Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär vain lihoo .( Tunnen epäonnistuneeni äitinä

Vierailija
17.03.2018 |

Tytär on siis 10v, 140cm ja 50kg. Pahasti ylipainoinen, tiedän ! En vain saa muutettua tilannetta.
Koulu on vieressä, kävelymatka sinne ei ole kuin kadun yli eli siinäkään ei saa liikuntaa. Kaikki harrastukset (tanssi, jalkapallo, ratsastus) on lopettanut kesken, muka liikunnan laukaiseman astman takia mutta tuntuu että syynä on ollut myös kyllästyminen. Koulun jälkeen istuu koneella, jos kavereita tulee kylään istuvat kännykät käsissä päät yhdessä. Mikäli onnistun patistamaan ulos, tulee kohta takaisin kun housut kastui/ ei oo tekemistä/ on kylmä.

Syö samaa kuin muukin perhe, ihan normaalia kotiruokaa eli esimerkiksi eilen lihapullia ja keitettyjä perunoita. Mutta kun syö koko ajan ! napostelee. Välillä saa hakea pois keittiöstä että just söit ja sitten itkee ja huutaa, että eikö saa syödä kun on nälkä!Käyvät myös usein kavereiden kanssa kaupassa, aina jollain on rahaa ja sitten ollaan tikkarit suussa tai sormet sipsipussissa. Nämä kaverit olivat hoikkia, eli vanhempansa eivät varmaan pidä asiaa isona juttuna.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske juoda enemmän vettä, näläntunnetta voi aiheuttaa janokin. Puhu myös ihan vakavasti ylipainon riskeistä, mutta älä syyllistä. Aloittajaa yhdessä vaikka lenkkeily?

Vierailija
2/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette yhdessä lapsen kanssa liikkumaan. Ruokavalio pielessä, jos on nälkä. Alkakaa syödä monipuolisesti, ravitsevasti ja terveellisesti. Hiillihydraattirasvamömmöperussuomalainenkotiruoka ei sitä ole. Sori, mutta aika katsoa peiliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän sitä vettä, vähähiilihydraattinen ruokavalio, paljon proteiinia ja tyttö liikkumaan vaikka lenkille tai salille. Eikö hän itse ole huolissaan painostaan? Meidän 8v tyttö itki kun aamulla oli naama turvoksissa kun söi sipsejä illalla, lähti lenkille heti seitsemän aikaan. :D

Vierailija
4/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillinen tilanne :( Minä myös koittaisin saada juomaan enemmän vettä. Hyvä kuitenkin että normaali kotiruoka maistuu! Itse olen siis ihan aikuinen mutta mega napostelija ja omat lapset niin pieniä että ei vielä ongelmia. Eli neuvoni ihan mutu tuntumalla mutta syökö lapsesi tarpeeksi sillon kun syö kunnon ruokaa? Esimerkiksi proteiinia että pitää kylläisenä pidempään? Itse huomaan napostelevani herkemmin jos olen syönyt yksipuolisen ruoan. Ehkä hän tosiaan myös hieman syö tylsyyteen. Toivottavasti löytäisitte jonkun kivan harrastuksen jossa olisi edes vähän liikuntaa. Tai vaikka yhteiset kävelylenkit. Tsemppiä etkä ole huono äiti :)

Vierailija
5/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 23?

Vierailija
6/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän sitä vettä, vähähiilihydraattinen ruokavalio, paljon proteiinia ja tyttö liikkumaan vaikka lenkille tai salille. Eikö hän itse ole huolissaan painostaan? Meidän 8v tyttö itki kun aamulla oli naama turvoksissa kun söi sipsejä illalla, lähti lenkille heti seitsemän aikaan. :D

Ei kuulosta terveeltä tuokaan. 8 vuotiaan ei kuulu edes huomata pientä turvotusta saati lähteä siksi lenkille :(

Vierailija
7/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän vettä juomiseksi ja kannattaa ladata kaapit täyteen vähäkalorista kasvispainotteist ruokaa. Mitä tyttösi napostelee?

Vierailija
8/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin todella huolissani :/

Vierailija
9/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä laihduttaa lastasi! Voin vakuuttaa, että lihava lapsi saa joka päivä koulussa kuulla olevansa lihava. Kotona ei asiasta tarvitse naputtaa sen enempää. Olin itse lihava nuorena, ja koin äärimmäisen törkeänä ja loukkaavana, että muut ihmiset saarnasivat minulle terveistä elämäntavoista. Minä kun olin ajatellut, että voisin olla arvokas ja hyvä ihminen vaikken olisikaan hoikka.

Kun pääsin eroon vaikeasta elämän tilanteestani, en tarvinnut enää herkkuja lääkitäkseni pahaa oloani. En ollut millään tavalla "innostunut" terveistä elämän tavoista, enkä varsinkaan tavoitellut poikien suosiota. Mutta näin ulkopuoliset ihmiset asian kokivat, ja olivat tyytyväisiä. Vihdoin olin hyvä, olinhan hoikka.

Vierailija
10/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikä on hankala, kun lapsi ei ulkoile samaan tapaan kuin pienempänä ja osaa käydä omatoimisesti ostamassa herkkuja. Jos ruokailutottumuksissa on puutteita, ne alkavat näkyä painossa. Meillä samanikäisellä oli ongelmana, että herkkuja syötiin kerralla liikaa ja ne veivät tilaa terveellisemmiltä ruoilta. Lapsen voisi ottaa mukaan kauppaan hevi-osastolle valkkaamaan sellaisia terveellisiä ja värikkäitä syömisiä, joista tykkää ja niitä sitten lisätä välipaloihin. Ja voi sopia jotkut järkevät rajat, paljonko niitä herkkuja saa kerralla vetää. Meillä on kylläkin aina vähän väliä lipsuttu, kun ongelmana on myös uupuneet vanhemmat, mutta on ainakin pysähtynyt tuo painon kehitys.

