Olenko ainut yli 3kymppinen joka EI uskalla ajaa ajokorttia?
Pelkään niitä korkeita nopeuksia, liikennettä ja ruuhkia, kapeita kaistoja, että ajan ihmisen tai eläimen päälle... You name it.
Mies juuri paasasi että "nyt akka ajat sen kortin kun autokoulutkin halpenee radikaalisti". Mut onko oikeasti pakko jos ei haluu tai uskalla?
Kommentit (31)
Tietenkään ei ole pakko mutta kyllä se elämää helpottaa. Eikä sitä ole pakko ajaa joka paikassa, itselläni on kortti ja vältän moottoriteitä varsinkin ruuhka-aikaan. En koe oloani mukavaksi niin suuressa nopeudessa. Mielummin varovainen kuski kuin hurjapää.
Täällä myös yksi. En uskalla mennä paniikkihäiriön takia. Haluaisin ajokortin, mutta en vaan uskalla mennä. Voisin harkita, jos olisi joku erityiskurssi paniikkihäiriöisille ja asiat käytäisiin rauhalliseen tahtiin läpi. Olisin valmis maksamaan tavallista autokoulua enemmän sellaisesta.
Ei ole pakko, jos et oikeasti itse halua. Jos kuitenkin haluat, muista että oppimaanhaan autokouluun mennään. Ja mitä varmemmin/paremmin opit käsittelemään autoa, sen varmempi kuski olet. Pieni epäröinti omista taidoistaan on mielestäni terveellistä, silloin ei ota typeriä riskejä kuten ”täydelliset” kuskit, jotka tekevät typeriä ohituksia ja kiilaavat kolmion takaa alle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi. En uskalla mennä paniikkihäiriön takia. Haluaisin ajokortin, mutta en vaan uskalla mennä. Voisin harkita, jos olisi joku erityiskurssi paniikkihäiriöisille ja asiat käytäisiin rauhalliseen tahtiin läpi. Olisin valmis maksamaan tavallista autokoulua enemmän sellaisesta.
Varmaan tuollaisia erityistunteja ei ole, mutta ylimääräisiä ajotuntejahan voi ostaa vaikka kuinka paljon jos tuntuu että tarvii enemmän aikaa oppia. Ja muutenkaan sitä ei ole pakko suorittaa hirveän nopeassa tahdissa.
OT, mutta millä tavoin autokoulut nyt ovat radikaalisti halpenemassa?
Toivottavasti uskallat ensin erota miehestä joka puhuu sinulle noin rumasti.
Minä jätin kortin ajamatta lukioikäisenä, koska en halunnut tukea yksityisautoilua. Myöhemmin olen kortittomuutta katunut, koska monissa työpaikoissa korttia tarvitaan. Alallani kuuluisi tehdä luontokartoituksia ja kohteisiin pitäisi mennä omalla autolla. Typerää, että luonnonsuojelualalla ajokortti on niin tärkeä, ekologisista periaatteista viis veisataan.
Ajokortittomuutta olen katunut myös näistä syistä:
- ulkomailla olisi ihanaa vuokrata auto ja kierreillä eri omaan tahtiin alueita
- huonekaluja ostaessa ja muuton hetkellä inhottaa olla muista riippuvainen
- rakastan luontoa ja autolla pääsisin helpommin eri luontokohteisiin
En tiedä onko myöhäistä hankkia korttia. Pelkään joutuvani onnettomuuksiin, koska ikinä ei tiedä millainen kuski tulee vastaan (rattijuoppo, huumehörhö tai itsetuhoinen). Lisäksi auton ylläpito on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortittomuutta olen katunut myös näistä syistä:
- ulkomailla olisi ihanaa vuokrata auto ja kierreillä eri omaan tahtiin alueita
- huonekaluja ostaessa ja muuton hetkellä inhottaa olla muista riippuvainen
- rakastan luontoa ja autolla pääsisin helpommin eri luontokohteisiin
Juuri samat syyt olisin voinut itsekin listata. Lisänä meillä tulevaisuudenhaaveissa on hankkia oma mökki ja vaikka miehellä se kortti (ja auto) onkin, niin onhan se nyt suoraan ja rumasti sanottuna aivan perseestä ettei edes omalle mökilleen pääsisi ilman että tarvii aina kyydin kuin olisi joku lapsi. Miten ihanaa sinne olisi vaikka joku kerta ajella ihan yksinkin nauttimaan rauhasta ja hiljaisuudesta kun toisella on muita kiireitä! Ja toinen sitten taas toisaalta joutuu aina olemaan se joka ajaa, vaikka olisi miten väsynyt jne, ei sekään reilulta tunnu.
Itse ihan oikeasti kadun - jos ei päivittäin, niin ainakin viikottain - etten sitä korttia ole hankkinut, mutta ehkä nyt tosiaan olisi aika tehdä asiaan muutos eikä harmitella loppuelämäänsä. Meitä näyttää täällä av:llakin olevan monta, otetaanpa kaikki tahoillamme itseämme niskasta kiinni ja mennään autokouluun vuonna 2018. :D Moni asia joka alkuun pelottaa, osoittautuu moninkertaisesti sen arvoiseksi kunhan sen pelon voittaa.
Sama täällä! En voi kuvitella itseäni auton rattiin. Pelkään jo kyydissäkin jos yhtään tuntuu että vauhtia alkaa olla liikaa. Voihan sitä sattua ja tapahtua pienemmässäkin vauhdissa mutta jälki ei ole todennäköisesti silloin yhtä pahaa.
En todellakaan uskaltais enää mennä autokouluun. Onneksi kävin sen silloin 18-vuotiaana kun "kaikki muutkin" :D
Pelon voi voittaa, ja useimmat niin tekevät. Vaarallista on, jos ei ollenkaan tajua pelätä. Itse pelkäsin aluksi. Nyt olen ajanut 30 v, ja vaaratilanteita näkee usein päättömän riskinoton vuoksi. Yhden ainoan kerran olen joutunut oikeaan vaaratilanteeseen varovaisen hidastelijan vuoksi.