Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyynnyinkö turhasta tarhassa

Vierailija
22.03.2018 |

Mun lapsi aloitti tarhan ja siellä oli semmoinen teemapäivä et piti pukeutua juhlallisesti. Mun 3v ei halunnut mitään mekkoa, joten laitettiin vaan legginssit ja semmoinen peplum paita.

Lapsi ollut paikassa vasta muutaman viikon. Hoitaja sanoi mulle missä juhlavaatteet!?! Etkö lukenut ilmoitustaululta mitä pitää olla päällä. Pudisti päätä ja lähti meneen.. otin vähä herneen tästä nokkaan. Tekis mieli vaihtaa koko tarha! Argh:( kyseessä iso tarha, muutenkin haluisin lapsen pienempään paikkaan. Siis mitä väliä onko mekko vai ei.. huhu.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta sanoa ärsyynnyitkö turhasta kun ei tiedetä äänensävyjä, eleitä ja aiempia tilanteita. 

Vierailija
2/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä jotkut "hoitajat" ovat aivan väärässä paikassa päiväkotiympäristössä.

Se on työpaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et sanonut, että annoit lapsen valita juhlavaatteensa itse? Sinusta oli tärkeää, että lapsi saa osallistua vaatteiden valintaan, kun juhlatkin on hänen ei sinun juhlat.

Vierailija
4/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina näissä "pitää sitä ja tätä" -lapuissa kysynyt hoitajilta, että miksi. Miksi pukeudutaan juhlallisesti, miksi pukeudutaan oraviksi, miksi pitää olla hattu, miksi pitää olla siniset vaatteet jne. Kertaakaan ei ole osattu kertoa, miten tämä tietty yhtenäinen asu liittyy varhaiskasvatukseen. Perusteluna on aina, että kun me olemme suunnitelleet sen näin ja lapsistakin on kivaa. Juu, niin on, mutta lapseni on vanhempien työssäoloaikana päiväkodissa saamassa laadukasta varhaiskasvatusta ja jos siihen jatkuvasti liittyy naamiaisasujen keksimistä ja tavaroiden kantamista päiväkotiin, niin kasvatushenkilöstö ei ole ymmärtänyt työtään.

Itsenäisyyspäiväjuhlaan osaan pukea lapseni juhlavasti ilman ohjettakin, mutta en keksi yhtäkään syytä sille, että pitää pukeutua tässä kuussa intiaaniksi "kun meillä käsitellään intiaaniasiaa" ja ensi kuussa norpaksi "kun meillä on luontoteemapäivä".

Vierailija
5/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kauheaa, että päiväkotia sanotaan tarhaksi. Tarhattuja lapsia, niinkuin minkit ja ketut :D

Mutta joo, kyllähän tuollainen päänpudistus on hiukan ylireagointia hoitajalta. Lapsella varmasti muutenkin hiukan jännää uudessa paikassa, joten hyvä vain, että et pakottanut juhlavaatteisiin.

Vierailija
6/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaton lastenhoitaja.

Vierailija
7/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina näissä "pitää sitä ja tätä" -lapuissa kysynyt hoitajilta, että miksi. Miksi pukeudutaan juhlallisesti, miksi pukeudutaan oraviksi, miksi pitää olla hattu, miksi pitää olla siniset vaatteet jne. Kertaakaan ei ole osattu kertoa, miten tämä tietty yhtenäinen asu liittyy varhaiskasvatukseen. Perusteluna on aina, että kun me olemme suunnitelleet sen näin ja lapsistakin on kivaa. Juu, niin on, mutta lapseni on vanhempien työssäoloaikana päiväkodissa saamassa laadukasta varhaiskasvatusta ja jos siihen jatkuvasti liittyy naamiaisasujen keksimistä ja tavaroiden kantamista päiväkotiin, niin kasvatushenkilöstö ei ole ymmärtänyt työtään.

Itsenäisyyspäiväjuhlaan osaan pukea lapseni juhlavasti ilman ohjettakin, mutta en keksi yhtäkään syytä sille, että pitää pukeutua tässä kuussa intiaaniksi "kun meillä käsitellään intiaaniasiaa" ja ensi kuussa norpaksi "kun meillä on luontoteemapäivä".

Ja näille lastentarhanopettajille pitäisi maksaa lisää palkkaa. Voi hyvänen aika. Päiväkotii tulee palkata vain lastenhoitajia, nämä nk. opettajat ovat ihan turhia.

Vierailija
8/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on opetustilanne. Opetetaan, että kun on jokin juhlallisuus, puetaan juhlavaatteet. Eikä kolmevuotias todellakaan päätä, mitä panee päälle. Sen päättää äiti. Edes koululainen ei saa itse päättää, mitä panee päälle, vaan sen määrää aina viime kädessä äiti. Tässä äiti ei ole pystynyt toimimaan yhteisön päätöksen ja juhlallisuuksien mukaan, vaan on omin oikeuksin poikennut käytännöstä. Hoitajalla oli siis täysi syy olla harmistunut. Entä jos kaikki äidit toisivat lapsensa ilman juhlavaatteita? Miten kävisi juhlallisuuksien? Ja nyt lapsi erottuu pahasti joukosta. Tulee kuva, että vanhempi on välinpitämätön eikä puhalla yhteiseen hiileen.

Vierailija
9/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et sanonut, että annoit lapsen valita juhlavaatteensa itse? Sinusta oli tärkeää, että lapsi saa osallistua vaatteiden valintaan, kun juhlatkin on hänen ei sinun juhlat.

No jäin siihe vähä hoomoilasena, ei tullut sanaa suusta. Itse, kun on luonne semmoinen etten loukkaa mielellään sanallisesti. Ap

Vierailija
10/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista tämä on vain ja ainostaan lapsesi näkökulmasta. Ei niitä päiväkodin aikuisia niin kovasti kiinnosta, onko lapsella intiaaniasu vai ei, mutta lasta voi vähän harmittaa, jos äidin mielestä se on ihan turhaa tyhmää paskaa ja sen vuoksi kaikilla muilla lapsilla on, mutta hänellä ei. Lapsista roolileikit ovat mukavia ja moniin asioihin, esim. tuohon intiaaniuteen liittyy jotain stereotyyppisiä pukeutumisjuttuja, joita voi vaatetuksella tuoda esiin. 

Vierailija
11/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tarha nimenä on ok. Jännä ajatusmaailma kun ensimmäisenä tarhasta tulee elukat ja ankeat olot mieleen. Onhan niitä muitakin tarhoja, vaikkapa taimitarha, puutarha...jossa hellästi pikkuisia alkuja kasvatetaan.

Vierailija
12/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikilla 3 vuotiailla juhlavaatteet?

Vierailija
13/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pyydetty juhlavaa pukeutumista, puetaan lapsi juhlavaatteisiin, eikä kolme vuotias todellakaan päätä itse vaatetusta.

En voi käsittää suomalaisten tyylitajuttomuutta muutenkaan (anteeksi yleistäminen), päiväkodin kevätjuhliinkin vanhemmat tulevat farkuissa ja lenkkareissa kun ei vaan osata tai viitsitä pukeutua tilanteen mukaan.

Kuuluu jo hyviin käytöstapoihin pukeutua juhlavammin kun kyseessä on juhlat ja opetan näin kyllä lapsillenikin.

Vierailija
14/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli painajaista päiväkotiaika, kun omien työasioiden ja perheen asioiden lisäksi piti muistaa teemavaatetukset, eväät, luistimet, sukset, kurahousut, varavaatteet, valokuvat, kansiot, tyhjät vessapaperirullat ym. askartelutarvikkeet, lelupäivät ym. Muistin lähes aina kaiken, koska olen niin tunnollinen, mutta koin aikamoista stressiä. Miksi siitä päivähoidosta pitää tehdä sellaista showta? Eikö riitä, että päiväkodissa pidetään huolta lapsista se aika, kun he ovat hoidossa? Tarjota voi ohjaajien kykyjen mukaan liikuntaa, musiikkia, piirtämistä, satujen lukemista ym.

