ole enää hyväksyttävää.

Katsotaan miten lähtee menemään. Mies ei kuulemma halua välipaloja syödä kun se pistäminen sattuu ja syö kuulemma mieluummin sitten kunnon aterioita. Ja kuulemma dbhoitaja on sanonut että voi olla syömättä aamupalaa että tärkeämpi ruokailujen säännöllisyys joka päivä.

No en osaa tähän lääkepuoleen sanoa itse syön kyllä aamupalan ja lapset mutta toivottavasti tästä nyt lähtisi käänne parempaan. Aikoo kuitenkin jatkaa tuota että syö tiettyihin kellonaikoihin aina vaikka me muut ei välillä syötäisi. Tiettyjä haasteita tämä kyllä tuo jatkossakin jos on jotain muuta ohjelmassa mikä venyy.

No niin, kiva!

Kyllä se säännöllisyys helpottaa diabeteksen hoitoa vaikka minuutin tarkat ruokailuajat ei olisikaan. Miksi muka asioita ei saisi tehdä helpoiksi itselleen?! Aamupala harvoin on diabeetikolle ( D1) hengen tärkeä, koska getup-ilmiön takia verensokerit tuppaa nousemaan eli ei ole pelkoa matalista vaikkei söisikään. Silti olisi hyvä mitata ja hei, pikaa voi joutua pistämään korjauksena vaikka ei söisikään. Se tulisi tehdä aina jos lukemat nousee yli 7. 

Tarvikejakelusta kannattaa pyytää ( tai lääkäriltä/diab.hoitajalta lähetteen ) lyhyimmät neulat pistämistä varten, joillain 4mm neuloilla ei kyllä pistäminen satu lapseenkaan, saatika aikuiseen mieheen. Tai jos ihan järkky piikki- ja pistoskammo niin sitte vaan pumppua hankkimaan.

Vierailija
136/137 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas wikipedikko, diabetes, etenkin 1. tyypin, vaikuttaa aina elämään ja monellakin tavalla ja vaikka sen hoitaisi parhaalla mahdollisella tavalla.  Diabeetikon, edelleen kyseessä tyyppi 1, normaalielämä poikkeaa aika hemmetin paljon terveen ihmisen normaalielämästä ja sen sinä tietäisit jos yhtään diabeetikkoa tuntisit. 

Siis oikeastiko koet, että sinun elämäsi poikkeaa "aika hemmetin paljon" terveen ihmisen normielämästä? Kurja kuulla! Muistathan, että tämäkin on hyvin yksilöllistä! Minulla on olut D! 32v, enkä sanoisi noin vahvasti. Tottakai se kulkee koko ajan mukana, eikä sitä voi täysin unohtaa, mutta koen kuitenkin että ihan normielämää tämä minunkin elo on. 

Oletko FB:n ykköstyypeissä? Siellä on n. 2500 jäsentä, ja todellakin huomaa, miten eri kohtaloita ja kokemuksia meillä on! Jollain elämä on täyttä helvettiä silmä- munuais- hermosärkyongelmineen, toinen taas porskuttaa aina iloisesti tasaisellä käyrällä. Suurin osa jossain välimaastossa.

Mutta uho pois! 

Vierailija
137/137 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap kommentoi kuulleensa 16 lukemista niin ihan selkeästi on korkeat sokerit ongelmien aiheuttajana.

Mistä päättelit että ap:n miehellä on pitkät kohdillaan, kommenttien perusteella ei voi olla varma edes pistääkö. Et voi noin vähäisillä tiedoilla sanoa että muut ongelmat kuin diabetes. Verensokeriarvot 16 on todellinen ongelma!

Meinaatko, että jos on 16 arvo mainittu, ei voisi olla matalat ongelma :O ? Pikemminkin päinvastoin, voi olla vuoristorataa, eli seilaa korkeiden ja matalien välillä, mikä rasittaa elimitsä eniten. Kyllä, spekulaatiota ap:n miehen kohdalla, mutta yleisesti ottaen 16 tai 25:nkään arvo ei poissulje matalia ollenkaan. Minä saan 16:n arvon laskemaan parissa tunnissa, en tiedä onko se nyt NIIN kamala ongelma, ei tietty kivakaan asia.

Plus eihän tuo edellinen sanonut ap:n pitkistä mitään, vaan yleisesti ottaenhan se on just noin, eli jos pitkät kohdillaan, ei tule matalia niin helposti. Luetunymmärtäminen, se on tässäkin ketkussa hukassa!