Facebook-kaveripyynnön hylkäys
Hei! Olen aika tarkka, ketä pyydän facebook-kavereiksi. Kaksi kertaa olen pyytänyt työkaverin, joka mielestäni on ollut aika läheinen. On juteltu kaiken maailman asioita, myös yksityisiä asioita. Toinen on jo lähtenyt töistä pois ja toinen on siirtynyt toiseen yksikköön. Pyysin heitä Facebook-kavereiksi ja kumpikin on hylännyt pyynnön ja laittanut ilmeisesti estolistalle, koska ei ole mahdollista pyytää uudelleen (en kyllä sitä tekisikään). Ja esim. tämä poislähtenyt on hyväksynyt muutaman muun työkaverin samasta yksiköstä.
Pitääkö siis edelleen tervehtiä ja jutella, kun tapaa esim. ulkona heidät? Vai voinko päätellä tästä, että ystävyys on ohi?
Pyydän kuitenkin kaveriksi vain sellaisia henkilöitä, jotka oikeasti olen luullut kaveriksi ja Facebook-kaverieni määrä on pieni.
Kommentit (23)
Kaikki ei vaan käy Facebookissa aktiivisesti, vaikka tili onkin. Minulla on sähköposti-ilmoitukset pois päältä, joten en saa edes mitään ilmoitusta asiasta. Kuukausia on joskus ollut kaveripyynnöt katsomatta.
Jos nimeä käyttämällä hakukoneella löydät kaverin vielä, niin ei ole estänyt. Jos et, niin on.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Olen aika tarkka, ketä pyydän facebook-kavereiksi. Kaksi kertaa olen pyytänyt työkaverin, joka mielestäni on ollut aika läheinen. On juteltu kaiken maailman asioita, myös yksityisiä asioita. Toinen on jo lähtenyt töistä pois ja toinen on siirtynyt toiseen yksikköön. Pyysin heitä Facebook-kavereiksi ja kumpikin on hylännyt pyynnön ja laittanut ilmeisesti estolistalle, koska ei ole mahdollista pyytää uudelleen (en kyllä sitä tekisikään). Ja esim. tämä poislähtenyt on hyväksynyt muutaman muun työkaverin samasta yksiköstä.
Pitääkö siis edelleen tervehtiä ja jutella, kun tapaa esim. ulkona heidät? Vai voinko päätellä tästä, että ystävyys on ohi?
Pyydän kuitenkin kaveriksi vain sellaisia henkilöitä, jotka oikeasti olen luullut kaveriksi ja Facebook-kaverieni määrä on pieni.
Minulle ystävyys olisi ehdottomasti ohi. Onhan tuolla valinnalla selkeästi (yritetty) osoittaa kasti. En tervehdi, en tunne enää.
En itse uutena käyttäjänä edes ymmärrä kaveripyyntöjä. En ole ottanut yhtään, joten ei kannata piitata. Kaikki ei osaa edes käyttää facebookia.
Sinä voit tietenkin tehdä juuri niin kuin haluat. Esto on kuitenkin melkoisen vihamielinen reaktio pelkkään kaveripyynnön lähettämiseen. Ymmärtäisin eston, jos olisit jonkinlainen häirikkötrolli, mutta sitähän sinä et ole.
Ilman estoa - Sinuna minä varmaan kysyisin, millainen Facebook-politiikka näillä ihmisillä on. Voisin myös selittää omia syitäni, miksi lähetin kaveripyynnön. Kun kuitenkin esto on olemassa, vaihtaisin varmaan kadun toiselle puolelle, jos tulisi vastaan.
No jos se on oikein hylännyt pyynnön, niin silloinhan hän on sen nähnyt. Mutta kovin omituista.... kyllä ottaisin tuon kaverisuhteen päättymisenä, jos ei jotain fb-kaveripyyntöä viitsi hyväksyä.
Sinuna tervehtisin ja juttelisin kuitenkin. Ymmärrän kuitenkin että tuollainen tuntuu kurjasta varsinkin kun muut työkaverit ovat face-kavereita.
No mulla roikkuu monta pyytäjää, en vain halua kuin lähipiirin faceen. Siis ihan sukulaisten ja pitkäaikaisten ystävien kesken pidetään facen kautta yhteyttä. Joten en ota sinne satunnaisia tuttavuuksia tai työkavereita.
Ei kaikki käy facessa enää. Tosin jos on ihan hylännyt pyynnöt niin on aika outoa. Vatsinkin jos on hyväksynyt muita työkavereita kaverikseen.
Itse varmaan vaan moikkaisin jos nähtäisiin mutten jäisi juttelemaan.
Etenkin tuo estolistalle laitto on sen tason toimi, että missään kontaktissa en enää olisi. Kehtaavat vielä tervehtiä.
Vierailija kirjoitti:
No mulla roikkuu monta pyytäjää, en vain halua kuin lähipiirin faceen. Siis ihan sukulaisten ja pitkäaikaisten ystävien kesken pidetään facen kautta yhteyttä. Joten en ota sinne satunnaisia tuttavuuksia tai työkavereita.
Yhdelle sukulaiselle olen laittanut ja hänellä näkyy kaveripyyntö lähetetty, joten tiedän, ettei ole käynyt facessa. Mutta näillä ei näy eikä näy enää mahdollisuutta pyytää uudelleen, joten mielestäni ovat silloin estäneet. Ja toinen on hyväksynyt muitakin työkavereita. Meillä ollaan vuosikymmeniä samassa työpaikassa, joten työkaverit tulevat aika hyviksi tutuiksi kuitenkin.
Mistä tiedät ap että ovat hylänneet pyynnön? Tuo ettet voi laittaa uudelleen pyyntöä (mutta oletettavasti näet yhä noiden profiilien olemassaolon) tarkoittaa vaan sitä että pyyntösi roikkuu siellä vastaanottajalla. Et voi laittaa pyyntöä kun yksi pyyntö on jo sisällä.
Jos sinut olisi kokonaan blokattu pois et näkisi näiden henkilöiden olemassaoloa fb:ssa enää laisinkaan.
Mä huomasin vasta, että kaksi kaveria on poistanut profiilin, mutta kaverien määrä ei ollut laskenut. Aika hölmöä, jos poistettu profiili jää kavereihin kummittelemaan. Vai oliko mut sittenkin estetty?
Jotkut on vähän verkkaisempia, eräälläkin kesti ainakin kuukausi, ennenkuin hyväksyi kaveripyyntöni. Joten eipä hötkyillä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät ap että ovat hylänneet pyynnön? Tuo ettet voi laittaa uudelleen pyyntöä (mutta oletettavasti näet yhä noiden profiilien olemassaolon) tarkoittaa vaan sitä että pyyntösi roikkuu siellä vastaanottajalla. Et voi laittaa pyyntöä kun yksi pyyntö on jo sisällä.
Jos sinut olisi kokonaan blokattu pois et näkisi näiden henkilöiden olemassaoloa fb:ssa enää laisinkaan.
Sehän näkyy itsellä lähetetyissä pyynnöissä, kunnes se on käsitelty.
Jos joku on blokannut sinut ap et näe enää ko. henkilön profiilia laisinkaan Facebookissa. On ihan kuin henkilöä ei siis olisi siellä laisinkaan.
On mahdotonta blokata vain puolittain eli niin ettei vaan pysty laittamaan ystäväkutsua mutta profiilia silti voi hakea ja sen julkisversio näkyy. Sinua ei siis ole blokattu ap.
Tästä tuli mieleen, että mulla juuri tuli viesti että kaveripyyntösi kaverin kaverin kanssa on hyväksytty eli mä olen huomaamattani pyytänyt kaveriksi jotain itselle outoa. Poistin kavereista kun huomasin. Eikä oo eka kerta kun olen vahingossa lähetellyt pyyntöjä.
Minulle on aivan yhdentekevää hyväksyykö joku pyyntöni vai ei. Jokainen käyttää facebookia omalla tavallaan ja valitsee kavereitaan sinne omilla kriteereillään. Jos se ihminen on mulle ystävällinen ja kohtelias oikeassa elämässä, ei kuulu mulle mitkä sen facebook-kriteerit ovat. Sillä on selkeästi omat syynsä miksei se halua mua sinne kaveriksi, ja kyllä mä pystyn sen hyväksymään ilman katkeruutta. En ole muiden ihmisten maailman napa, enkä haluakaan olla. Ei mua tarvitse joka paikkaan kutsua ja haluta, enhän minäkään halua kaikkia omiin juttuihini.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen, että mulla juuri tuli viesti että kaveripyyntösi kaverin kaverin kanssa on hyväksytty eli mä olen huomaamattani pyytänyt kaveriksi jotain itselle outoa. Poistin kavereista kun huomasin. Eikä oo eka kerta kun olen vahingossa lähetellyt pyyntöjä.
Aika helppo söheltää FB-sivulla jotain vahingossa, kun usein vaikka hiirellä klikkaan esim. chat-ikkunaan ja alan kirjoittamaan, kursori ei silti olekaan siellä ja sivu taustalla alkaa rullailemaan itsekseen. Aina pitää sydän kurkussa tarkastaa, ettei tullut vahingossa tehtyä mitään julkaisuja/kaveripyyntöjä/yms.
Samaa mietin.. en tosiaan ole mikään kaverikeräilijä, vain vähän yli 100 kaveria ja yleensä minua on pyydetty eikä toisinpäin. No, pyysin tyttöni hyvän ystävän äitiä kaverikseni. Ollaan käyty kerran oluella yhdessä, aina kun nähdään niin jutellaan pitkät pätkät ja hänellä on paljon lastensa vanhempia kavereina... no, minua ei hyväksynyt kuitenkaan. Ollaan jopa nähty tuon pyynnön jälkeen ja jutteli ihan kuin ennenkin. En kyllä oikein ymmärrä... pitänee poistaa se pyyntö roikkumasta. Vähän outoa.