Laura Birn paljastaa Jussi-gaalassa: Pamela Tola avautui kokemuksistaan Aku Louhimiehen kanssa työskentelystä jo vuosia sitten
Jussi-gaalaan saapunut näyttelijä Laura Birn kertoo tienneensä jo pitkään ohjaaja Aku Louhimiehen työskentelytavoista.
Perjantai-iltana järjestettävässä Jussi-gaalassa palkitaan vuoden 2017 parhaat elokuvat ja niiden tekijät. Näyttelijä Laura Birn saapui gaalan punaiselle matolle juhlistamaan kollegoidensa kanssa elokuva-alan suurta iltaa.
Birnin tunnelmat olivat kuitenkin hieman ristiriitaiset kuluneen viikon tapahtumista johtuen.
– Tämä on erikoinen Jussi-gaalan aatto. Haluan olla juhlistamassa kaikkia hienoja elokuvia ja upeita kollegoita raskaan viikon jälkeen, niin kuin tämä viikko on ollut, Birn sanoo.
Viikon puheenaiheet ovat herättäneet Birnissä tunteita laidasta laitaan.
– Näiden juttujen lukeminen on ahdistavaa, järkyttävää ja surullista. Päällimmäinen tunne on järjetön kiitollisuus ja ihailu näitä naisia kohtaan, Birn sanoo.
– Se vaatii aivan järjetöntä rohkeutta tulla sanomaan ääneen näitä asioita, joista ei ole helppo puhua. Meillä on niin pitkä vaikenemisen kulttuuri, olen kiitollinen ja ylpeä, ja haluan seistä heidän takanaan sataprosenttisesti, Birn vakuuttaa.
Birn kunnioitti illan teemaa pukeutumalla mustaan.
– On hienoa, että on tällainen kampanja, mutta kyllä se on se keskustelu, joka loppupeleissä muuttaa asioita oikeasti. Toivottavasti keskustelu säilyy avoimena ja rehellisenä. Tämä on historiallista, Birn sanoo.
Birn on näytellyt ohjaaja Aku Louhimiehen tuotannosta muun muassa Vuosaari-elokuvassa. Elokuva sai ensi-iltansa vuonna 2012.
– Minulla ei ole tällaisia ikäviä kokemuksia henkilökohtaisesti. Olen tehnyt Louhimiehen kanssa yhteistyötä, eikä siinä tapahtunut väärinkäytöksiä. Se ei kuitenkaan vähennä muiden tarinoiden arvoa, uskon täysin näitä naisia, Birn sanoo.
Ennen yhteistyötä kanssa Birn oli kuullut tarinoita hänen Louhimiehen työskentelytavoista näyttelijäkollegaltaan Pamela Tolalta.
– Kun menin tekemään itse Akun kanssa töitä, tiesin osan näistä asioista. Pamela on luokkatoverini, joten olin kuullut joitain asioita ja tarinoita häneltä Paha maa -elokuvan kuvauksista, Birn kertoo.
– Vaikka olen tiennyt, että tämmöistä on ollut, niin naisnäyttelijälle niitä rooleja ei ole ollut tarjolla, tavallaan on ajatellut, että haluan tehdä erilaisen roolin, joten pitää olla valmiina henkisesti, jos tulee kamalia lieveilmiöitä, vaikka minulle ei ole tapahtunut mitään, Birn kertoo.
– Se kertoo rakenteista ja siitä, kuinka paljon naisnäyttelijöille on ollut rooleja ja kenen ääntä on kuunneltu. Se koskee sitä rahoitusporrasta ja tuotantoa, että millaista ihmiskuvaa me representoidaan, Birn sanoo.
https://www.is.fi/viihde/art-2000005616010.html
Kommentit (17)
Miksi naiset kuitenkin halusi uudestaankin Louhimiehen hommiin, jos se oli niin kamalaa?
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta silti on varaa kuulopuheiden perusteella lynkata toinen ihminen. En voi enää ymmärtää tätä valitusta tästä aiheesta, pikkuhiljaa menee sympatiat toiseen suuntaan.
