Trollien vaikutus keskusteluun
Olen lukenut Vauva-palstaa kausittain ja miettinyt aiemminkin, että täällä tulee jotenkin epämääräisen huono olo.
Nyt olen muutaman päivän taas lueskellut, ja mieliala on laskenut kuin lehmän häntä, vaikka olen yrittänyt välttää niitä kaikista pahimpia ketjuja, joista näkee jo otsikosta että mitään hyvää ei seuraa.
Jokin tässä sekoituksessa trolleja ja oikeasti ilkeitä ihmisiä joille anonyymius antaa mahdollisuuden toteuttaa itseään tekee ilmapiiristä jotain harvinaisen epämiellyttävää, mikä tavalliset mukavatkin ihmiset - joita uskon täällä olevan valtaosan - näykkimään toisiaan.
Ketju voi alkaa lupaavasti ja hyväntuulisesti, mutta keskustelun edetessä trollit keksivät tulla mukaan, ja soppa on valmis. Lopulta keskustelu on siinä mallissa, ettei siitä saa enää oikeasti mitään irti eikä sitä seuraa kuin ihan uteliaisuudesta. Olen huomannut itsessänikin, että nettidraamassa on jotain koukuttavaa, vaikkei siinä ole mitään järkeä. Jostain syystä jokin nurkka aivoissa kokee "viihdyttäväksi" katsoa möllöttää täysin tuntemattomien ihmisten keskinäistä riitelyä.
Olisi kyllä mielenkiintoista tutkia trollien vaikutusta keskusteluilmapiiriin ja ihmisten sosiaaliseen käyttäytymiseen netissä. Enkä nyt puhu mistään poliittisista trolleista, vaan ihan van sellaisista, jotka tulevat "läpällä" kylvämään vaikkapa johonkin käsityöketjuun tai ruokavaliokeskusteluun riitaa ja pahaa mieltä. Sitä voi ajatella olevansa välittämättä trolleista, mutta todellisuudessa trollaaminen ja ilkeily läpäisee ja myrkyttää koko keskustelun. Ja vaikuttaa myös siihen, miten vilpittömästi tavalliset ihmiset uskaltavat keskusteluun osallistua.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
14: oletko yksi niitä, jotka syyttelee keskusteluissa muita samaksi henkilöksi eikä millään usko vastaväitteitä?
Oon jopa miettiny, että ne onkin ite trolleja. "Jankkaa" jonkun kanssa ja sitten eri henkilönä esittää luulevansa, että toinen puhuu itsensä kanssa, ihan vain ärsyttääkseen.
Jos nimimerkki on vierailija, niin eikös se sitten ole sama henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14: oletko yksi niitä, jotka syyttelee keskusteluissa muita samaksi henkilöksi eikä millään usko vastaväitteitä?
Oon jopa miettiny, että ne onkin ite trolleja. "Jankkaa" jonkun kanssa ja sitten eri henkilönä esittää luulevansa, että toinen puhuu itsensä kanssa, ihan vain ärsyttääkseen.
Sanotaanko näin että en mitenkään tahdo uskoa, että löytyy kaksi idioottia jotka jaksaa "soljuvasti" suoltaa paskaa viesti toisensa perään ,ilman että viesteissä näkyy mitään kovin kummoista asiaa. Ehkä on kysymys siitä etten osaa asettua idioottien tasolle sitten millään?
Se taas että "nämä" joskus alkavat heittää rankempaa herjaa toisistaan ja taas viesti toisensa perään välillä laantuen ja taas huippukohtia epäasiallisuudessa tavoitellen? Tässä myös en tahdo kyetä ymmärtämään että kaksi idioottia olisi kohdenneet toisensa ja siksi ajattelen että keskustelu ei olisi aito.
Ehkä en osaa asettua palstan alhaiselle tasolle?
Kun ei tajua jotain, niin kyllä se selitys aina löytyy sieltä omasta paremmuudesta.
.......se vielä jäi sanomatta, että en millään usko että kaksi rekettimoottorin kehittäjää olisi kohdanneet toisensa vauvapalstalla ja käyvät debattia ketjussa, jonka avaus käsitteli ihan jotain muuta.