Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruma ero tulossa. Miten selvitä kaikesta huolimatta ehjin nahoin?

Vierailija
23.03.2018 |

Avioliittomme on tullut tiensä päähän. Emme tee yhdessä mitään, nukumme eri huoneissa, seksiä ei ole ollut aikoihin, miehen alkoholin käyttö vain lisääntyy... Terapiat tmv eivät tässä vaiheessa auta, koska mies on vastustanut niitä koko ajan enkä itsekään ole viitsinyt aikoihin edes yrittää.

Mies ei kuitenkaan halua erota. Jos ero tulee puheeksi, hän hermostuu heti ja sanoo, että voin lähteä saman tien, mutta en saa lapsia enkä mitään tavaroita mukaani. Avioehtoa ei ole, mutta mies ei silti hyväksy jakoa. Olen äitiyslomia lukuunottamatta ollut töissä, joten olen minäkin osuuteni tehnyt. Mies on sitä mieltä, että talo kuuluu hänelle, koska lainanlyhennykset ovat lähteneet hänen tililtään. Myös vaatimus pitää lapset kuulostaa erikoiselta, koska miestä eiole kiinnostanut lasten asioiden hoitaminen yhtään. En innostu lainkaan viikkoviikko-systeemistä, koska mies ei hoida atoopikon ihoa ohjeiden mukaan tai vaihda puhtaita alusvaatteita edes joka toinen päivä. En suunnittelisi eroa, jos mies hoitaisi puolet (tai edes kolmasosan) kotiasioista.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että erosta tulee ruma. Olen varma, että mies pelkästään periaatteen vuoksi aikoo laittaa kapuloita rattaisiin joka käänteessä. En usko, että hän haluaa lasten huoltajuutta itselleen. Inhottavaa, että tuollaistesta kiusanteosta kärsii eniten lapset. Miten ihmeessä saan rohkeutta ja voimia viedä tämän kunnialla maaliin?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itsellesi juristi, joka on erikoistunut avioeroihin ja lasten huoltajuuteen liittyviin kysymyksiin. Älä allekirjoita mitään papereita jotka miehesi sulle kiikuttaa (tai lupaa mitään) ennen kuin olet oikeasti selvillä mitä siitä seuraa.

Vierailija
2/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni samankaltainen tilanne. Pieniä yskityiskohtia lukuunottamatta olisi voinut olla mun näppiksestä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan myönny mihinkään ennen kuin olet konsultoinut juristia ja saanut neuvot, miten toimit tilanteessa. Parempi olla tuomatta myöskään asiaa esille miehen kanssa ennen kuin olet hakenut lakiapua, jos se ei edistä asioita mitenkään vaan saa vain miehen pillastumaan.

-juristi

Vierailija
4/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni samankaltainen tilanne. Pieniä yskityiskohtia lukuunottamatta olisi voinut olla mun näppiksestä! 

Lisään vielä, että mies perustelee lapsilla sitä miksi ei kannata erota. Lasten parhaaksi muka. Jep, mies tarvitsee minua kotiorjaksi, jotta voi tehdä pitkiä työpäiviä ja harrastaa tuntikausia. Eli pätkääkään lasten vuoksi, vaan hänen itsensä. Kuten aina kaikessa.

Vierailija
5/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi voi fantasioida talon pitämisestä ihan mitä hyvänsä mutta jos teillä ei ole avioehtoa, ositus tehdään. Aikaa tietysti voi mennä.

Jos miehesi alkoholinkäyttö on lisääntynyt, kannattaa olla yhteydessä naisten turvakotiin. Jos on pieninkään pelko että mies alkaa temppuilla eron hetkellä on parasta käydä ensin turvakodissa puhumassa -tämä siksi että on hyvä olla näyttöä siitä että mies ei todellakaan ole mikään sovelias lasten huoltajaksi. Ei tarvitse valehdella eikä mitään, mutta jos miehesi juo alkoholia kotona voit lähteä sinne turvakotiin ja sanoa että et uskalla olla kotona kun miehesi juo.

Ensimmäiseksi hommaat tosiaan asianajajan ja toiseksi asunnon ja sitten muutat lasten kanssa pois.

Vierailija
6/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme asiaa:

- hanki itsellesi asunto jonne voit mennä yksin tai lasten kanssa ja mene sinne. Saat olla hetken rauhassa ja miettiä elämääsi. Tarvitset sitä, varsinkin jos arki on riitainen ja alkoholinhuuruinen

- jätä avioerohakemus käräjäoikeuteen. MIes näkee että olet tosissasi ja joko ryhdistäytyy tai alkaa harata vastaan, Jos ryhdistäytyy, hakemuksen voi aina perua ja jos alkaa riidellä, niin parempi sitten aloittaa riitely heti.

