Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nyt niin että diabetesta sairastavalle lapselle

Vierailija
19.03.2018 |

Ei saisi viedä karkkia ikinä lahjaksi? Jos ei niin miksi ei? Jos lapsi itse ymmärttää sairautensa ja ymmärttää että niitä nameja ei vedetä nassuun noin vain vaan että lasketaan kuinka paljon voi ottaa ja milloin.Eihän se tarkoita etteikö lapsi saisi ikinä karkkia syödä...tai aina jotain karmeita sokerittomia karkkeja.
Itse vein ja tämä oli yksi kerta...yksi ainoa kerta yli vuoteen ja siitä tuli heti "vitsikäs" kuittaus. Vanhemmat kuitenkin itsekin ostaa lapselle karkkia ja niitä syödään rajojen salliessa. Lapsi itse ilostui hirveästi pienestä pussista kun aina sisarukset saa vierailta karkkipusseja mutta hän ei ikinä.
Ei varmaan sitten jatkossa ikinä enää saa viedä edes pientä karkkia.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeeikko voi syödä kohtuullisia määriä karkkia (tai ylipäätään mitä tahansa makeaa) ja kompensoida sen sitten pistämällä enemmän insuliinia. Lapsilla hoitotasapainon ylläpito on vaikeampaa kuin aiukuisilla, joten usein on järkevää rajoittaa makean määrää, jotta sokerit pysyisivät tasaisempina.

Jos vanhemmat ovat esittänee toiveen , että makeaa ei tuotaisi tuliaisiksi sitä on syytä noudattaa. Eri karkit nostaa verensokeria eri tavoi, joten on helpompi pitää hoitotasapainoa yllä, jos lapsi syö tuttuja herkkuja.

Munnkinlaisilla tuliaisilla voi ilahduttaa lasta yhtä lailla. Esim. ilmapallot tai vesi-ilmapallot tai saippukuplat on aika monenikäisille lapsille hitti. Niistä on hupia hetkeksi. Toki koko sisarusporukalle viedään samat/samantyyppiset tuliaiset eli idea on nimenomaan, että ilmapalloilla, saippukuplilla tms. leikitään koko sisarusporukalla.

Vierailija
2/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "karmeat sokerittomat" karkit eivät ole yhtään parempi vaihtoehto, nostavat verensokeria samalla lailla kuin sokeriset, onhan niissä kuitenkin makeutusainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eletään ihan normaalia elämää karkkipäivineen. Usein lapsi jakaa karkit kahdelle päivälle jolloin ei tule niin paljon hiilareita kerralla

Mutta kuten 1 sanoi, kaikkea muutakin voi keksiä

Vierailija
4/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkia voi syödä mutta ehdottomasti aina ruoan päälle. Lisäksi jos ei ruoka-aikaan niin leivän kanssa. Pelkästään karkki tekee verensokerit ensin ylös ja sitten alas ja on vaarallistakin. Itse syön yleensä patukoita ja jätän karkkipussit muille. Niistä tulee normaalillakin ihmisellä pahaolo.

Vierailija
5/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vanhemmat ei ole kieltäneet vaan sanoneet että ihan normaalisti voi lapsi syödä kun kuitenkin ne lasketaan ja mitataan ja mitä siihen nyt kuuluukin.Silti kun vei yhden puenen pussin yli vuoteen niin tuli "vitsillä" kuittaus. Lapsi itse on jo kyllästynyt aina saamaan jotain pientä roskaa kuten niitä ilmapalloja ja muita joita kaikki kantaa.No,parempi olla viemättä mitään kun lapsi ei itse innostu mistään kynistä ja kumeista.

Ymmärrän että lapsi ei voi noin vain syödä mutta eihän niitä nyt kokonaan tarvi kieltääkään.

Vierailija
6/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karkkia voi syödä mutta ehdottomasti aina ruoan päälle. Lisäksi jos ei ruoka-aikaan niin leivän kanssa. Pelkästään karkki tekee verensokerit ensin ylös ja sitten alas ja on vaarallistakin. Itse syön yleensä patukoita ja jätän karkkipussit muille. Niistä tulee normaalillakin ihmisellä pahaolo.

Lähinnä tässä tarkoitetaan sitä ettei syödä ns tyhjään vatsaan pelkkiä hiilareita - ihan sama mitä ne on, karkkia, sipsejä ja vaikka limua. Ruoka rauhoittaa sokeripiikkiä hieman mutta ei poista sitä.

Kenelle tahansa tulee em huono olo ja sokerit menee hetkeksi sekaisin.

3

Vierailija
7/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi karkkia ollenkaan.

