Vietkö tarjottimen ja roskat pois ruokailun jälkeen vai et? Miksi toimit miten toimit?
Itse vien jos saan halvalla syötäväni sekä hyvää palvelua. Jos kassalla on tympeä ihminen, en vie. En vie myöskään lounaskahviloissa tai missään ravintolassa, hinnat niin korkeat että siihen saa luvan kuulua siivouskin.
Kommentit (272)
Vien tietenkin, kunhan se keräyspiste on sijoitettu niin, että se on mahdollista nähdä ja löytää.
Vien, koska ajattelen muita asiakkaita, eikä minulle ole siitä mitään vaivaa. Pyyhin myös aiheuttamani tahrat, jos jotain tippuu pöydälle, lautasliinalla.
Vien silloin, kun se kuuluu asiaan. Olen ollut töissä paikassa, missä oli astiapalautus ja palauttamatta jättävät ärsyttivät aina, erityisesti kun he pääsääntöisesti vielä jättivät tavarat mahdollisimman levälleen ja sotkuisesti, jopa sotkivat tarkoituksella. En halua jättää paikan työntekijöille itsestäni mielikuvaa piittaamattomasta idiootista.
Ööh..jos asiakkaan pitää a) tilata ja hakea ruokansa tiskiltä ja b) viedä tarjotin astioineen keräyspisteeseen, ei ole kyse mistään palvelusta, saati hyvästä palvelusta.
Hesburgerilla vien tarjottimen pois, muuten en.
Se on jännä, suomessa lounashinnoista maristaan, mutta ne ovat halvempia kuin Euroopassa, ja meillä tarjoilijan/kassamyyjän palkka on laskettu hintaan eikä tarvi erikseen tipata.
Käyn usein lounasruokaloissa syömässä ja ne ovat lounasaikaan yleensä nuijalla lyötyjä. On kaikkien etu viedä itse pois omat astiansa.
Vien, jos se näyttää olevan kyseisessä paikassa käytäntönä, eli tarjottimille ja roskille on selvästi asiakaskäyttöön tarkoitettu paikka. Muuten jätän siististi kasattuna pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, suomessa lounashinnoista maristaan, mutta ne ovat halvempia kuin Euroopassa, ja meillä tarjoilijan/kassamyyjän palkka on laskettu hintaan eikä tarvi erikseen tipata.
Ei "Euroopassakaan" ole pakko tipata. Mutta sikäli pitää paikkansa, että suomalaistyypillisiä lounaspaketteja (salaatti, ruoka, juoma) ei Keski-Euroopassa ole yleisesti tarjolla.
Niin ja en vie tarjottimia minnekään, koska täällä tarjoillaan pöytiin. Paitsi Mäkkärillä tms.
t. Keski-Euroopassa asuva
Vierailija kirjoitti:
Ööh..jos asiakkaan pitää a) tilata ja hakea ruokansa tiskiltä ja b) viedä tarjotin astioineen keräyspisteeseen, ei ole kyse mistään palvelusta, saati hyvästä palvelusta.
Hesburgerilla vien tarjottimen pois, muuten en.
Toivottavasti sitten myös käyt sellaisissa paikoissa missä pöytiintarjoilu ja pöydän siivoaminen sisältyy palveluun. Ja hintaan.
Vien pikaruokapaikoissa ja koulun lounassyöttölässä. Muualla koen maksavani annoksista sen verran enemmän, että pöytien siivoamisen pitäisi kuulua hintaan.
Vien sellaisissa paikoissa missä ne kuuluu viedä itse.
Tottkai vien jos olen sellaisessa paikassa missä ne kuuluu viedä. Kuten hese, ikea tms.
Jos niille on selkeästi oma kärry ja kehoitus että viethän astiat pois. Vain porsas jättää viemättä.
Tietenkin vien.
Miksi haluaisin loukata käytökselläni kiireistä henkilökuntaa?
Jos haluat oikeasti protestoida, niin ota yhteyttä yrityksen omistajaan. Älä kosta ylityöllistetyille ihmisille.
Kun asiakkaat vie tarjottimet pois, jäljelle jää usean ruokailijan jäljeltä paskainen pöytä, koska kukaan henkilökunnasta ei vaivaudu pöytiä pyyhkimään! Siksi tuo käytäntö on aivan perseestä ja itse en tommosissa paikoissa käy ollenkaan. Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vien.
Jos haluat oikeasti protestoida, niin ota yhteyttä yrityksen omistajaan. Älä kosta ylityöllistetyille ihmisille.
Harvemmin ne pissikset kassan takana ylityöllistettyjä ovat. Kännykkää räplätään heti kun asiakasta ei ole - senkin ajan voisivat kiertää tyhjäämässä tarjottimet pöydistä ja ennen kaikkea SIIVOTA ne pöydät!
Vierailija kirjoitti:
Kun asiakkaat vie tarjottimet pois, jäljelle jää usean ruokailijan jäljeltä paskainen pöytä, koska kukaan henkilökunnasta ei vaivaudu pöytiä pyyhkimään! Siksi tuo käytäntö on aivan perseestä ja itse en tommosissa paikoissa käy ollenkaan. Hyi helvetti.
Onneksi sulla on niin paljon rahaa ja aikaa, että voit asioida ainoastaan sellaisissa paikoissa, joissa on pöytiin tarjoilu. Voit siis huoletta skipata (useimmat) kahvilat, kaikki huoltoasemat ja pikaruokapaikat kokonaan ja keskittyä ravintoloihin, jossa tarjoilija tulee pöytään kysymään, mitä saa olla.
Kun on syönyt alakouluikäisestä eläkemummoksi asti koulu- ja työpaikkaruokailussa, niin se on jo selkäytimessä, että astiat ja roskat viedään pois pöydästä, jotta seuraava ruokailija pääsee istumaan siistille paikalle. Sellaisissa ravintoloissa en asioi, joissa tarjoillaan pöytiin, on turhan kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vien.
Harvemmin ne pissikset kassan takana ylityöllistettyjä ovat. Kännykkää räplätään heti kun asiakasta ei ole - senkin ajan voisivat kiertää tyhjäämässä tarjottimet pöydistä ja ennen kaikkea SIIVOTA ne pöydät!
Miksi pitäisi tehdä sellaista työtä mikä kuuluu sinulle? Esimerkiksi Hesessä sinun kuuluu itse viedä roskasi roskiin.
Tottakai vien astiani pois ruokailuni jälkeen. Pyyhin pöydän paperipyyhkeillä, joita kannan käsilaukussani ja yritän saada ruokailuvälineet mahdollisimman puhtaiksi käyttöni jälkeen.
Helpotan henkilökunnan työtä myös imuroimalla suurimpia hiekkoja pois kulkemaltani reitiltä, missä hyvänä apuna toimii repussa kulkeva rikkaimuri.
ABC:llä hommaa helpottaa yleensä näkyvissä oleva vesipiste, jossa voi kätevästi kastella käyttämänsä siivousrätit (reppuni on oikea aarreaitta :-) siivoamisen välillä.
Olen myös yrittänyt tiskata astiat samalla vesipisteellä ja viedä puhtaiden astioiden joukkoon, mutta kielsivät useamman kerran toimintani ja pahoilla mielin olen tyytynyt tilanteeseen, tosin annoin itselleni palautetta huonosta asiakaskäyttäytymisestä.
Kuuluu ravintolan palvelijoiden työhön hoitaa siivoukset itse en osallistu maksavana asiakkaana