Täysi-ikäinen "lapsi"
Haluaisin tietää kuinka moni petaa täysi-ikäisen sängyn? Tekee valmiiksi eväät kaappiin? Tekee hänelle ruuat? Pesee pyykit? Viikkaa ne valmiiksi kaappiin? Ostaa auton ja kustantaa sen päälle myös kaikki kulut, mukaanlukien bensat ja maksut? Maksaa puhelinlaskut? Antaa viikkorahaa/käyttörahaa? Ei vaadi mitään säännöllistä osallistumista mihinkään kotityöhön eikä pihatöihin, ehkä satunnaisesti pieni kauppareissu? Ei vaadi minkäänlaista osallistumista rahallisesti/pienissäkään kotitöissä? Haluaisin todella tietää onko tämä kovinkin tavallista...
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette opeta lapsianne tekemään kotitöitä? Sitten kun muuttavat omilleen niin eivät osaa mitään yksinkertaisiakaan perusjuttuja, kun äiti on aina tehnyt ihan kaiken. Eikö kotitöiden opettaminen ole osa lapsen kasvatusta aikuisuuteen?
Harvalla kai kuitenkaan on varaa maksaa itselleen taloudenhoitajaa.
Mitä kotitöitä sinun mielestäsi aikuinen ei opi kertanäytöllä? Imurointi ei ole rakettitiedettä. Pesukoneen mukana tulee ohjekirja. Ja se siivooja maksaa noin 40 e/h, ei mikään mahdoton investointi kahdesti kuukaudessa.
Ei ole tarkoitus opettaa teknistä suoritusta, vaan elämän välttämättömiä rutiineja, jotta ne menevät selkäytimeen ja elintapoihin.
Mitenköhän musta tuli kunnon kansalainen vaikkei mun tarvinnut lapsuudenkodissa tehdä kotitöitä? Ihan ekasta päivästä lähtien omassa kodissa 18-vuotiaana olen kotityöt vaivatta tehnyt.
Minä en tehnyt kotona mitään kotitöitä. Ja ihan heti osasin tehdä kun muutin pois. Omat teinit siivoaa huoneensa. Välillä paremmin välillä huonommin. Pyykit pesen. Annan rahaa ja ajokortin. Kesätöitä tekevät.
Joskus tekevät ruokaa tai imuroivat. Mutta ei mitenkään usein. Itse tekevät eväät jos tarvitsee
Ihan varmasti pärjäävät omillaan
Mun homma oli kotona ulkoiluttaa koira kun tulin koulusta. Siivota oma huone ja viedä roskat.
Ei tarttenut pestä pyykkiä, likavaatekoriin piti kyllä viedä. Eikä tarttenut ruokaa tehdä, mutta sain halutessani kokkailla.
Helpolla pääsin.
22 vuotiaana muutin omilleni. Opettelin käyttämään pyykkikonetta ja opettelun tekemään ruokaa, pesemäån ikkunat jne. Joskus soitin kotiin kysyäkseni apua jostain asiasta.
Hyvin olen pärjännyt. Ei oo Aihisen tarttenut opettaa mua kaupassa käymään tai kokkailemaan. Puhtaita vaatteita on ollut aina ja muutenkin puhdas koti.
Kumpikaan lapsistani ei tehnyt kotitöitä eikä laittanut ruokaa. Ajattelin että ehtivät kyllä siivota ja pyykätä, kun muuttavat omilleen.
Kumpikin muutti kotoaan 18-vuotiaana. Ihan itsenäisesti ovat siivonneet, laittaneet ruokaa ja pyykänneet. Mikä noissa vaatii opettelua?