Oletteko saaneet vastahakoisen kumppanin jotenkin patisteltua hammaslääkärille (jos edellisestä käynnistä monia vuosia)?
Hengitys haisee jo pahalle, ties mitä kauheita tulehduksia siellä muhii :/
Kommentit (7)
Mulla oli vuosia viimeisestä käynnistä, koska olin saanut itselleni kehitettyä jonkin asteisen pelon oikeastaan ilman mitään järkevää syytä. Kannattaa lyödä faktat pöytään, kertoa mitä esim. se reikiintynyt hammas voi terveydelle pahimmillaan aiheuttaa. Ellei itse suostu ottamaan selvää, niin kerro sinä.
Itsekin pitkitin ja pitkitin lääkärille menoa kunnes poskihammas meni siihen kuntoon, että oli ihan pakko varata aika. Hampaiden kanssa se vaan menee niin, että ei ne ikinä ainakaan parempaan suuntaan muutu. Mitä aikaisemmin menee, niin sitä vähemmällä useimiten pääsee.
Jännä miten sitä pelon varjolla välttelee lääkärille menoa viimeiseen asti. Minäkin, vaikka varsin tietoinen olin/olen riskeistä. Loppujen lopuksi päätökseen on ulkopuolisen aika vaikea vaikuttaa, täytyy itse haluta mennä.
Hyvä suunterveys on osa yleisterveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua. Suun ja hampaiden terveys kytkeytyy myös sydämen terveyteen. Suu on syytä pitää terveenä ja pyrkiä ehkäisemään suutulehduksia ennalta tehokkaalla omahoidolla.
Suussa piileskelevät krooniset tulehdukset kannattaa hoitaa ajoissa, sillä ne voivat olla osana useiden kansantautien, kuten sydän- ja verisuonisairauksien taustalla.
Suun sairauksista varsinkin hampaiden kiinnityskudosta tuhoava parodontiitti lisää sydän- ja aivoinfarktin riskiä.
Suun sairauksia lisäävät esimerkiksi huono suuhygienia, tupakointi, perinnölliset tekijät sekä tietyt yleissairaudet ja lääkitykset, kuten huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes. Sairastumisriski suun sairauksiin, kuten muihinkin sairauksiin, vaihtelee kuitenkin yksilöittäin.
Parodontiitti tuhoaa vähitellen hampaiden kiinnityskudoksia. Edetessään sairaus saa hampaat vähitellen irtoamaan ja heikentää yleisterveyttä sekä kokonaishyvinvointia.
En pussais ikinä tuollaista pöpökasaa!
Hampaassa olevasta tulehduksesta voi tulla bakteeri verenkiertoon ja johtaa lopulta jopa sydänkohtaukseen. Tällä tiedolla sain erään vastahakoisen miehen menemään hammaslääkäriin.
Yleisin suun tulehduksesta alkunsa saava vakava infektio on sepsis eli verenmyrkytys.
Sepsis on aina vakava tila.
– Pahimmillaan siihen voi kuolla. Riippuu, mikä bakteeri sen aiheuttaa ja minkä kuntoiselle ihmiselle se tulee.
Hammastarkastus on helppo väistellä, koska aikaa ei saa heti ja helposti. Jos hengitys haisee on jo isommat ongelmat.
Varaat ajan ja haet tietoa hänelle netistä miksi hampaiden hoitamattomuus on oikeasti vaarallista. Kerrot, että henki löyhkää ja sen haistavat muutkin kuin sinä.