- hanki juristi. Voit kysyä apua myös kuntasi oikeuaputoimistosta.

Kuten joku jo sanoi, älä suostu mihinkään sopimukseen ennen kun olet tarkkaan selvittänyt mistä on kyse.

Vierailija
7/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tästä lähtien hoidat kaiken kommunikoinnin ainoastaan lakimiehen välityksellä. Muista, että mies saattaa myös äänittää kanssasi käydyt keskustelut, joten ole tarkkana, mitä sanot. Voit myös itse äänittää miehesi kanssa käymäsi keskustelut, niin sinulla on pitävät todisteet, jos jotakin uhkailua tms. tapahtuu (tällä on suuri merkitys lasten huollosta päätettäessä) Meillä ero hoitui hyvin, kun lakimies painotti, että näissä asioissa pitää käyttää vain järkeä, tunteet on jo jätetty aiemmin. Nyt on tärkeää pitää huolta omasta ja lasten hyvinvoinnista!

Vierailija
8/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös pitää päiväkirjaa miehen alkoholinkäytöstä ( esim. kuvat jääkaapista ennen ja jälkeen tms.)  ja lapsiin käyttämästä ajasta ja hoidosta verrattuna omaasi.

Vierailija
9/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyviä neuvoja. Nyt vain loppu on sinusta kiinni kuinka homman hoidat.

Kylmän päättäväinen eteneminen, ei lipsumista, riehukoot toinen miten hyvänsä, niin homma sujuu parhaiten haluttuun suuntaan.

Vierailija
10/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun miehesi jo nyt uhkailee laittavasa kapulaa rattaisiin, niin pää todellakin kylmänä ja varmista selustasi ja todellakin dokumentoi kaikki mitä voit. Äänittäminen on hyvä konsti dokumentoida vaikka uhkailuttai keskustelut lasten hoidosta. Näitä kannattaa tehdä erityisesti ennen, kuin mies todella ymmärtää, että ero on tulossa.

Vierailija
11/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tollaset kiusaaja(ex)miehet vastaa siihen, jos sanoo :"Mua ei haittaa sun temppuilut, mutta lapsia kyllä. Että haluatko todella olla pikkumainen ja ilkeyttäsi pilata lasten elämän?"

Vierailija
12/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää todisteita, esim. jos juo itsensä sammumiskuntoon lasten ollessa kotona niin valokuva tästä.

Kaikki mahdollisuuksien mukaan kirjallisena, sopimukset, uhkailut ym.

Vierailija
13/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että mies perustelee lapsilla sitä miksi ei kannata erota. Lasten parhaaksi muka. Jep, mies tarvitsee minua kotiorjaksi, jotta voi tehdä pitkiä työpäiviä ja harrastaa tuntikausia. Eli pätkääkään lasten vuoksi, vaan hänen itsensä. Kuten aina kaikessa.

Valitettavan tutulta kuulostaa. Mies tuntuu elävän aivan omissa oloissaan, mutta haluaa kuitenkin pitää jonkun kulissiperheen. Lisäksi meillä mies alkaa herjaamaan yksinhuoltajia, kun ero tulee puheeksi. "Olisiko muka kiva asua jossain betonilähiössä köyhänä yh:na?". Erään tutun perheen vaimosta hän totesi "silläkin on niin paljon järkeä päässä ettei vie lapsia johonkin kerrostaloslummiin". Siis kyseisessä perheessä on suuria ongelmia, jonka vuoksi ihmettelin miksei vaimo eroa. Mieheni asenne on aivan kamala!

Kiitos neuvoista! Täytyy vähitellen alkaa toteuttamaan niitä.

ap

Vierailija
14/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo tilanne, alkoholisoituva kärttyisä mies jota ei lasten kanssa olo kiinnostanut.

Teet vain omat siirtosi tyynesti ja ilmoitat jälkikäteen. Vuokra-asunto sinulle ja lapsille, jos mies ei suostu muuttamaan. Kerro miehelle vasta kun asunto on selvä, että muutat lasten kanssa päivänä x. Minä tosin lähdin yhden lapseni kanssa äidille ja ilmoitin vasta sieltä.

Kukaan ei voi sinua pakottaa hyväksymään viikko viikko systeemiä kuin oikeuden kautta. Pidin pintani enkä suostunut kuin tiettyihin päiviin, eikä mies lähtenyt oikeuteen. Nyt kerää dokumenttia miehen ryyppäämisestä. Esim olisinpa soittanut poliisit etsimään miehen kun hävisi kalsareillaan yöllä sen sijaan että etsin itse.

Kun hän teloi itseään kännissä ja jouduttiin soittamaan ambulanssi, he puhalluttivat hänet ja sain siitä kuitin.

Ole rauhallinen mutta päättäväinen, älä provosoidu, laita kaikki viestit talteen. Ole valmis menemään ennemmin oikeuteen kuin luopumaan lapsista.

Parin päivän putket lapsille ok isällä, kunhan heillä on yksi varsinainen koti, on minun mielestä ok järjestely.

Itse pidin hyvänä että lapsi on isällä viikolla, koska tiesin että viikonloppuna mies ei vaan pysty olemaan selvin päin, ja pelotti lasten takia.

En osaa muuta sanoa tuosta lyhennyksestä, kun että varmaan voit näyttää pankkitositteista että olet joka kuukausi siirtänyt miehen tilille oman osasi lyhennyksestä.

Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa, niin ei väliä mikä kenenkin nimissä, kaikki menee puoliksi.

Vierailija
15/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tollaset kiusaaja(ex)miehet vastaa siihen, jos sanoo :"Mua ei haittaa sun temppuilut, mutta lapsia kyllä. Että haluatko todella olla pikkumainen ja ilkeyttäsi pilata lasten elämän?"

”Sinähän se itse tässä pilaat lastesi elämän, SINÄ halusit erota”

Vierailija
16/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja pää kaljuksi. Se helpottaa.

Vierailija
17/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mun tapauksessa mies oli sitä mieltä, että miniähän se lapsen elämän pilaan, kun haluan erota, samankaltainen tilanne silloin kun ap:lla. Kaikki käännettiin minua vastaan, kuten aina siihenkin saakka. Mies ei ollut lapsen kanssa kuin ehkä 1/10 siitä ajasta, mitä minä, mutta hänen mielestään hän hoiti enemmän ja ylipäätään teki kaiken, minä en mitään. MInkäänlaista oikeaa keskustelua ei päässyt käymään, vaan mies tahallaan vesitti kaiken.

Vierailija
18/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mun tapauksessa mies oli sitä mieltä, että miniähän se lapsen elämän pilaan, kun haluan erota, samankaltainen tilanne silloin kun ap:lla. Kaikki käännettiin minua vastaan, kuten aina siihenkin saakka. Mies ei ollut lapsen kanssa kuin ehkä 1/10 siitä ajasta, mitä minä, mutta hänen mielestään hän hoiti enemmän ja ylipäätään teki kaiken, minä en mitään. MInkäänlaista oikeaa keskustelua ei päässyt käymään, vaan mies tahallaan vesitti kaiken.

hups, siis minähän, ei miniä. Vaikka kyllä anoppi toisaalta kovasti toitotti minun syyllisyyden puolesta. Pojassaan ei tietenkään ollut mitän vikaa ikinä.

Vierailija
19/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pelotellaan, miten kamalaa on yh:n elämä. Ei ole mitenkään välttämättä. Minä ainakin pystyin ihan hyvin tekemään laskelmat, miten halvalla pitää asua että pärjään lapsen kanssa. Sain asuntolainan, ja otin sen mahdollisimman pitkänä eli yli 20 vuotta. Idea on, että voin myydä asunnon kun lapset muuttavat pois kotoa, ei sitä ole tarkoituskaan tarvita enää kun olen yksin. Tällä lailla sain perheasunnon mutta kohtuullisilla kuukausikuluilla.

Asunto pitää olla julkisten lähellä ettet tarvitse välttämättä autoa.

asennoidu niin että et tarvitse itse kenkiä, vaatteita, meikkejä, kampaajia lähimpään viiteen vuoteen.

Jos lapsilla on kalliit harrastukset, joko mies maksaa puolet tai ne loppuu. Lohtuna, teinit lopettaisi niistä suurimman osan ihan omatoimisesti jotain 13 vanhana, kun eivät halua treenata viisi päivää viikossa.

Vierailija
20/41 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisista "miehistä" ole loppupeleissä mihinkään ja sehän niitä itseäänkin v-tuttaa.

Ap:nkin mies tasan tietää ettei hänestä ole yksin lapsiperheen pyörittäjäksi, ja syytää tämän naisen niskaan.

Tee erohakemus, käy juristin luona niin saat miehelle sanoa käyneesi ja ala järjestellä asioita omalta osaltasi.

Tommosista tyhjän länkyttäjistä ei ole mitään oikeaa vaaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi