Tytär vain lihoo .( Tunnen epäonnistuneeni äitinä
Tytär on siis 10v, 140cm ja 50kg. Pahasti ylipainoinen, tiedän ! En vain saa muutettua tilannetta.
Koulu on vieressä, kävelymatka sinne ei ole kuin kadun yli eli siinäkään ei saa liikuntaa. Kaikki harrastukset (tanssi, jalkapallo, ratsastus) on lopettanut kesken, muka liikunnan laukaiseman astman takia mutta tuntuu että syynä on ollut myös kyllästyminen. Koulun jälkeen istuu koneella, jos kavereita tulee kylään istuvat kännykät käsissä päät yhdessä. Mikäli onnistun patistamaan ulos, tulee kohta takaisin kun housut kastui/ ei oo tekemistä/ on kylmä.
Syö samaa kuin muukin perhe, ihan normaalia kotiruokaa eli esimerkiksi eilen lihapullia ja keitettyjä perunoita. Mutta kun syö koko ajan ! napostelee. Välillä saa hakea pois keittiöstä että just söit ja sitten itkee ja huutaa, että eikö saa syödä kun on nälkä!Käyvät myös usein kavereiden kanssa kaupassa, aina jollain on rahaa ja sitten ollaan tikkarit suussa tai sormet sipsipussissa. Nämä kaverit olivat hoikkia, eli vanhempansa eivät varmaan pidä asiaa isona juttuna.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Niin siis oletko nyt ap tosissasi?!?
Tyttäresi on 1kg ylipainoinen. Siis 1 kg!! Miten tämä tekee tyttärestäsi pahasti ylipainoisen?
Liikunta ja terveellinen ruokavalio on hyvästä, panosta siihen ja näytä esimerkkiä.
Valitettavasti nyt taitaa olla joku muu sairas kuin tyttäresi.
Lapsiin ei sovelleta aikuisten BMI-asteikkoa vaan lapsille on oma, Sen mukaan on kyllä lihava.
Eiköhän tuo kohta venähdä pituutta, jolloin paino tasoittuu luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän sitä vettä, vähähiilihydraattinen ruokavalio, paljon proteiinia ja tyttö liikkumaan vaikka lenkille tai salille. Eikö hän itse ole huolissaan painostaan? Meidän 8v tyttö itki kun aamulla oli naama turvoksissa kun söi sipsejä illalla, lähti lenkille heti seitsemän aikaan. :D
Jos tämä on totta, niin tässä on äiti, joka on epäonnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sitä mieltä että kodin pitäisi olla semmoinen turvapaikka lapselle, missä hän saa olla juuri sen näköinen kun on. Koulussa ja muualla kiusataan ihan tarpeeksi.
Voisit kuitenkin jotenkin yrittää avustaa häntä laihtumisessa, tai ainakin siinä että paino ei nouse enempää. Jos napostelu on se ongelma, niin mitä jos keksisitte kaikkea kevyttä naposteltavaa kotiin? Porkkanoita, kurkkua, salaattia, hedelmiä, näkkäriä jne. Esittelisit nämä hellävaraisesti "koko perheen terveellisinä välipaloina" niin hän ei kokisi että puutut hänen painoonsa henkilökohtaisesti.
Ja liikunta olisi kyllä tosi tärkeää. Minä kävin lapsena aina kavereiden kanssa pyöräilemässä jne, olisiko hänellä liikunnallisia kavereita keiden kanssa alkaisi urheilemaan? Ihan siis vaan hupimielessä, ei mitään kilpaurheilua.
Jos kotona ei saa sanoa tytölle painosta, niin missä sitten? Minä laittaisin lapselle yksinkertaisesti rajat kuntoon. Ap:n viestistä tuli kuva, että tyttö käy yksin syömässä keittiössä. Sellaiselle käytökselle stoppi, tarvittaessa vaikka ruoat lukkojen taakse. Yhteiset ruoat ovat kaikkien yhteisiä, eikä niitä saa mennä omin päin napostelemaan.
Kyllä vanhemmissa on vikaa jos lapsi on ylipainonen. Ruokailutavat väärät, tai sitten lapsi syö suruunsa.
Herkut yms helposti saatavat naposteltavat pois kodin kaapeista! Rahaa et ilmeisesti lapsellesi anna, hyvä niin. Leivän syönti minimiin. Tilalle jugurttia (ei sokerihöttöä), hedelmää yms. Juomaksi vesi. Lasi maitoa ruualla Ok. Ruualla ei leipää. Syötte ja ulkoilette yhdessä. Käykää vaikka vaan kävelyllä päivittäin.
Miksi lapsella on nälkä ja käy napostelemassa? Onko teillä ruokarytmi kunnossa? Säännölliset ruoka-ajat? Millainen välipala lapsella on koulun jälkeen?
Lapselle ei kannata/tarvitse puhua painosta mitään, terveellisen ruokavalion ja syömätottumukset/elintavat voi kuitenkin lapselle opettaa.
Itse terveydenhuollon ammattilaisena olen keskustellut lasteni kanssa elintavoista jo oikeastaan alusta saakka.
Tietävät mitä terveellinen ateria sisältää ja että joka aterialla olisi hyvä syödä kasviksia, miksi pitää syödä d-vitamiinia ja maitohappobakteereita, mitä haittaa liiallisesta herkuttelusta on, mikä on liikunnan ja unen merkitys hyvinvoinnille jne. Osana tätä on toki sivuttu myös sitä, että liika sokeri ja huonot rasvat lihottavat ja hampaatkin kärsivät sokerista.