Kuivatut hedelmät, pähkinät yms. on hyviä ja terveellisiä.

Vierailija
8/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne "karmeat sokerittomat" karkit eivät ole yhtään parempi vaihtoehto, nostavat verensokeria samalla lailla kuin sokeriset, onhan niissä kuitenkin makeutusainetta.

Makeutusaineet ei nosta verensokereita vaan hiilihydraatit, joita myös sokerittomissa makeisissa on. Sokeri ei suinkaan ole ainoa hiilihydraatti.

Vierailija
9/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykköstyypin diabetes ( joka lapsella siis tod.näk. on ) ei vaadi mitään ruokavaliota vaan hoitona on insuliini. Karkkia ja sokeria ja kaikkea muutakin saa syödä, sitä ei diabetes estä. 

Aivan normaali ruokavalio, samanlainen terveellinen kuten kenelle tahansa lapselle on sopiva diabeetikollekin. Kenenkään lapsen ei ole fiksua syödä pussikaupalla karkkia vaan sopivampi/terveellisempi tapa on ottaa vähän vaikka jälkiruuaksi. Mutta mitään ruokaa tai leipää ensin ei karkinsyönti vaadi. Tyypin 1 diabeetikko laskee kaikesta syömästään ja juomastaan hiilihydraatit, joiden mukaan annostelee oikean määrän insuliinia. Karkeista ja limusta tulee yllättävän helposti turhaa sokeria joka lihottaa ihan jokaista vähän liikkuvaa lasta.

Karkkipussi on vanhojen ihmisten tuliainen, nykyisin on helppo keksiä parempiakin tuliaisia.

Vierailija
10/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vanhemmat ei ole kieltäneet vaan sanoneet että ihan normaalisti voi lapsi syödä kun kuitenkin ne lasketaan ja mitataan ja mitä siihen nyt kuuluukin.Silti kun vei yhden puenen pussin yli vuoteen niin tuli "vitsillä" kuittaus. Lapsi itse on jo kyllästynyt aina saamaan jotain pientä roskaa kuten niitä ilmapalloja ja muita joita kaikki kantaa.No,parempi olla viemättä mitään kun lapsi ei itse innostu mistään kynistä ja kumeista.

Ymmärrän että lapsi ei voi noin vain syödä mutta eihän niitä nyt kokonaan tarvi kieltääkään.

Miksi se karkkipussin vieminen on niin helkkarin tärkeää? Edes terveelle lapselle?

Itse diabeetikkona minua kyllä lapsena häiritsi tosi paljon eriarvoinen kohtelu, siihen aikaan kun ihmisillä oli tosi keski-aikainen käsitys diabeteksesta "niin sinähän et voi pullaa ottaa kun siinä on SOKERIA, kas tässä ranskaleipä ja sentin verran voita ja lauantaimakkara". 

Ns. sokerittomia karkkeja en voi syödä kun vatsa heti oireilee jo tosi pienestä määrästä, ymmärtäkää ihmiset mitä tarkoittaa hiilihydraatti, ei ne soktonit vaarattomia ole.

Monta vuotta sain myös jouluksi vastaanottaa lukemattomia määriä suklaarasioita ja vielä ihmisiltä jotka todellakin tiesivät diabeteksestani. No en syönyt en ja minua pidettiin "hankalana" kun huomatin näille suklaahulluille ettei nyt ihan ehkä sovi antaa järjettömiä määriä suklaata diabeetikolle, olkoot sitten antamatta lahjoja ollenkaan. 

Aivan varmasti pidätte minua turhana nipottajana, sehän ei minua häiritse, osaan hoitaa sairauttani ihan itse.

Vierailija
11/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivatuissa hedelmissä on usein jopa enemmän sokeria kuin karkeissa, mutta pähkinät on ookoo vaihtoehto. Ehkä tuliaisena vähän outo, mutta mikä pakko sen tuliaisen on olla mitään syötävää ylipäätään?! 

Vierailija
12/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niissäkin hiilareita, kuivatuissa hedelmissä paljon enemmän kuin tuoreissa

Vierailija
13/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säkö oikeasti olet sitä mieltä että diabetes lapsi tai aikuinen ei saisi/voisi syödä mitään karkkia suklaata tms vaan nameina aina jotain ankeita kyivia hedelmiä tai tylsiä pähkinöitä.Näytä mulle yksikin lapsi varsinkin joka mielummin syö tollasia kuin sen yhden suklaapatukan tai palan kaksi siitä.

Vierailija
14/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se karkkipussin vieminen on niin helkkarin tärkeää? Edes terveelle lapselle?

Itse diabeetikkona minua kyllä lapsena häiritsi tosi paljon eriarvoinen kohtelu, siihen aikaan kun ihmisillä oli tosi keski-aikainen käsitys diabeteksesta "niin sinähän et voi pullaa ottaa kun siinä on SOKERIA, kas tässä ranskaleipä ja sentin verran voita ja lauantaimakkara". 

Ns. sokerittomia karkkeja en voi syödä kun vatsa heti oireilee jo tosi pienestä määrästä, ymmärtäkää ihmiset mitä tarkoittaa hiilihydraatti, ei ne soktonit vaarattomia ole.

Monta vuotta sain myös jouluksi vastaanottaa lukemattomia määriä suklaarasioita ja vielä ihmisiltä jotka todellakin tiesivät diabeteksestani. No en syönyt en ja minua pidettiin "hankalana" kun huomatin näille suklaahulluille ettei nyt ihan ehkä sovi antaa järjettömiä määriä suklaata diabeetikolle, olkoot sitten antamatta lahjoja ollenkaan. 

Aivan varmasti pidätte minua turhana nipottajana, sehän ei minua häiritse, osaan hoitaa sairauttani ihan itse.

Eihän kukaan pakota syömään niitä suklaita kerralla. Itse pidän suklaarasiaa diabeetikolle hyvänä tuliaisena, siitä voi napsia pitkän aikaa kahvin kanssa tai jälkiruoaksi. Itselläni suklaa nostaa sokereita hyvin hitaasti ja on siis helppo pitää verensokerit kurissa suklaaherkuttelussa, toisin kuin esim irtokarkkien kanssa, jotka ovat käytännössä pelkkää nopeaa hiilaria.

Vierailija
15/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut voisi nyt tajuta että vein yhden pienen pussin yli vuoteen en todellakaan kanna niitä joka päivä tai viikko tai edes kuukausi. Lapsi itse tuntenut olonsa ulkopuoliseksi kun muut saa aina karkkia ja hän ei saa(tuliaisina).Ostaahan vanhemmatkin hänelle karkkia ,ne toki lasketaan mintako voi ottaa.

Vierailija
16/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivatut hedelmät on täynnä sokeria, ei hyvä.

Vierailija
17/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dmee kirjoitti:

Ykköstyypin diabetes ( joka lapsella siis tod.näk. on ) ei vaadi mitään ruokavaliota vaan hoitona on insuliini. Karkkia ja sokeria ja kaikkea muutakin saa syödä, sitä ei diabetes estä. 

Aivan normaali ruokavalio, samanlainen terveellinen kuten kenelle tahansa lapselle on sopiva diabeetikollekin. Kenenkään lapsen ei ole fiksua syödä pussikaupalla karkkia vaan sopivampi/terveellisempi tapa on ottaa vähän vaikka jälkiruuaksi. Mutta mitään ruokaa tai leipää ensin ei karkinsyönti vaadi. Tyypin 1 diabeetikko laskee kaikesta syömästään ja juomastaan hiilihydraatit, joiden mukaan annostelee oikean määrän insuliinia. Karkeista ja limusta tulee yllättävän helposti turhaa sokeria joka lihottaa ihan jokaista vähän liikkuvaa lasta.

Karkkipussi on vanhojen ihmisten tuliainen, nykyisin on helppo keksiä parempiakin tuliaisia.

Niin tuo karkkien syöminen jälkiruuaksi on hampaiden kannaltakin suositeltavaa. Ei tule jatkuvia happohyökkäyksiä, kun syö vain aterioilla ja jättää väliaikoina turhan napostelun pois. 

Vierailija
18/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makeutusaineet ei nosta verensokereita vaan hiilihydraatit, joita myös sokerittomissa makeisissa on. Sokeri ei suinkaan ole ainoa hiilihydraatti.

Kyllä ne vaan nostaa.

Vierailija
19/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän ekaluokkalainen diabeetikko karkkia syö. Ei tietenkään isoja määriä kerralla ja insuliinia menee sitten sen mukaan, mitä syö. Myös sisarukset syö samanlaisia määriä, kun epäreiluahan se olisi, jos muut saisi enemmän herkkuja. Karkkipäivää meillä ei ole, mutta lähes päivittäin syödään jotain herkkuja. Ei diabetes karkin syöntiä estä, toki hoitaa pitää sitten sen mukaan. Niinkuin kaikki muukin syöminen on otettava huomioon.

Vierailija
20/28 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei makeutusaineiden vuoksi vaan hiilihydraattien. Mutta en neuvosi kenenkään silti syövän mitään keinotekoisia. Karkit ovat syöpää aiheuttavia hampaidenpilaajia, joten älkää viekö kenellekään lahjaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan