Miten jatkossa valkataan taksi esim. lentokentällä?
Nythän siinä on yksi matkustajien jono, johon tulee jatkuvasti lisää takseja.
Miten kilpailun vapauttamisen jälkeen? Onko siellä joka firmalla omat jonot eri puolilla lentoasemaa vai miten se toimii?
Kommentit (57)
No ehkä se voisi mennä niin, että jonossa ensimmäisenä oleva antaa vuoronsa seuraavalle, jos haluaa jäädä vielä odottamaan seuraavaa. Onko noissa sitten niin isot erot, että joku jaksaisi lentokentältä lähtiessä niitä alkaa vertailemaan?
No miten se nyt muuallakin menee. Ihmiset kiertää kysymässä eri takseilta hintoja.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä se voisi mennä niin, että jonossa ensimmäisenä oleva antaa vuoronsa seuraavalle, jos haluaa jäädä vielä odottamaan seuraavaa. Onko noissa sitten niin isot erot, että joku jaksaisi lentokentältä lähtiessä niitä alkaa vertailemaan?
Yksi taksi ottaa 24 e, toinen 589 e samasta matkasta, joten ei ole isoja eroja.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä se voisi mennä niin, että jonossa ensimmäisenä oleva antaa vuoronsa seuraavalle, jos haluaa jäädä vielä odottamaan seuraavaa. Onko noissa sitten niin isot erot, että joku jaksaisi lentokentältä lähtiessä niitä alkaa vertailemaan?
On niissä todennäköisesti. Tukholmassa ainakin matka Arlandasta keskustaan voi vaihdella satoja kruunuja.
Entäs kun siihen terminaalin eteen mahtuu vain tietty määrä takseja? Jos kaikki valitsee välistä aina halvimman niin lopputulemana kaikki jonoon jäävät ovat kalliita.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005617235.html
"ENNÄTYSMÄÄRÄ taksiyrittäjiä on tänä vuonna lopettamassa liikennöintinsä. Tammi- ja helmikuun aikana Ely-keskukset ovat peruuttaneet liikenteen lopettamisen takia 94 taksilupaa, mikä enteilee uusia huippulukemia koko vuodelle."
”Liikennepalvelulain uudistus ja sen mukanaan tuoma epävarmuus tulevaisuudesta ovat suurimmat syyt.”
Sielä on liuta autoja, kierretään kyselemässä hintoja ja tietenkin tuossa tilanteessa taksit voivat kiskoa ties mitä hintoja.
Hinnat ei miellytä ja jäät kentälle ihmettelemään että mitäs nyt.
Ihanaa tämä vapaus.
Tilaamalla tietystä firmasta voi tietenkin myös saada etukäteen tietämänsä hinnan.
Vierailija kirjoitti:
autot eivät kulje kiskoilla joten valitset jonosta mieluisimman.
Tämän jälkeen vain ne kalliit jäävät jonoon. Jossain vaiheessa tulee tilanne että jonossa on pelkkiä kalliita takseja.
Vierailija kirjoitti:
No miten se nyt muuallakin menee. Ihmiset kiertää kysymässä eri takseilta hintoja.
Tulet väsyneen lennolta ja haluat nopeasti eteenpäin. Kiinnostaa ihan hirveästi ruveta tekemään jotain "kilpailutuskierrosta". Paljon mielummiin ottaisin jonosta ensimmäisen taksin tietäen, että se ottaa tietyn hinnan eikä kuseta.
Vierailija kirjoitti:
Tilaamalla tietystä firmasta voi tietenkin myös saada etukäteen tietämänsä hinnan.
Valitettavasti ei taida toimia kun nousee lentokentältä kyytiin. Takseilla on sinne lentokenttäalueelle todella pitkät jonot, joten joutuisit odottelemaan kyytiäsi todella kauan.
Voikohan tuossa käydä niin, että lentoasema tekee sopimuksen parin-kolmen ison taksifirman kanssa ja vain niiden autoja on siellä?
Miten se sitten menee, kun soittaa taksikeskukseen ja tilaa taksin? Sieltä tulee sen hintainen taksi kuin sattuu kohdalle osumaan? Vai lopetetaanko tällainen taksikeskustoimintakin uudistuksen myötä ja jokaisella taksifirmalla on oma tilausnumero?
Maailmalla on nahty malleja jossa joko yksi taksifirma saa kaiken liikenteen kilpailutuksen perustella tai niin etta kaikki taksit saavat ajaa kentalta tasahinnalla. Veikkaan jalkimmaista. Uberille allokoitaneen oma pick-up paikka.
Arlandan sekasortoa tuskin Suomeen halutaan eika sille tilaakaan ole.
Muuten taksihommassa ei pitaisi olla mitaan outoa. Eihan kukaan muukaan osta mitaan tuotetta tai palvelua tietamatta hintaa tai hinnanmaaraytymisperustetta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005617235.html
"ENNÄTYSMÄÄRÄ taksiyrittäjiä on tänä vuonna lopettamassa liikennöintinsä. Tammi- ja helmikuun aikana Ely-keskukset ovat peruuttaneet liikenteen lopettamisen takia 94 taksilupaa, mikä enteilee uusia huippulukemia koko vuodelle."
”Liikennepalvelulain uudistus ja sen mukanaan tuoma epävarmuus tulevaisuudesta ovat suurimmat syyt.”
no eiköhän noi "internet pilasi autobiskeksen" taksikuskit saakin lopettaa. Tulee kilpailukykyisempiä tilalle, elinkelpoiset jatkaa ja elinkelvottomat kuolee pois.
Toivottavasti muistavat periä triplataksan ministereiltä ja kansaedustajilta.
autot eivät kulje kiskoilla joten valitset jonosta mieluisimman.