Mitä veisit tuliaiksiksi keski-eurooppalaiselle perheelle
Olen menossa kahdeksi yöksi Saksaan perheeseen, jota en tunne. Vanhemmat ja kaksi alle kouluikäistä lasta. Mitä veisit tuliaisiksi? En maksa majoituksesta mitään.
Kommentit (21)
Jotain muumitavaroita lapsille? Iittalan lasiesine? Sillä linjalla itse hoitaisin.
Vie Fazerin suklaata, mustaa makjaraa, ruisleipää ja suomalaista olutta.
Ensinnäkin puhuisin Saksasta, enkä Keski-Euroopasta. Siellä on useita valtioita, koska Hitler ei sitä Suur-Saksaa sitten toteuttanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin puhuisin Saksasta, enkä Keski-Euroopasta. Siellä on useita valtioita, koska Hitler ei sitä Suur-Saksaa sitten toteuttanutkaan.
Toisaalta samat tuliaiset voi viedä vaikka sveitsiläiselle tai itävaltalaiselle, joten Keski-Eurooppa käy tässä yhteydessä hyvin.
Älä ainakaan vie "kunnon kahvia". Se ei maistu muille kuin suomalaisille.
Ei Iittalaa (yleensä ihmiset ei halua yksittäisiä lasiesineitä, joiden tarinaa ei tunne, jää kaappiin pyörimään), ulkosuomalaisille tietenkin eri juttu.
Suosittelen jotain syötävää, ettei jää nurkkiin pyörimään. Esim. suklaalla päällystettyjä mustikoita, Fazeria jne. Salmiakin kanssa kannattaa olla varovainen, sitä en veisi kun et tunne perhettä.
Naapurini ohjeen mukaan leivottu kalakukko: vuokaan ladotaan perkaamattomia silakoita ja peitetään voitaikinalevyllä. Ei mausteita, ei suolaa eikä voidella. Paistetaan sentään. Tätä hän vie lahjaksi ulkomaalaisille turisteille, jotka erehtyvät vuokraamaan kesämökkiään. Paistovuoka pitää muistaa periä takaisin.
Lakkahilloa, leipäjuustoa, suomalaisia makeisia. Tyrnilikööri. Nuo suomalaiset superfoodherkut on hyviä. Aikaisemmin mainitut mustikka ja mansikka. Makeiset voi olla lajitelma mitä vain, koska vain lapset syö niitä. Suffelipuf, muumirasiat, xylitopurkkaa, porosipsejä. Siis lihasta tehtyjä. Kylmäsavuporo kestää hyvin säilytystä.
Kaikki ulkomaalaiset tutut vie savulohen mennessään. En itse veisi. Mutta olen vienyt pakasteporoa. Sulaa matkalla, mutta pysyy kylmänä. Aina ei ehdi edes sulaa.
Suomesta ja suomalaisista kertovan kirjan.
Esim. Sen Finnish Nightmares.
Muumumukit ja Fazerin sinistä. Tai vaikka pienet muumipyyhkeet. Ei todellakaan mitään lalritsia tms. Aikuisille lakkaliköriä.
Terv. saksalainen
Porosipsit meni karkkilistaan. Mutta ne on pussissa kuivattua ohuita lihalastuja. Pieni pussi ja kallista. Lentokentällä on hyvä valikoima suosittuja tuotteita.
Veisin unikkokeittiöpyyhkeen tai jonkun kotikylän pellavatuotteet. Unikko patalaput. Unikko siksi, että se on tunnetuin. Hillovalikoiman karpalo, turni, hilla, mustikka. Hapankorppuja tai siemennäkkileipää. Makeisia lapsille. Tervasnapsin tai Finlandiavodka. Salmiakki ei iske ulkomaalaisille. Ruisleipä menisi saksalaisille, mutta leipä sinänsä on outo tuliainen.
Lapsille Muumimukit täytettynä karkeilla. Aikuisille suomalaista alkoholia.
Vähän vaikeaahan tuo on, kun rojua on ihmisillä yleensä nurkat täynnä, ja elintavoista ja mahdollisista allergioista ym. ei ole tietoa. Voi olla keliakiaa, ehkä alkoholi ei maistu tms.
Aika monet ehdottaa Fazerin sinistä, mutta heillä on kyllä tosi hyvää suklaata itselläänkin. Eli ehkä eivät arvostaisi sitä niin paljon kuin haluaisit. Mutta Fazerin maustetut suklaat voisi olla jotain erikoista. Ehkä Marianne tai Omar suklaalevyt? Pähkinä ja rusinasuklaata niillä on ihan omastakin takaa. Ne samat maut löytyy siellä kuin mitä meidän lidlistäkin lukuun ottamatta salmiakkisuklaata.
Leipäjuusto ja lakkahillo voisi olla kiinnostava tuliainen. Suomalainen pehmeä lakritsi myös. Mitens ruisleipä? Heillähän on sellaista REAL tyyppistä leipää myynnissä, joten rukiin maku itsessään ei ole vieras heille. Joku ehdotti suklaalla päällystettyjä marjoja, mutta ainakin Ranskassa niitä sai halvimmistakin kaupoista. Mun saksalainen opiskelukaverini ei tiennyt mitään Muumeista. En tiedä oliko sitten ainoa saksalainen vai eikö ne Muumit sitten ole niin iso juttu siellä. Vaikka Muumit onkin käännetty tosi monelle kiellelle niin meidän kansainvälisessä luokassa, jossa oli ihmisiä yli kymmenestä maasta, vain japanilaiset tiesi mistä puhuin kun pidin esitelmän aiheesta.
Hapankorppu voisi olla hyvä tuliainen, mutta kaikenlaiset näkkärit löytyy kyllä Saksastakin hyvin varustelluista kaupoista. Myönnettäköön että omat tietoni ei kylläkään perustu Saksassa asumiseen vaan Ranskassa. Mutta ne näkkärit mitä mä joskus ostelin siellä oli saksalaisia.
Jos et heitä tunne, niin ehkä Fazerin sininen on aika turvallinen :) minkä ikäisiä lapset ovat? Esim muumikirjoja saa saksaksikin!