Ravitsemusterapeutilla käynti voisi auttaa selvittämään, millaisista syömisistä juuri teillä tulee liikaa energiaa, mutta ymmärrän kyllä, ettei sinne ehkä ihan helposti pääse.

Vierailija
11/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sairaalta. Olisin kyllä huolissani, jos lapseni käyttäytyisi näin.

Vierailija
12/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä että kodin pitäisi olla semmoinen turvapaikka lapselle, missä hän saa olla juuri sen näköinen kun on. Koulussa ja muualla kiusataan ihan tarpeeksi.

Voisit kuitenkin jotenkin yrittää avustaa häntä laihtumisessa, tai ainakin siinä että paino ei nouse enempää. Jos napostelu on se ongelma, niin mitä jos keksisitte kaikkea kevyttä naposteltavaa kotiin? Porkkanoita, kurkkua, salaattia, hedelmiä, näkkäriä jne. Esittelisit nämä hellävaraisesti "koko perheen terveellisinä välipaloina" niin hän ei kokisi että puutut hänen painoonsa henkilökohtaisesti.

Ja liikunta olisi kyllä tosi tärkeää. Minä kävin lapsena aina kavereiden kanssa pyöräilemässä jne, olisiko hänellä liikunnallisia kavereita keiden kanssa alkaisi urheilemaan? Ihan siis vaan hupimielessä, ei mitään kilpaurheilua.

Vierailija
13/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lasten olla!

Osta kotiin terveellisiä ruokia älä tee numeroa asiasta! Yritä vaivihkaa saada lenkille mukaan, uimaan tai vaikka seinäkiipeilyyn tms.

Vierailija
14/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on siis astma? Eivätkös astmalääkeet turvota ja lisää ruokahalua?

Vierailija
15/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Itse sairastuin aikuisena astmaan, joka oireilee rasituksessa. Kunto ei nouse harjoittelulla ja olo on kuin täi tervassa. Esim.viime keväänä kortin lämmitellä hölkkäharrastusta ja kyllästyin kuukaudessa, koska kunto LASKI koko ajan. Pitää olla hyvä pokka, että liikkuu omaan tahtiin eikä välitä kun mummot menevät ohi.

Lääkkeistä: inhaloitavan kortisonin pitäisi vaikuttaa vain paikallisesti eikä turvottaa. Kortisonitabletit kyllä turvottavat, jos niitä joutuu pahenemisvaiheisiin syömään. Kannattaisi ottaa pari annosta avaavaa lääkettä ennen liikuntaa, helpottaa esim.ylämäkeen pyöräilyä.

Olen havainnut joitain sopivia lajeja: pyöräily, hiihto ja uinti( jos kloori ei ota henkeen). Kävelyyn saa vaihtelua, jos kiertää luontopolkuja, etsii geokätköjä tai Pokemoneja. Koko perheen yhteinen lenkkeily olisi tosi hyvä.

Vierailija
16/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patistat lapsen ulos yksinään? No mitä liikuntaa ajattelet, että 10 v. saa siellä ulkona yksinään? Harva sen ikäinen lähtee yksin mihinkään juoksulenkille. Mitäpäs jos harrastaisitte liikuntaa yhdessä?

Ruokavalioon kannattaisi lisätä kasvikunnan tuotteita. Ja maitohppobakteereita.

Vierailija
17/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun onnistumisesi äitinä ole lapsen painoindeksistä kiinni, mutta jollain hellävaraisella tavalla tuohon tyttären lihomiseen olisi hyvä reagoida. Mieluiten niin, että lapsi ei itse siitä tiedä, koska ikätovereitaan pyöreämpänä saa varmasti kuulla asiasta ihan tarpeeksi jo koulussa. 

Kasvupyrähdys on kymmenvuotiaalla edessäpäin ja tulee korjaamaan osaltaan pituus/paino-suhdetta. Laihduttaa tytön ei tarvitse, kunhan painon nopea nousu saadaan tasoittumaan. Koko perheelle kevyempi ruokavalio ja lisää arkiaktiivisuutta? Napostelu olisi syytä saada kuriin, mutta tehkää se niin, että koko perheellä on samat säännöt ja perusteena ennemmin vaikka hammasterveyden edistäminen, kuin tyttären kohonnut paino. 

Älä tee tästä liian vakavaa asiaa tai isoa numeroa, koska sillä saat lapsesi lähinnä tuntemaan syyllisyyttä ja altistat salasyömiselle sekä syömishäiriöille. 

Vierailija
18/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asma ei ole mikään syy olla liikkumatta. Pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
19/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on kyllä tosi nuori vielä ja kasvaa vielä monta vuotta. ei kannata stressata asiasta. lisää proteiinia ja vedenjuontia. et ole huono äiti. olin itsekin varmaan samoilla mitoilla saman ikäisenä. nyt aikuisena olen ihan normaalipainoinen ja ihan monta vuotta olen ollutkin. onko tytär käynyt hiljattain kilpirauhaskokeissa? ja onko keliakia kanssa suljettu pois?

Vierailija
20/34 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis oletko nyt ap tosissasi?!?

Tyttäresi on 1kg ylipainoinen. Siis 1 kg!! Miten tämä tekee tyttärestäsi pahasti ylipainoisen?

(https://bmi.fi/?h=140&w=50)

Liikunta ja terveellinen ruokavalio on hyvästä, panosta siihen ja näytä esimerkkiä.

Valitettavasti nyt taitaa olla joku muu sairas kuin tyttäresi.