Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saiko kukaan FSH-hormoonilisää??

20.04.2006 |

Laitoin viestiä tuonne lapsettomuuspuolelle, mutta ajattelin kysellä täältäkin. Eli mulla on tilanne, että en ovuloi Clomeilla ja sain lääkäriltä viestiä että tarvitsisin FSH-hormoonilisää sillä sillä aivoista ei tule " käskyä" sen tuottamiseen.

Onko kukaan saanut tätä FSH-hormoonia? Minkälaista se on ja kuinka pian auttoi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuo FSH otetaan pistoksina :)

Sillä stimuloidaan munasarjojen toimintaa ja näin ollen follikkeli/-t lähtevät kasvuun paremmin. Seurantaultrissa sitten nähdään mitenkä follikkelit(munarakkulat)kasvavat ja sen mukaan annosta säädellään.

Itselläni tuo FSH (Menogon-nykyään Menopur sekä Puregon) olivat mukana icsi(mikrohedelmöitys)hoidoissa, joita tehtiin yhteensä 7. Näissä kaavio menee hieman eri tavalla kuin sinulla. Sinä pistelet tuota FSH:ta muutamina päivinä (päivien määrä riippuu siitä miten follikkeli kasvaa), kun taas itse voisin pistellä sitä jopa 2 viikkoa päivittäin, jonka jälkeen pistin irrotuspistoksen (jonka myös sinä voit joutua pistämään), joka sitten kypsyttää follikkelin/-t lopullisesti ja aiheuttaa sen irtoamisen(ovulaation).

Miten teillä asia etenee? Eikö lääkäri kertonut muuta? Koska mahdat ruveta pistelemään?

Tsemppiä kovasti! Toivotaan, että tulosta tulee nopeasti :) Itselleni nuo hoidot eivät koskaan tuottaneet tulosta vaan raskaus alkoi ihan luomusti 1.5 vuotta viimeisen hoidon jälkeen ja nyt ollaan jo rv15+4.Elämä yllättää:)

Terkuin: Je_Ni

Vierailija
2/6 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmana se, että ei tule menkkoja. Terolutilla tuli yhdet ja sitten jäivät pois. Ainoa mikä auttaa on estrogeenihoito tai e-pillerit. Noita estrogeenitabujakaan en haluaisi kauan syödä eikä niiden aikana oikein voi raskautuakaan.

Syksyllä sain estrogeenikuurin jälkeen Clomit joilla ei verikokeen perusteella ovulaatiota tapahtunut. Se ainoa hyvä puoli siinä oli, että tulivat muutamat luomumenkat kolmen vuoden tauon jälkeen.

Lääkäri vaan laittoi mulle viestiä sen verikokeen perusteella, että FSH-hormoonilisä on seuraava koska tuo Clomifen ei auta. En kuitenkaan vielä ole mennyt lääkärille koska hän ottaa vastaan vasta keväämmällä ja alkuvuoden odottelin josko luomusti onnistuisikin kun tuli ne menkatkin.

Onnea vaan ihan tuhannesti sinulle! Oliko sinullakin ovuloimattomuus ongelma. Tuliko sittenkin se ovulaatio ihan luomusti?? VOisikohan se olla vielä mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sulla menkat eivät tule ollenkaan, voi harmi :(

Mulla kierto on aina toiminut hienosti (paitsi nuoruudessa, jossa jäivät pois 1.5 vuodeksi rajun laihduttamisen vuoksi)!! eli ongelma ei ollut minulla sama vaan mun munasarjani ovat " laiskat" toimimaan ja tuo FSH arvo oli hieman koholla (arvo on sitä korkeampi mitä huonommin/laiskemmin munasarjat toimivat).

Jotenkin ihmettelen hieman tuota, että sulla koitetaan saada menkkoja FSH:lla.....Tai siis periaatteessahan sillä yritetään Ovulaatiota :)

Onko sulla ovulaatiota tapahtunut laisinkaan (niin että tietäisit?) Olet ilmeisesti käynyt kontrolliultrassakin jossain vaiheessa alku/-keskikiertoa? Onko sulta mitattu S-Progesteronia, joka juuri kertoo sen tapahtuuko ovulaatio vaiko ei? Tuo mitataan noin suunnilleen luteaalivaiheen puolivälissä....

Anteeksi jos kysyn jotain mikä käy ilmi jo aiemmin...Pitää lukea uudelleen, kun ei nyt just muista ihan kaikkea mitä jo kerroit:)

Vierailija
4/6 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroithan tuolla jo, että verikokeen perusteella Clomikierrossa ei ovista tapahtunut ja tuo koe oli juuri se S-Prog. Tosin se pitäisi ottaa VÄHINTÄÄN kahdesta eri kierrosta, yhdestä ei voi vielä tehdä lopullista " diagnoosia" ovuloimattomuudesta :)

Vierailija
5/6 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei menkkoja tullut lainkaan ja alussa syyksi epäiltiin estrogeenin puutosta. Lapsettomuustutkimuksissa kuitenkin päästiin asiaan ja syyllikseksi paljatui FSHn puutos. Joka sitten toi mukanaan alhaisen estrogeenitason ja menkattomuudenkin.

Vajetta hoidettiin Menopur-piikeillä, mulla piikki (annos 150-225 yks) kierron 5 päivästä siihen asti kunnes munarakkula täysikokoinen (eli noin 2 viikkoa) ja päälle Pregnyl-irrotuspiikki. Samalla alkoi estrogeenia erittyä, kohdun limis kasvaa ja menkatkin tuli... mutta ei raskautta.

Avuksi vielä inseminaatio, josta toisella yrittämällä tärppäsi. Nyt raskaana viikolla 6 :-D

Onnea hoitoon

Vierailija
6/6 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta todennäköisesti onkin juuri tuo FSH-hormooni se pointti.

Paljon onnea teille molemmille ja ihanaa odotusta. Toivottavasti minullakin vielä saadaan asiat kohdilleen:)