Yksi asia ihmetyttää. Miksi nämä loukatut naiset ovat ottaneet vastaan yhä uudelleen elokuvaroolin ko. ohjaajalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta silti on varaa kuulopuheiden perusteella lynkata toinen ihminen. En voi enää ymmärtää tätä valitusta tästä aiheesta, pikkuhiljaa menee sympatiat toiseen suuntaan.
No ei tuo ollut kyllä mitään lynkkausta. Täällä heitellään tuota lynkata sanaa hyvin kevyesti, vaikka vaan osoittaa tukensa kollegoilleen.
Monitahoinen juttu: on hyvä, että vihdoinkin uskalletaan puhua ja puuttua, mutta ajoitus on outo. Lisäksi tämä julkinen lynkkaus... Louhimies on aikuisten kanssa työskennellyt ikävä ihminen? Ei murhaaja. Hän ei ole uhannut aseella.
Onko tämä nyt enää mittasuhteissa?
Kokemuksia on varmasti vaikea käydä läpi. Ja on hyvä, että nämä naiset uskaltavat, tuo on varmasti ollut vaikeaa.
Mutta näkemykset ovat erilaiset: nythän tässä on menossa tuomio jo tästäkin elokuvasta, missä kaikki on kunnossa?
Mikä vastuu on kouluilla, missä opetetaan, että roolissa pitää tehdä mitä tahansa? Mikä vastuu on aiemmalla kulttuurilla? Mikä vastuu on itsellä?
Kaikkea ei pidä sietää ja oikeasti, vastuuta on muillakin. Olihan se yksikin näyttelijä kantanut vastuunsa: en tee tätä näin.
Entä hiljaa olijat? "minä vain ajoin junaa" niinkö? Kyllä tässä on kyseessä paljon muutakin. Ja tähän vaitioloon on osallistunut niitäkin, jotka nyt taivastelee!
Tässä on muutakin kuin yksi syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset kuitenkin halusi uudestaankin Louhimiehen hommiin, jos se oli niin kamalaa?
Oletko tosiaan näin idiootti, vai etkö ole lukenut aiempia vastauksia? Tähän on vastattu aika monta kertaa jo.
Jos ei muuta niin kyllähän tämä kohu on ollut Jussi gaalalle sellasta mainosta että varmaan tekee jonkun katsoja ennätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan näin idiootti, vai etkö ole lukenut aiempia vastauksia? Tähän on vastattu aika monta kertaa jo.
no kerro
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia ihmetyttää. Miksi nämä loukatut naiset ovat ottaneet vastaan yhä uudelleen elokuvaroolin ko. ohjaajalta.
Ei ihmetytä. Siihen on jo vastattu.
Näistä jutuista on kyllä varmasti kirjoiteltu lehdissäkin aiemmin, eikö muka ole? Kun Tuntemattoman miestyöntekijät antoivat hesarissa suurieleisen suitsutuksen naisten puolesta metoo-hengessä, niin minusta se tuntui silloinkin kuvottavalta, kun Louhimies oli allekirjoittajana.
Vierailija kirjoitti:
Kollegojen tukeminen siinä, että nämä haluavat nostaa huonot työolot esille, on lynkkausta? Höpöhöpö. Älä ole noin melodramaattinen.
naiset tarjonneet pebaa roolista ja ei ole kelvannut ja nyt ollaan vihasia
Mieti miten monta elokuvaa tehdään vuosittain Suomen kokoisessa maassa. Ja kuinka monta näyttelijää on rooleista kilpailemassa. Onko välttämättä vaihtoehtoja, jos meinaa tehdä uran näyttelijänä?
Tästä syystä varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko?
Vierailija kirjoitti:
Mieti miten monta elokuvaa tehdään vuosittain Suomen kokoisessa maassa. Ja kuinka monta näyttelijää on rooleista kilpailemassa. Onko välttämättä vaihtoehtoja, jos meinaa tehdä uran näyttelijänä?
