Kaikki vanhanaikaisten lapsille/tytöille sopivien kirjojen lukijat!
Olen siis nyt semmoinen viidesluokkalainen, ja rakastan kirjoja, erityisesti nyt niitä 30-80 luvulla kirjoitettuja kirjoja, ja tahtoisin kysyä että mitä kirjoja suosittelette? Pekka Töpöhännät olen lukenut ja Tiinat mutta mitä muita on?
Kommentit (20)
Anna-kirjat. (Tosin itse en niistä tykännyt, mutta Äitini luki koko sarjan minulle. Nyt aikuisena Tykkään.) Anna on alussa jotain 10-vuotias.
Neiti Etsivät, Viisikko, toi jo mainittu Anna-sarja ja muut Louise M. Alcotin kirjat. Ja jos pikkuhiuljaa tekee mieli vähän raskaampaa, siis todella vähän, Jane Austenin kirjat. Samoin sellainen kuin Jalna-sarja on kiva.
Runotyttö-sarja oli mun suosikki sinun iässäsi. Sama kirjoittaja kuin jo mainituissa Anna-kirjoissa, jotka ovat myös ihania.
Jos pidät fantasiasta, niin suosittelen David Eddingsin Belgarionin Taru-kirjasarjaa. Eka osa on Kiven Vartija, löytyy varmaan kirjastosta.
- Astrid Lindgrenin kirjat
- Enid Plytonin Viisikko ja muut kirjasarjat
- Paula Drewn Neiti Etsivät
- James Herriotin kirjat mm. Kaikenkarvaiset ystäväni ja Ystävistäni, hellyydellä
Harmi, en ehdi nyt enempää listata. :)
Rauha Virtasen Seljan tytöt-kirjasarja
Jollei nyt niin vähän myöhemmin eli laita listaan ylös:
Susan Cooperin viisiosainen Pimeä nousee sarja.
Tolkienin Hobitti eli matka sinne ja takaisin (tai ainakin minä taisin lukea sen joskus kuudennella saatuani joululahjaksi).
Luin moneen kertaan Edgar Rice Burtoughsin kaikki saatavilla olleet sarjat läpi. Kun minä olin lapsi ja nuori, meilläpäin kirjastoissa oli myös siihen aikaan melko kiva valikoima itäeurooppalaisten nuortenkirjailijoiden nuorten kirjoja. Puolalaisia, tsekkoslovakialaisia tai jotain sellaisia.
Scifiä luin nuorena paljon enemmän kuin nyt. Sitäkin kirjastoista suomennettuna löytyy paljon.
Yritän muistella ja tutkia Goodreadsista hiukan myöhemmin. Ehdotetut yllä on sopivia, minäkin luin Jalnaa mutta kaikki siitä eivät välittäneet. Toki sain aina lukea mitä huvitti ja luinkin ihan mitä huvitti ihan nuoresta. Joidenkin vanhemmat puuttuvat.
Kannattaa kokeilla kaikenlaista.
t. Lukutoukka
Kirjoitin itse väärin, Edgar Rice Burroughs siis ja tuon yhden yllä kirjoittama on Enid Blyton pehmeällä beellä, ei Plyton kovalla peellä. :)
Helen D. Boylstonin Helena-sarja. Ei ne nyt varsinaisesti lasten kirjoja ole, mutta toisaalta ne on/oli sijoitettu kirjaston lasten/nuorten osastolle. Kertoo siis nuoresta tytöstä joka alkaa 30-luvulla opiskella sairaanhoitajaksi, opiskelujen jälkeen sarjassa kerrotaan Helenan työstä ja perhe-elämästä. Vaikka Helena on sarjassa aikuinen, teksti on hyvin viatonta eikä siinä käsitellä mitään rankkoja asioita. Itse tykkäsin lapsena Tiinoista ja myös Helenoista :)
Pikku Vampyyri! Tykkäsin valtavasti sinun iässäsi. Ja Aavekaksoset -sarja myös.
Kai näitä vanhoja kirjoja edelleen löytyy kirjastoista, edes varastoista?
Suurin osa suosikeistani on jo mainittu, mutta tässä muutama toivomuksistasi poikkeava ehdotus joista voisit myös pitää kirjamakusi perusteella:
Kaari Utrio: Kuka olet, Elissa
Diana Wynne Jonesin koko tuotanto
Robert Swindells: Huone 13
Merri Vik, Lotta-kirjat, vähän räväkämpiä kuin Tiinat, tykkäsin.
Ja jos et vielä ole lukenut, Elina Karjalaisen Teemu, karvainen kaveri.
Minä luin myös poikakirjoja, kuten
Väinö Riikkilän Pertsa ja Kilu-sarja
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pertsa_ja_Kilu
Aapelin Koko kaupungin Vinski +Vinski ja Vinsentti
Jennings-sarja
Ursula K. Le Guin Maameren tarinat
Anne McCaffrey lohikäärme -sarja
CS Lewis Narnia-sarja
JK Rowling Harry Potterit
t. Lukutoukka
Kiitos kaikille vinkeistä jo tähän mennessä! Nyt jo vähän oon googlaillut noita kirjoja ja mielenkiintoisilta tuntuu. Ja löysin kirjanäyttelystä evakoihin liittyviä kirjoja kuten Kersti Bergrothin Nuoren lotan päiväkirja-nimisen kirjan, varasin jo kirjastosta! Jos vaan vielä tulee lisää niin mielelläni otan vinkkejä.
-Ap
Ihanaa, että on lukemisesta innostuneita tyttöjä vielä nykyäänkin:)
Louise M. Alcottin kirjat? Pieni talo preerialla -sarja? Vihervaaran Anna?