Vierailija
15/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on opetustilanne. Opetetaan, että kun on jokin juhlallisuus, puetaan juhlavaatteet. Eikä kolmevuotias todellakaan päätä, mitä panee päälle. Sen päättää äiti. Edes koululainen ei saa itse päättää, mitä panee päälle, vaan sen määrää aina viime kädessä äiti. Tässä äiti ei ole pystynyt toimimaan yhteisön päätöksen ja juhlallisuuksien mukaan, vaan on omin oikeuksin poikennut käytännöstä. Hoitajalla oli siis täysi syy olla harmistunut. Entä jos kaikki äidit toisivat lapsensa ilman juhlavaatteita? Miten kävisi juhlallisuuksien? Ja nyt lapsi erottuu pahasti joukosta. Tulee kuva, että vanhempi on välinpitämätön eikä puhalla yhteiseen hiileen.

Tämä kommentti on täysin totta. Koska annetaan lasten pukeutua niin kun haluavat, niin eivät koskaan opi että tietyissä paikoissa on tietyt pukeutumissäännöt. Nykyään näkee näitä perheitä, jotka häissä vetävät hupparin päälle jne. Lapsen tulee oppia jo aikaisin, että tiettyyn tilanteseen pukeudutaan tietyllä tavalla. Näin myös työmaailmassa. Nykyään moni nuori menee työhaastatteluun farkuissa -pahimmassa tapaukssessa revityissä farkuissa. Sitten ihmetellään miksi ei saatu työpaikkaa...

Vierailija
16/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikilla 3 vuotiailla juhlavaatteet?

Sääliksi käy sellaista lasta, joka ei kolme vuotiaana ikinä juhli mitään.

Vierailija
17/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on mahdollista kysyä, onko kyseinen toiminta dokumentoitu varhaiskasvatussuunnitelmaan. Jos ei ole, niin lastentarhanopettajalla (eikä varsinkaan lastenhoitajalla) ole oikeutta pyytää tietynlaista pukeutumista.

Vierailija
18/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli painajaista päiväkotiaika, kun omien työasioiden ja perheen asioiden lisäksi piti muistaa teemavaatetukset, eväät, luistimet, sukset, kurahousut, varavaatteet, valokuvat, kansiot, tyhjät vessapaperirullat ym. askartelutarvikkeet, lelupäivät ym. Muistin lähes aina kaiken, koska olen niin tunnollinen, mutta koin aikamoista stressiä. Miksi siitä päivähoidosta pitää tehdä sellaista showta? Eikö riitä, että päiväkodissa pidetään huolta lapsista se aika, kun he ovat hoidossa? Tarjota voi ohjaajien kykyjen mukaan liikuntaa, musiikkia, piirtämistä, satujen lukemista ym.

Lapsen hoidon tulee olla mielekästä. Kyseessä on tietääkseni varhaiskasvatus, jossa opetellaan eri asioita. Päiväkoti ei ole vain paikka johon lapset dumpataan kun aikuiset eivät ehdi heitä hoitamaan.

Vierailija
19/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin tehtävänä on huolehtia, että lapsi saa asianmukaisen varhaiskasvatuksen. Se ei ole mikään "hoitopaikka".

Varhaiskasvatus on aina suunnitelmallista, tavoitteellista ja tutkimustietoon pohjautuvaa toimintaa. Vaikuttaa siltä, että varhaiskasvatus ei toteudu säädetyllä tavalla tässä kyseisessä päiväkodissa.

Vierailija
20/23 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat kritisoi päiväkodin työntekijöitä että eivät järjestä mitään tavallisuudesta poikkeavia tapahtumia.Sitten kun järjestetään ollaan naama nurinkurin kun se vaatii vanhemmiltakin jonkinlaista osallistumista tai edes vaatteiden miettimistä.Sen verran voi vanhemmatkin satsata lapseensa vai mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi