Onko teidän suvussanne ollut ennen muinoin parantajia, tietäjiä tai muita vastaavia?
Ja jos on, niin mainitkaa vaikka vielä, mistä päin Suomea sukunne on. Aihe kiinnostaa, ja omassa suvussa ei ilmeisesti ole tällaista esiintynyt.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Eivät kuitenkaan Suomesta vaan Vienan Karjalasta.
Samoin meillä. Suomen kirjallisuuden seuran arkistoissakin on merkintä loitsusta jonka Lönnrot sai eräältä esi-isältäni.
Minulla myös Vienasta! Kalevalaan osallisia :)
:) Mehän ollaan sitten todennäköisesti sukua toisillemme! Onko teidän sukunne starovieroja? Jos ovat, niin todennäköisyys että avioliittoja on solmittu sukujemme kesken on aika suuri.
Mun suvusta löytyy joku karjalainen parantaja/shamaani/muu kylähullu. :D
Kaikenlaista hömppää ja rahastusta on vaikka kuinka. Oikea tieto on salaista.
Olen suvusta, jossa melkein jokaisella on geeniperimänä lahja nähdä aurat, parantaa loitsuilla, ennustaa jne.
Olen suvun "vihreä" noita.
Luulenpa, että kaltaisiani on muitakin. Suvut sulkivat tiedot ja opetukset ulkopuolisilta. Sillä kirkko tuhosi noitavainoissa yrtti- ja parannustietoa viattomien ihmisten lisäksi.
Noidiksi kai yrttitietäjiäkin sanottiin. Nythän se on trendikästä ja maksullisia kursseja järjestetään. Pelottavaa. Maassamme on tappavia, huumaavia ja tosi vaarallisia kasveja ja sieniä. Ne pitää tunnistaa ja niiden käyttö osata.
Perintöni on isoäidin tiedot ja suvun esivanhempien muistiinpanot. Siirrän niitä parhaillaan lapselle, jolla lahja on.
On!
Täti on Pihlajalinnalla töissä työterveyshoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin meillä. Suomen kirjallisuuden seuran arkistoissakin on merkintä loitsusta jonka Lönnrot sai eräältä esi-isältäni.
:) Mehän ollaan sitten todennäköisesti sukua toisillemme! Onko teidän sukunne starovieroja? Jos ovat, niin todennäköisyys että avioliittoja on solmittu sukujemme kesken on aika suuri.
Ei, mutta onko Toarie ehkä teidänkin esiäiti?
Äitini sisko oli sairaanhoitaja. Tätäkö kysyit?
Mummo osasi ennustaa korteista(tavallisista, ei tarot). Kaikenlaisia hienoja rouvia kävi katsomassa tulevaa, eivät ilmeisesti viitsineet mennä mustalaisille. Mummo oli Karjalasta ja oli sota aikana oppinut povaamaan korteista. Moni oli käynyt kymmeniä vuosia, joten ehkä siinä jotakin oli.
Äidinäidin suvussa oli laulajia. Ja suvussa kulkee etiäisten näkeminen. Suku on Laatokan rannalta.
Mummun isoisä osasi kuulemma seisauttaa veren loitsulla. Oli tehnyt näin ainakin kylkensä repineelle lehmälle ja jonkin hämärän tapahtumaketjun päätteeksi kirveen selkäänsä saaneelle miehelle. Pohjois-Pirkanmaa.
Äidin isoäiti katsoi korteista ja näki paljon tulevia asioita. Äitini on tarkkanäköinen ja minulle on moni selvännäkijä kommentoinut, että minulla on tämä kyky itselläni. Kesti pitkään, että ymmärsin huomaavani ihmisissä asioita, siitä on minulle hyötyä töissä joissain asioissa.. suku rannikolta ja lapista..
joo karjalasta mutta onhan siinä aika paskanjauhannan makua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta onko Toarie ehkä teidänkin esiäiti?
Tarkoitatko Uhtuan Toarieta? Ei ole. Mikä Toarien sukunimi edes oli? Meillä on enemmänkin Moarieita suvussa :)
Isoisäni hallitsi ainesosien keräilyn luonnosta, lääkkeiden valmistamisen niistä ja lääkkeiden käytön. Häneltä haettiin apua erinäisiin vaivoihin silloin kun ei menty lääkäriin. Hän oli saanut opin omalta isältään. Hän siis paransi rohdoksilla tms.
Kyllä länsi-Suomessakin osataan. Minun isoisäni ymmärsi energiat, maalinjat ja varvun käytön. Lähisuvussani on verenseisauttaja, joka on ollut tarpeellinen useammin kuin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä länsi-Suomessakin osataan. Minun isoisäni ymmärsi energiat, maalinjat ja varvun käytön. Lähisuvussani on verenseisauttaja, joka on ollut tarpeellinen useammin kuin kerran.
Mielenkiintoista kuulla. Omat sukuhaarat on lähinnä Pohjanmaalta, Etelä-Pohjanmaalta ja Tampereen seudulta, eikä mitään mainintoja tällaisista kyvyistä tosiaan ole, tai ei ole ainakaan eteenpäin kerrottu... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista kuulla. Omat sukuhaarat on lähinnä Pohjanmaalta, Etelä-Pohjanmaalta ja Tampereen seudulta, eikä mitään mainintoja tällaisista kyvyistä tosiaan ole, tai ei ole ainakaan eteenpäin kerrottu... ap
Tämä Keski-Pohjanmaalta. Käsittääkseni verenseisautus sanat kulkevat suusta suuhun ja ne voi saada vain toiselta ihmiseltä eikä niitä saa turhaan lausua ääneen tai kertoa toisille. Esimerkiksi on mahdollista että jossain vaiheessa nämä sanat tulevat minun tietooni. Eipä näistä yleensä tule huudeltua yleisesti. :)