Pääsiäisen virvontavitsoja ei saa kerätä ilman lupaa!
Ennen kuin valmistautuu palmusunnuntaihin tekemällä virvontavitsoja, kannattaa huomioida yksi asia. Pajun oksien hakeminen toisen maalta ilman lupaa on kiellettyä.
Ympäristöministeriön erityisasiantuntija Miliza Malmelin sanoo, että jokamiehen oikeuksien perusteella ei ole luvallista ottaa puusta mitään eläviä osia ilman maanomistajan lupaa. Elävän puun lisäksi myöskään kaatuneesta puusta ei saa katkaista oksia.
Kommentit (56)
Paju on vesakoitumista aiheuttava haittakasvi. Sitä parempi, mitä enemmän niitä kerätään pois.
Löysää pipoa. Pajuja kyllä riittää.
Paju on puu ja mitään puuainesta ei saa ottaa ilman lupaa, ei edes käpyjä tai tammenterhoja.
Meidän lähiössä oli yksi pajupensas, jossa oli kissaoksia. Muutamassa pikkuoksassa sai ohikulkija nähdä kissat, kaikki kunnon oksat oli revitty. Joka kevät. Olisi ollut kiva seurata pajun kukkiminen. Lopulta pensas oli kituva pikku puska, ja kaupungin puistoihmiset hävittivät sen kokonaan.
Kukkivat pajut, siis ne keltaiset isot kissat niissä pajuissa, ovat tärkeä ravinnonlähde keväällä mehiläisille. Ja mehiläiset ovat kasveille erittäin tärkeitä. Vain ihminen on tarpeeton.
Mä luulen ettei ihmiset niinkään muutaman oksan siistiä keruuta moiti, vaan sitä että puskat riivitään silpoen puska ihan kammottavan näköisiksi, ja että tyyliin pihan reunan ainoa paju tyhjätään pajunkissoista kokonaan.
Sulla ja Milizalla on kunnon hiekka-aavikko píllussá. Milizakin voisi hyvin mennä tekemään oikeita töitä sen sijaan että notkuu puhumassa tyhmiä jossain suojatyöpaikassa.
Pajut ovat pääosin arvotonta puuta, minkä vuoksi ne eivät ole ainakaan Malmelinin mukaan aiheuttaneet suurempia ongelmia.
"Harva maanomistaja pitää niitä sellaisena arvokkaana omaisuutena, että he tuskin nostaisivat asiasta edes haloota", hän arvioi.
Joo ei saisi, mutta pajun tuntien kukaan ei parin oksan ottamisesta suutu ja ainahan voi kysyä luvan.
Ojan penkan pajujen napsimisesta tuskin kukaan pahastuu. En minä ainakaan. Tietenkin voi olla, etteivät lapset tunnista lehdettömiä risuja vaan parturoivat naapurin punakoivuistutukset :-D
Toki lakiteknisesti on niin kuin aloituksessa mainitaan...
Minä käyn keväällä vastavuoroisesti keräämässä narsisseja jne. omakotitalojen ja kerrostalojen pihoista. Ei muutama kukka mitään merkitse, oikeastaanhan se ovat vähän kuin rikkaruohoja. Joskus otan koko kukka-amppelin.
Kesämökkinaapurin tontilta olen käynyt kaatamassa useammankin männyn, koska ovat haitanneet näkyvyyttä järvelle. Pääosinhan ne ovat arvottomia puita, kyllä jokamies saa ne kaataa.
Lapsille on hyvä opettaa varastamista jo varhaisessa vaiheessa. Eihän kukaan kaipaa hatausmaalle jätettyjä kynttilälyhtyjäkään, saahan nekin viedä.
Niinhän se ohje on, mutta täällä Helsingissä ovat lapset käyneet iät ja ajat samoista pajupuskista hakemassa aineksia. Puskat haaroittuvat nätisti, kun niitä karsii joka vuosi. Puskat ovat kaupungin viheraluekaistaleilla, joutomailla ja ojanvierillä. Emme luovu perinteestämme, josta ei ole ollut kenellekään mitään haittaa!
Katselen joka päivä lähimetsässä, millaista tuhoa aikuiset miehet teki viime kesänä ajelemalla siellä trendikkäillä maastopyörillään. Reiteiltä on katkottu puita, sammalet ja jäkälät on lentäneet kallioilta taivaan tuuliin, mustikan- ja puolukanvarpujen juuret on paljaina. Tämä kaikkihan on tehty jokamiehenoikeuden nimissä, koska maastossa saa pyöräillä.
Joten jos joku kerää muutaman pajunkissaoksan ojanpientareelta, minua ei todellakaan haittaa. Pajuhan vaan innostuu kasvamaan kun vähän oksia karsitaan.
Eikö teille moraalittomalle kukaan ole opettanut, että vaikka olisi paskakokkare naapurin maalla niin sitä ei ilman lupaa oteta!
Suomalainen rehellisyys kunniaan!
Se tarkoittaa nimenomaan periaatetta siitä, että rehellisyydestä pidetään kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Katselen joka päivä lähimetsässä, millaista tuhoa aikuiset miehet teki viime kesänä ajelemalla siellä trendikkäillä maastopyörillään. Reiteiltä on katkottu puita, sammalet ja jäkälät on lentäneet kallioilta taivaan tuuliin, mustikan- ja puolukanvarpujen juuret on paljaina. Tämä kaikkihan on tehty jokamiehenoikeuden nimissä, koska maastossa saa pyöräillä.
Joten jos joku kerää muutaman pajunkissaoksan ojanpientareelta, minua ei todellakaan haittaa. Pajuhan vaan innostuu kasvamaan kun vähän oksia karsitaan.
Lain mukaan polkujen esteenä olevia oksia saa taittaa. Tietenkään niitä polkuja ei saa kylvää minne tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä muu ei haittaa sinua? Voisimmeha tehdä lait uusiksi sen mukaan, mistä ei ole juuri sinulle haittaa eli kerro ihmeessä, onko sinusta lapsen lyöminen väärin tai saisiko humalassa sittenkin ajella, kunhan tekee sen muualla kuin kotikonnuillasi? Myymälävarkaus nyt ei iso rike ole, kaupassahan on paljon tavaraa. Koulussa on hurjan monta takkia naulakossa, ei haittaa, vaikka niistä muutaman ottaa. Bussimatkaa ei tarvitse maksaa, koska muut jo maksoivat.517
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten jos joku kerää muutaman pajunkissaoksan ojanpientareelta, minua ei todellakaan haittaa. Pajuhan vaan innostuu kasvamaan kun vähän oksia karsitaan.Lain mukaan polkujen esteenä olevia oksia saa taittaa. Tietenkään niitä polkuja ei saa kylvää minne tahansa.
Minkä lain? Enpä tuollaista ole löytänyt,kyse on enemmän maan tavasta kuin laista.
Kysyn virpojilta, mistä pajunoksat on otettu ja onko siihen ottamiseen lupa. Jos eivät osaa kertoa, niin sanon, että meille ei varkaat tule virpomaan.
Enpä nyt näe, onko siitä taloudellusta tappiota kaupungille, jos kaupungin joutomaan ojanpenkalta otetaan pajunoksia? Itse ostetaan pajunoksat torilta, jos ei ehditä ajella isoisoisän maapalstalle niitä hakemaan.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymp%C3%A4rist%C3%B6/artikkeli-1.228…