Tästä syystä varmaankin.
Koulutetaanko näyttelijöitä liikaa? Miksi taideteollisenkorkeakoulun alan palkat on niin huonot...blääh
Vierailija kirjoitti:
Jussi-gaalaan saapunut näyttelijä Laura Birn kertoo tienneensä jo pitkään ohjaaja Aku Louhimiehen työskentelytavoista.
Perjantai-iltana järjestettävässä Jussi-gaalassa palkitaan vuoden 2017 parhaat elokuvat ja niiden tekijät. Näyttelijä Laura Birn saapui gaalan punaiselle matolle juhlistamaan kollegoidensa kanssa elokuva-alan suurta iltaa.Birnin tunnelmat olivat kuitenkin hieman ristiriitaiset kuluneen viikon tapahtumista johtuen.
– Tämä on erikoinen Jussi-gaalan aatto. Haluan olla juhlistamassa kaikkia hienoja elokuvia ja upeita kollegoita raskaan viikon jälkeen, niin kuin tämä viikko on ollut, Birn sanoo.
Viikon puheenaiheet ovat herättäneet Birnissä tunteita laidasta laitaan.
– Näiden juttujen lukeminen on ahdistavaa, järkyttävää ja surullista. Päällimmäinen tunne on järjetön kiitollisuus ja ihailu näitä naisia kohtaan, Birn sanoo.
– Se vaatii aivan järjetöntä rohkeutta tulla sanomaan ääneen näitä asioita, joista ei ole helppo puhua. Meillä on niin pitkä vaikenemisen kulttuuri, olen kiitollinen ja ylpeä, ja haluan seistä heidän takanaan sataprosenttisesti, Birn vakuuttaa.
Birn kunnioitti illan teemaa pukeutumalla mustaan.
– On hienoa, että on tällainen kampanja, mutta kyllä se on se keskustelu, joka loppupeleissä muuttaa asioita oikeasti. Toivottavasti keskustelu säilyy avoimena ja rehellisenä. Tämä on historiallista, Birn sanoo.
Birn on näytellyt ohjaaja Aku Louhimiehen tuotannosta muun muassa Vuosaari-elokuvassa. Elokuva sai ensi-iltansa vuonna 2012.– Minulla ei ole tällaisia ikäviä kokemuksia henkilökohtaisesti. Olen tehnyt Louhimiehen kanssa yhteistyötä, eikä siinä tapahtunut väärinkäytöksiä. Se ei kuitenkaan vähennä muiden tarinoiden arvoa, uskon täysin näitä naisia, Birn sanoo.
Ennen yhteistyötä kanssa Birn oli kuullut tarinoita hänen Louhimiehen työskentelytavoista näyttelijäkollegaltaan Pamela Tolalta.
– Kun menin tekemään itse Akun kanssa töitä, tiesin osan näistä asioista. Pamela on luokkatoverini, joten olin kuullut joitain asioita ja tarinoita häneltä Paha maa -elokuvan kuvauksista, Birn kertoo.
– Vaikka olen tiennyt, että tämmöistä on ollut, niin naisnäyttelijälle niitä rooleja ei ole ollut tarjolla, tavallaan on ajatellut, että haluan tehdä erilaisen roolin, joten pitää olla valmiina henkisesti, jos tulee kamalia lieveilmiöitä, vaikka minulle ei ole tapahtunut mitään, Birn kertoo.
– Se kertoo rakenteista ja siitä, kuinka paljon naisnäyttelijöille on ollut rooleja ja kenen ääntä on kuunneltu. Se koskee sitä rahoitusporrasta ja tuotantoa, että millaista ihmiskuvaa me representoidaan, Birn sanoo.
https://www.is.fi/viihde/art-2000005616010.html
Well, well. Ihmismieli on ihmeellinen!
Kaikki ovat tienneet,mutta kukaan ei ole tehnyt mitään? Käsittämätöntä