Onko joku muu valoherkkä? Kesät on pelkkää kärsimystä
Valon määrä lisäntyy, ja se sattuu mun silmiin. Oikeasti sattuu. En näe mitään, saan päänsärkyjä ja migreenikohtauksia. Voin parhaiten pimeässä. Kesäisin olen yleensä tosi ahdistunut. Inhoan sitä kirkkautta. Kesän jälkeen syksy tulee aina isona helpotuksena. Kestän kesiä jotenkin todella huonosti. Masennun kesäisin.k
Onko kohtalotovereita?
Kommentit (14)
Minäkään en voi sietää kesää. Nyt kun alkoi aurinkoa näkymään enemmän, piti heti ostaa lisää pimennysverhoja, ettei tarvii nähdä valoa. Syksy on parasta aikaa. Mitä enemmän sadetta ja pimeyttä, sitä parempi.
Joo! Tosin mulla on ihan todettu silmissä sellainen vika, etteivät suodata lainkaan valoa. Aurinkolasit ja lierihattu/lippis, aurinkoisina päivinä verhot kiinni niin pärjää jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten varmaan on Falklandinsaaret sulle oikea paikka pohjoisen kesän ajaksi. Sitä valoa kun ei voi mitenkään poiskaan saada.
Islannissa on kaiketi myös useimmiten pilvistä. Välillä mietin, että mussa on oltava joku paha valmistusvirhe, kun en kestä edes Suomen kesiä.
Valoahan ei pois saa. Aurinkolasit on hieno juttu, muttei nekään suojaa täysin. Olen myös sellainen, että mulle tulee ihan sietämättömän kuuma helposti. Kestän kylmyyttä ja ties mitä helposti, mutta joku Suomen kesä on täysi inferno.
ap
Tähän aikaan vuodesta valon määrä auringonpaisteen aikana saattaa yllättää, koska lumi heijastaa valoa. Mutta kunhan lumet sulavat, niin valoherkkienkin tilanne helpottaa. Sula maa heijastaa huomattavasti vähemmän valoa.
Mä pidän aurinkolaseja pilviselläkin säällä. Se valo tuntuu kipuna silmissä ja otsassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten varmaan on Falklandinsaaret sulle oikea paikka pohjoisen kesän ajaksi. Sitä valoa kun ei voi mitenkään poiskaan saada.
Islannissa on kaiketi myös useimmiten pilvistä. Välillä mietin, että mussa on oltava joku paha valmistusvirhe, kun en kestä edes Suomen kesiä.
Valoahan ei pois saa. Aurinkolasit on hieno juttu, muttei nekään suojaa täysin. Olen myös sellainen, että mulle tulee ihan sietämättömän kuuma helposti. Kestän kylmyyttä ja ties mitä helposti, mutta joku Suomen kesä on täysi inferno.
ap
Pilvistä tai ei, mutta Islannin sijainti on kuitenkin pohjoisessa, joka tarkoittaa kesällä pitkää valoisaa aikaa. Jos lyhempää päivän pituutta etsii, niin sitä ei voi pohjoisen kesän aikana löytää muualta kuin eteläiseltä pallonpuoliskolta. Falklandinsaaret ovat ilmastoltaan Islannin vastine eteläisellä pallonpuoliskolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo! Tosin mulla on ihan todettu silmissä sellainen vika, etteivät suodata lainkaan valoa. Aurinkolasit ja lierihattu/lippis, aurinkoisina päivinä verhot kiinni niin pärjää jotenkin.
Mulla tämä on varmaan jokin hermoperäinen juttu. Suvussa on sen tyyppisiä sairauksia paljon, ja ovat perinnollisiä. Saan esim. migreenikohtauksia kesäisin valon takia, mutta en muulloin.
Mullakin aurinkolasit on pakolliset, samoin lierihattu. Nytkin kun lähden päivisin ulos, kärsin siitä valon määrästä, enkä edes näe juuri mitään.
Pilvinen kesä on hyvä kesä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No sit Grönlantiin. Ai niin, mutta siellä on se pitkä valoisa aika kesällä + lumi ja jää vielä heijastavat valoa, jolloin valoisuutta on kokonaisuudessaan oikein urakalla. :D
Grönlantilaiset ovat selvästi ruskeampia iholtaan, kuin vaikka suomalaiset, vaikka grönlantilaisilla on aina paksut vaatteet päällä. Kertoo vain siitä, kuinka kova UV-säteily siellä on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pilvistä tai ei, mutta Islannin sijainti on kuitenkin pohjoisessa, joka tarkoittaa kesällä pitkää valoisaa aikaa. Jos lyhempää päivän pituutta etsii, niin sitä ei voi pohjoisen kesän aikana löytää muualta kuin eteläiseltä pallonpuoliskolta. Falklandinsaaret ovat ilmastoltaan Islannin vastine eteläisellä pallonpuoliskolla.
Näinhän se on. Islannissakin paistaa joskus aurinko.
Jos rikastun, niin varmasti matkustan talven perässä pallonpuoliskolta toiselle. Se olisi mahtavaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän aurinkolaseja pilviselläkin säällä. Se valo tuntuu kipuna silmissä ja otsassa.
Sama juttu. Se on oikeasti ikävä vaiva, eikä ymmärrystä usein löydy. :/
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No sit Grönlantiin. Ai niin, mutta siellä on se pitkä valoisa aika kesällä + lumi ja jää vielä heijastavat valoa, jolloin valoisuutta on kokonaisuudessaan oikein urakalla. :D
Grönlantilaiset ovat selvästi ruskeampia iholtaan, kuin vaikka suomalaiset, vaikka grönlantilaisilla on aina paksut vaatteet päällä. Kertoo vain siitä, kuinka kova UV-säteily siellä on päällä.
Aivan. Kuten tuossa jo sanottiinkin, niin lumi tosiaan pahentaa tilannetta sinä aikana, kun valoa on. Suomalaisethan on oikein sopeutuneet vähään valoon. Aika monilla iho palaa jo kun suurinpiirtein lehdessä on kuva auringosta. Vaalea iho tuottaa D-vitamiinia tehokkaammin kuin tumma, muttei suojele auringolta yhtä hyvin.
Tosi ironista, että mun iho ei pala herkästi, vaikka silmät on tosi valoherkät ja "korkeat" lämpötilat tuntuu pahalta. Rusketun tosi herkästi.
ap
Jyskistä saa hyviä edullisia pimennysverhoja. Ostin kaikkiin ikkunoihin, ja saan valon pois kun haluan.
Minua ei haittaa, jos taivas on kirkas ja paistaa aurinko. Mutta sellainen puolipilvinen sää, jolloin taivas on ihan vitivalkoinen ja hohtava, aiheuttaa kyllä ahdistusta, rasitusta silmille ja toisinaan migreeniä.