aus bei mit nach seit von zu ja muut litanniat, mitä muistatte ikuisesti?
Datiivilla järjestyvät prepositiot. En ole edes varma että kirjoitettiinko ne juuri noin ja en muista miten niitä käytetään, mutta jotain jäi mieleen. Kaikki kouluaineet hyväksytään, mitä litanoita, hokemia tai väittämiä et ikinä unohda, vaikka tarve on ollut vähäistä?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokailuvälineiden oikeaoppinen sijainti laatikossa: HAArukat, VEItset, LUsikat eli haaveilu
Pidän huolen, ettei tuo päde haarukkalaatikossani. Muistan rimpsun jo pentuajoiltani, ja sen, että silloin jo otti päähän maininta "oikeaoppisesta" järjestyksestä. Yleensä ottaen noudatan sääntöjä, mutta joku järki pitää olla, mikä kaikki pitäisi tehdä "oikeaoppisesti" ja mikä sitten on jo järjetöntä pilkunn... Tämä sääntö nosti villani pystyyn jo kilttinä ja kuuliaisena alakoululaisena, ja pidän linjastani kiinni yhä nelikymppisenä. ;)
Mä kuulen tällaisesta ekan kerran :D. Olen 50v ravintolapäällikkö. no, meillä himassa on järjestys: LU VEI HAA (kävin tarkistamassa).
Vierailija kirjoitti:
että jotta koska kun, jos vaikka tukehdun (oikea versio päättyy rakastun mutta jostain syystä tuollaisena jäänyt mieleen)
Että, jotta, koska, kun, jos vaikka saisin sun. Me hoettiin noin pentuna.
PUIMURI
eli
P = U * I ja U = R * I
ja sähkötekniikassa ei ämmiä tarvita.
M
No plan like yours to study history wisely = Englannin kuningassuvut. Ihana vanhan ajan gentlemanopettaja kertoi tuon jollain tunnilla. Opin kerrasta ja siitä on ollut todella paljon iloa monessa yhteydessä.
Klasse -saksankirjasta opin:
Käse kann Ich kiloweise essen.
Hej på dig -ruotsinkirjasta muistiini jääneet tärkeät lauseet:
Kan jag få en Jaffis?
Anders bor på Strandvägen.
Vielä kerran, se on litania. Ei litannia eikä varsinkaan litanja.
Vierailija kirjoitti:
Klasse -saksankirjasta opin:
Käse kann Ich kiloweise essen.
Hej på dig -ruotsinkirjasta muistiini jääneet tärkeät lauseet:
Kan jag få en Jaffis?
Anders bor på Strandvägen.
Ai mä luulin että tuo Käsejuttu oli mun dipl-ins miehen omia loistoväläyksiä...höh!
Vehnässä vähäsen,
Rukissa runsaammin,
Ohrassa oikein paljon.
Muistisääntö viljojen vihnojen pituuksiin.
Gideon, Daavid, Aatami ja Eeva hyppäsivät Fissistä Cissiin, Ylennysmerkkiset duurisävelläjit muistaa edelleen tällä musiikin teoriatunneilta tutulla litanialla.
Puuvilla, villa, pellava, luonnonsilkki. Uskomatonta, että muistan tämän vieläkin ekalta luokalta 1970-luvun lopusta!
Room Ko Ko Gal Es Fili Kol Tessa Tessa Timo Timo Tiit Filemon
Joitain Paavalin kirjeitä, joiden kohteet piti uskonnon tunnilla opetella ulkoa. Vielä 80-luvulla!?! Ja mitä hyötyä tästäkin tiedosta on ollut.
Erilaisia pronomineja, mutta en tiedä, missä kohtaa luetteloa pronominityyppi vaihtuu ja mitä virkaa sillä tiedolla on: minä sinä hän me te he tämä tuo se nämä nuo ne joka mikä kuka ken kumpi kumpainen eräs joku jokainen jompikumpi jokin kukin mikin kukaan mikään kenkään moni molemmat kaikki usea itse.
Merkurius,Venus, Maa, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunut ja Pluto.
Opittu ekaluokalla, viimeisin listassa sittemmin "alennettu" kääpiöplaneettoihin.
Käymättä kaikki muut paitsi kolmas ja sitäkin vähänlaisesti ;)
A pretty little old red Finnish cottage.
Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren.
Salaojituksella pellon pinta-ala lisääntyy 16%. Näköjään oltu maatalousoppilaitoksessa aikoinaan jollain (??) tunnilla hereillä. Muistan vieläkin, 30 v jälkeenkin.
AIUSNEOLRMTÄ
aapiskukon järjestys, jossa kirjaimet opetettiin 80-luvulla
La ilaha illa allah e muhammrd resul allah
Lukion vieraat uskonnot (poistetaanko tää?)
Kossukierre... liittyy ruotsin sanajärjestykseen.