Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua työpaikkakiusaajaan?

Vierailija
19.03.2018 |

Hei!
Olen jo sen ikäinen, että en usko, että saan uusia töitä.

Työkaverini ei voi sietää minua ja hommailee selkäni takana kaikenlaista. Nyt mm. jäin meidän tiimin yhteisestä päivästi paitsi, kun minut mukavasti suljettiin "epähuomiossa" pois.

Miten opin suhtautumaan kiusaajaan? Tiedän, että hän ei ole stabiili, mutta osaa olla todella mukava ja kukaan ei edes tiedä mitä käyn läpi. Entinen esimieheni näki tämän kiusaajan läpi, mutta nykyinen ei. Syöttää vahvaa paljunköyttään silmänkään räpähtämättä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin sanoa että kannattaa kirjata ylös kaikki yksityiskohdat näistä kiusaamistapauksista. Kun sinulla on ylhäällä muutamia selkeitä tapauksia, marssit esimiehen juttusille. Mikäli tämä ei tuota tulosta, menet työterveyshuoltoon jossa kerrot tästä työpaikkakiusaamisesta. Viimeistään tämän jälkeen esimiehen on puututtava asiaan.

Minua kiusasi vuosia sitten silloinen esimieheni. Kiusaamien oli todella ovelaa ja alkoi siten että aloin jo oikeasti uskoa olevani juuri niin paska kuin mitä tämä nainen alkoi antaa ymmärtää. Joka päivä aamulla kun tulin töihin, pöydällä odotti lista tekemistäni virheistä. Nämä siis olivat asioita joita ei oltu kerrottu minulle, eli en todellakaan ollut osannut olettaa että ne pitäisi tehdä. Omat virheensä tämä esimies laittoi surutta minun niskoilleni yrittäen kääntää muitakin minua vastaan. 

Sitten alkoi mykkäkoulu. Hän ei palavereissa puhunut enää minulle mitään, ohitti olemassaoloni täysin. Kerran menin hänen huoneeeseensa varmistamaan erästä asiaa (hän antoi todella epämääräisiä ohjeita ja odotti sitten että "mokaisin" jotta pääsisi haukkumaan minua) hän nousi raivon vallassa työpöytänsä takaa ja karjaisi että "ULOS TÄÄLTÄ JA HETI!!". Olin siis koputtanut oveen ja hän oli käskenyt sisälle, sitten nähtyään minut, käski ulos. Säikähdin tätä ja aloin itkeä, jolloin eräs vanhempi johtoryhmän jäsen sattui näkemään tapauksen. (Kiusaajapomo oli 45-v nainen, minä 30 v nainen). Uskoin vielä tässäkin vaiheessa että minussa on oltava vika, olen paska työntekijä ja nyt ei auta muu kuin irtisanoutua. Toki esimieheni jaksoi päivittäin sanoa että kaikki firman johtavassa asemassa olevart ihmiset pitävät minua huonona, minun pitäisi tajuta lähteä ja kaikki vaan odottavat irtisanoutumistani.

Menin juttelemaan työterveyshuoltoon jossa asiaan suhtauduttiin todella vakavasti. Käskettiin kirjata ylös yksityiskohtaisesti näitä kiusaamistapauksia jne. Kirjasin niitä ylös mutta olin henkisesti niin loppu että marssin toimitusjohtajan puheille. Kerroin tilanteen tarkoituksenani irtisanoutua. Toimitusjohtaja oli kuullut tästä tuolta johtoryhmän jäseneltä joka todisti tuota huutamistapausta ja itkuani, ja sanoi että jos täältä joku lähtee niin esimieheni. Kävi ilmi että vastaavanlaisia tapauksia oli ollut ennenkin ja esimiehelläni oli varoitus kiusaamisesta alla. 

Hänen kanssaan yritettiin keskustella, mutta hän kieltäytyi kaikesta. Palverissa jossa oli paikalla toimitusjohtaja, minä, muutama muu henkilö ja tämä kiusaaja, sanoi kiusaaja ettei suostu olemaan kanssani samassa huoneessa, saati keskustella kanssani. Hyvin pian hänet irtisanottiin, ja vielä viime töikseen yritti sabotoida asioita työpaikalla mm. muuttamalla kaikki salasanat, hukkaamalla tärkeitä papereita, poistamalla tärkeitä tietoja serveriltä. Hän lähetti myös koko konsernille sähköpostin jossa sanoi että hänet oli savustettu kiusaamisella ulos, kiusaaja olin minä ja pian firmalle kävisi huonosti kun töissä oli niin epäkelo yksilö kuin minä. Haukkui ja nimitteli minua viestissä, uhkaili oikeustoimilla jne.

Itsensä kiusaaja vain nolasi. Vaikka tilanne päätyi kannaltani hyvin, jäi asiasta traumoja ja edelleen pelkään virheiden tekemistä kuollakseni. Itsetuntoni on edelleen huono, vaikka tästä on aikaa vuosia ja olen ylennyt urallani. Kiusaajani muuten on vaihtanut aivan jatkuvasti työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän