Lausutaanko muka "enää" "enään"?
Itse en tiedä ketään, joka lausuisi sen loppu-n:llä. Kuitenkin moni kirjoittaa sen noin ja perustelee sitä puhekielisyydellä. Sanotaanko jossain murteessa oikeasti "enään"?
Kommentit (18)
Ap, suomessa sanat suurimmaksi osaksi lausutaan kuten ne kirjoitetaan. Jos tuon sanan perässä ei (oikeakielisesti) ole n-kirjainta niin mitä sinun pikku pääkkysi siihen sanoo?
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka kyselevät pokkana noin tyhmiä asioita vaivautumatta hakemaan tietoa itse netistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, suomessa sanat suurimmaksi osaksi lausutaan kuten ne kirjoitetaan. Jos tuon sanan perässä ei (oikeakielisesti) ole n-kirjainta niin mitä sinun pikku pääkkysi siihen sanoo?
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka kyselevät pokkana noin tyhmiä asioita vaivautumatta hakemaan tietoa itse netistä.
Aina on kuitenkin poikkeuksiakin, esim. "olekaan" ja "itsekin" kirjoitetaan yhdellä k:lla, mutta lausutaan kahdella.
No joskus voi kuulostaa kuin sanottaisi "enään", jos ei lausu täysin selkeästi artikuloiden.
"Enään, tänään, yhtään, ketään, kukaan."
Ei "enää, tänää, yhtää, ketää, kukaa."
Entä lausutaanko kyynärpää "kyynerpää"? Lihonut "lihonnut"? Kuulostaa "kuullostaa"?
Vierailija kirjoitti:
Itse en tiedä ketään, joka lausuisi sen loppu-n:llä. Kuitenkin moni kirjoittaa sen noin ja perustelee sitä puhekielisyydellä. Sanotaanko jossain murteessa oikeasti "enään"?
Ei ainaka Turus.
Vierailija kirjoitti:
Harvassapa olisivat keskustelunaiheet palstoilla, jos kaikki etsisivät vastaukset netistä.
Moni nuori varmaan oikeasti luulee, että se jopa kirjoitetaan noin.
Samaa olen minäkin ihmetellyt. Miksi joku kirjoittaa sen "enään" kun eihän sitä lausuta sillä tavalla?! En ole ikinä, koskaan kuullut kenenkään sanovan "enään" :D
Vierailija kirjoitti:
Häh, siis juuri tuotahan ap ihmettelee? Että miksi joku kirjoittaa sen enään, kun se lausutaan enää :D
No joskus voi kuulostaa siltä, että lopussa olisi n-kirjain, jos puhuu nopeasti tai epäselvästi tai seuraava sana alkaa n:llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainaka Turus.
Ei mar, ku Turus sanota "enä". Pal järkke sitä ä-kirjaint venyttä.
Ainakin tupettaja niilokaxkax sanoo enään. Kun se on näin niin se on näin ja asiasta ei keskustella.
Jotkut luulee että se kirjoitetaan kirjakielellä niin, niiden korvaan se jotenkin kuulostaa "viralliselta" eivät millään tajua että se oikeasti on enää kuten sanotaankin.
No ei sitä käytä kuin alhaisen ÄO: n omaavat.