En haluaisi kantaa arkkua hautajaisissa
Voiko sen sanoa loukkaamatta muita? Käytännössä minulle vain ilmoitettiin, että olen yksi kantajista.
Kommentit (20)
Sano, että sulla on fyysinen este. Se on rankkaa!
Vierailija kirjoitti:
Sano ettet pysty koska olet niin liikuttunut.
? En ole mitenkään liikuttunut. En vain tykkää siitä, että minulle vain ilmoitetaan noin vain, että kannan arkkua. Olisin voinut harkita, jos oltaisiin pyydetty.
Ole narisematta tai saat kantaa sen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? En ole mitenkään liikuttunut. En vain tykkää siitä, että minulle vain ilmoitetaan noin vain, että kannan arkkua. Olisin voinut harkita, jos oltaisiin pyydetty.
Pointti taisi ollakin että sanot vaan. Valkoinen valhe ja silleen?
Tai ehkäpä sitten sanotkin vaan että en kanna kun ei kysytty ensin
Onkohan tämä nyt oikea tilanne loukkaantua ja ryhtyä hankalaksi?
Mikä asiassa loukkaa sinua ja mikä on suhteesi vainajaan?
Itse olen ollut kantamassa arkkua muistaakseni kolme kertaa, molemmat isovanhempani sekä puolison isoäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten järjestä ihmeessä helvetinmoinen metakka juuri hautajaisten alussa että kaikkien huomio keskittyy sinuun.
Arkun kantaminen on kunniatehtävä.
Ne muut ryökäleet erehtyivät luulemaan että ilman mutinoita otat vastaan kunniatehtävän. Kylläpä kohta yllättyvät...
Sano, että suostut sitten ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Arkun kantaminen on kunniatehtävä.
Ne muut ryökäleet erehtyivät luulemaan että ilman mutinoita otat vastaan kunniatehtävän. Kylläpä kohta yllättyvät...
Arkun kantaminen on paskaduunia! Varsinkin, kun siihen painostetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten järjestä ihmeessä helvetinmoinen metakka juuri hautajaisten alussa että kaikkien huomio keskittyy sinuun.
Mieluummin jätän menemättä, kun menen koko hautajaisiin. Menisin oikeasti, jos ei painostettaisi arkun kantamiseen.
Kieltäydyt sanomalla, että eihän se vainaja tule sinunkaan arkkuasi kantamaan.
Itseäni pyydettiin arkunkantajaksi tyttöystävän suvun jäsenen hautajaisiin, aluksi jännitti enkä olisi välttämättä suostunut mutta jälkikäteen ajateltuna arkun kantaminen on omasta mielestä aika kunnia! Kanto tapahtui rauhallisesti, laskiessa hiersi hihna vähän niskaa sillä enhän ikinä ollut edes harjoitellut, mutta hyvinhän se loppujen lopuksi meni
Miksi et haluaisi kantaa? Muuta kuin että sinut "värvättiin" hommaan sinulta kysymättä?
M20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin jätän menemättä, kun menen koko hautajaisiin. Menisin oikeasti, jos ei painostettaisi arkun kantamiseen.
No jätä menemättä mutta ilmoita toisille ettet kanna etteivät ole kusessa.
Ymmärrän,että useimmissa asioissa tuollainen toisen puolesta päättäminen olisi ärsyttävää ja laittaisin itsekin kampoihin... mutta tuollainen asia on ehkä hieman eri. Minuakin kiinnostaa suhteesi vainajaan.
Onko niin, että muita sopivia tai sopivan ikäisiä henkilöitä ei vain ole ja olit pakkovalinta siihen tehtävään muiden lisäksi,vai onko kyseessä tilanne että juuri sinut haluttin siihen muiden kanssa valita. Joka tapauksessa en itse varmaankaan kieltäyisi ilman hyvää syytä. Paitsi jos kyseessä olisi joku naapurin Pirkko jonka hautajaisiin ei olisi muuten kutsuttu mutta kantajat ovat vähissä niin tulin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolikohan nyt oikea ihminen? Niinhän sitä tosiaalta sanotaan että parhaat menevät edeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkua kantamalla kunnioitat vainajaa ja osoitat olevasi kypsä.
Tekemällä jotain muuta osoitat olevasi lapsellinen.
Valinta on sinun.
Vainajan kuusi läheisintä miespuolista omaista kantaa arkun. Se ON ilmoitusasia ja kunniatehtävä sekä toisaalta tietysti myös velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan kuusi läheisintä miespuolista omaista kantaa arkun. Se ON ilmoitusasia ja kunniatehtävä sekä toisaalta tietysti myös velvollisuus.
Hautajaiset voi järjestää myös niin, että omaiset ei kanna arkkua metriäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tosiaan et aio sitä arkkua kantaa, ilmoita se hyvissä ajoin pyytäjälle, koska siihen hommaan tarvitaan 6 ja sitten on hommattava joku vaikka hautaustoimistosta, jos miespuolisia sukulaisia ei tarpeeksi ole. Oman mummoni hautajaisissa jätti hänen kummipoikansa yllättäen tulematta paikalle, ja kantajia olikin sit vaan 5. Onneksi yksi mummon sisarenpojista oli ottanut mukaansa 18-vuotiaan pojanpoikansa, lievästi vammainen ja oli isovanhemmillaan "hoidossa" sattumalta hauatajaisten aikana. Hän sitten, todella hienosti, hoiti homman. Jännitti kyllä kovasti ja kyseli jälkikäteen moneen kertaan, että "menihän se oikein?"