Mikä työ sopii, jos ei ole "hyvä tyyppi"?
Minulla olisi lahjakkuutta moneen hommaan, mutta mitä tehdä kun tuntuu että sellaisen introverttiammatin edustajankin kuin ohjelmoija nykyään odotetaan olevan hyvä tyyppi ja edustava? Mitä jos haluan edustaa tasan itseäni enkä työnantajaa? Naurettavaa ettei esim. poliittisia mielipiteitä voi kertoa edes vapaa-ajalla omalla naamalla, aseman takia joka ei edes ole mikään julkinen asema vaan yksityinen työnantaja.
Kommentit (7)
Et sä oikeasti ole introvrtti, jos haluat kertoa poliitisia mielipiteitäsi ja sua harmittaa kun et voi. Tuossa tapauksessa sä olet etkstrovertti, mutta Sun poliittiset mielipiteet on vaan joko liian erilaisia kuin työnantajasi tai sit peräti k*päisiä ja ylipäänsä sellaisia, mitä yhteiskunnassa ei hyväksytä.
Introvertti kyllä sopii nykyajan työelämään. Voin kertoa kokemuksesta. Introvertti on sellainen, joka tekee mitä täytyy ja muuten on hiljaa omassa kopissaan.
Täällä toinen, joka miettii samaa. Ei musta taida olla tutkijaksi...
Vierailija kirjoitti:
Et sä oikeasti ole introvrtti, jos haluat kertoa poliitisia mielipiteitäsi ja sua harmittaa kun et voi. Tuossa tapauksessa sä olet etkstrovertti, mutta Sun poliittiset mielipiteet on vaan joko liian erilaisia kuin työnantajasi tai sit peräti k*päisiä ja ylipäänsä sellaisia, mitä yhteiskunnassa ei hyväksytä.
Introvertti kyllä sopii nykyajan työelämään. Voin kertoa kokemuksesta. Introvertti on sellainen, joka tekee mitä täytyy ja muuten on hiljaa omassa kopissaan.
En ensisijaisesti olekaan. Big5-persoonallisuuskuvauksessa kohta "agreeableness" kuvaa tuota hyvätyyppiyttä. Introversio ja ekstroversio on erikseen. Pidän kylläkin itseäni myös introverttina. Introverttius ilmenee täydellisenä vetäytymisenä vain ääritapauksissa. Jokin introverttihomma voisi siksi sopia, että jos en ole ihmisten kanssa paljon tekemisissä heidän ei tarvitse niin paljon kärsiä "hankaluudestani". Asialliset jutut saan kyllä ihmisten kanssa hoidettua mutta kahvipöydässä en sitten enää jaksaisi esittää hyvätyyppiä loputtomiin, ja vapaa-ajallani varsinkaan.
Tutkijan työhön kuuluu paljon ryhmätyöskentelyä ja kontaktin ottamista oman työpaikan ulkopuolisiin ihmisiin ja hyvän ilmapiirin luomista ja verkostoitumista kaiken maailman tilaisuuksissa. Jos ei ole oikeasti hyvä tyyppi, pitää olla hyvä näyttelemään sellaista.
Esim. lääkärin ei välttämättä tarvitse olla mikään erityisen hyvä tyyppi. Tai ei myöskään asisanajajan. Ei myöskään yritysjohtajan jos on vain tarpeeksi tehokas työssään. Jorma Ollila ei todellakaan ollut mikään "hyvä tyyppi".
Kyllä sen on useimmissa työpaikoissa huomannut, että hyvänä tyyppinä pidetään sosiaalista ihmistä. Sellainen, joka jaksaa puhua ja verkostoitua ja kommentoida asioihin hyvässä hengessä. Itse olen vetäytyvä, mutta hyväkäytöksinen, joten ei minua pidetä erityisen hyvänä tyyppinä.
Joku missä voi olla yksin. Yövartija, tutkija, lehdenjakaja, siivooja, ainakin tulee mieleen.