Tiukkapipoisia emme ole eikä arki todellakaan ole kaikin osin mallinkelpoista, mutta se ei haittaa, ei sen tarvitsekaan olla.
Minä olen niitä täällä paljon parjattuja ihmisiä, jotka kysyvät lapsilta kaupassa mitä syödään. Lapset saavat osallistua ruokalistan suunnitteluun ja yritän ottaa heidän makumieltykset huomioon. Meillä myös syödään joka päivä yhdessä vähintään päivällinen.
Kaikki lapset ovat hoikkia ja hyvinvoivia ja nyt kun ikää on tullut jo enemmän, osaavat fiksusti jo suunnitella omia ruokailuitaan ja esim. huolehtia riittävästä unesta.
Ap:lle suosittelisin myös ottamaan lapsen mukaan ruuan tekoon ja suunnitteluun. Lisäksi yhteistä liikuntaa.
Lapsen ylipaino johtuu käytännössä aina perheen huonoista ruokailutottumuksista. Ap ei kertonut tarkemmin, mutta syödäänkö perheessä yhteisiä aterioita? Onko ruokailu säännöllistä, onko tarjolla aina kasviksia?
Mitä teillä syödään aamulla ja illalla? Onko lapselle ravitsevaa välipalaa koulun jälkeen vai pitääkö mennä karkkikaapille?
No voi olla vaikea muuttaa tottumuksia, mutta meillä on ollut pienestä asti lapsilla (niinkun mullakin), niin, ettei syödä kuin ruoka aikoina, joita on 5 kertaa. Joskus vk loppuisin saa syödä Karkkinsa pitkin päivää, mutta muuten pidetään kiinni ruoka ajoista.
Eli aamiainen, päivällinen, välipala, lounas, iltapala. Meillä ei mennä edes kaappeihin etsimään mitään muina aikoina. Jos tullaan sanomaan, että on nälkä, voidaan aikaistaa ruokaa tietty, mutta aika harvoin sellasia tilanteita tulee. Joskus jos ruokailu venyy, annan ottaa jotain alkupalaksi (esim. Omena), mutta muuten ei oikeestaan.
Napostelu on pahin lihomisen aiheuttaja. Muistaakseni liittyy jotenkin insuliinimuutoksiin. Kaupasta ei osteta mitään suklaapatukoita (tosin meillä vasta ekaluokkalainen, joten voi olla vaikeempaa myöhemmin). Karkkia saa ostaa vkloppuna. Olen nähnyt koulukaverinsa ostavan sipsipusseja usein kaupassa, mikä on musta aika outoa. Mä en syö itse edes sellasta yksin.
Jos ostan munkkeja, ne korvaa välipalan, ei tule siihen päälle. Olen myös yrittänyt kertoa, miksi sokeria ei ole hyvä syödä paljon. En tietysti puhu lihomisesta vaan siitä, ettäs on myrkkyä liian usein syötynä. Vatsa tulee kipeäksi, diabetes, syöpä. Ihan oikeesti aiheuttaa, joten en ole pitänyt huonona niistä kertoa. Diabetes kun on oikeasti iso riski ja kannattaa siitä puhua lapselle. Jos saisi sen karkin ostamisen loppumaan.
Nälkä voi johtua myös siitä, että syö liian vähän ruokaa ja korvaa sen napostelulla. Tosin vaikea on yrittää lapselle kertoa, ettei napostella kuulu, jos siihen on tottunut. Itse otan purkan/sisun jos tekee mieli laittaa suuhun jotain.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ylipaino johtuu käytännössä aina perheen huonoista ruokailutottumuksista. Ap ei kertonut tarkemmin, mutta syödäänkö perheessä yhteisiä aterioita? Onko ruokailu säännöllistä, onko tarjolla aina kasviksia?
Mitä teillä syödään aamulla ja illalla? Onko lapselle ravitsevaa välipalaa koulun jälkeen vai pitääkö mennä karkkikaapille?
Entä kun samassa ruokapöydässä on ylipainoinen ja alipainoinen...?
Ja lisään edelliseen vielä: älä tee liikunnasta pakkopullaa. Liikunta tekee vahvat luut ja hyvän lihaksiston, mutta laihuuden ylläpitämisessä sillä on vain vähän merkitystä.
Olen ollut koko iän hoikka ja lapset myös ja voi johtua hyvin siitä, etten ole koskaan tottunut naposteluun vaan syön ruoka aikoina.
Syödään myös paljon epäterveellistä ruokaa, mutta sokeria pyrin välttämään. Mehua meillä ei lapset edes juo paljon kerralla. Puol mukia menee yleensä aamiaisella ja välipalalla ja iltapalalla. Muuten maitoa ja vettä. Mielellään tuoremehua tai Laimeeta sekamehua.
Meillä lapsella kaveri, jolla taipumusta lihomiseen ja syö oikeeta ruokaa tosin huonosti, mutta vetää kaksin käsin kaakaota/karkkia/mehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kun samassa ruokapöydässä on ylipainoinen ja alipainoinen...?
No meillä lapsena muut hoikkia, mutta sisko alkoi lihomaan. Johtui siitä, että alkoi syömään suklaapatukoita salaa. Mut vaikee äitien sillon tietää siitä, kun kertoi vasta aikuisena.
Ompa ikävä kuulla että omanarvontunto määräytyy lapsen bmi perusteella.Sinuna etsisin lapsellesi jonkun jutun joka onnistuu astmaatikolta,vaikka uinti.Sinun työ on päättää ruoka,lapsen työ päättää määrä.Vedellä ja syyllistämisellä,pakkoulkoilutuksella tulee rumaa jälkeä.Lapset kyllä kiusaa ihan riittävästi toisiaan.