Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyväksymme pakkoruotsin taakan itsellemme?

Vierailija
16.03.2018 |

Kuinka kauan hyväksymme ruotsin kielen taakan yhteiskunnassamme?

https://yle.fi/uutiset/3-10118284

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pian poistuu. Päättäjät lukevat vauva-palstaa ja löytävät viestisi. Odota vain. :-) 

Ei sillä ole väliä, lukevatko päättäjät vauva-palstaa, vaan sillä, lukevatko äänestäjät.

Vierailija
22/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sitten eduskunta, jonka nykyinenkin jäsenistö on suurimmalta osaltaan kuitenkin syntyisin suomenkielisten vanhempien avioliitoista, tai suhteista, eli ovat siis sanan täydessä merkityksessä äidinkielenään itse suomea puhuvia suomalaisia, ei kykene tekemään asialle mitään, eikä mitä ilmeisimmin  ole edes halukas kallistamaan korvaansakaan millekään pyynnöille sen pakkoruotsin pakollisuuden lopettamiseksi ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pian poistuu. Päättäjät lukevat vauva-palstaa ja löytävät viestisi. Odota vain. :-) 

Ei sillä ole väliä, lukevatko päättäjät vauva-palstaa, vaan sillä, lukevatko äänestäjät.

Eipä näytä silläkään olevan väliä. Kunta toisensa jälkeen irtisanoutuu kielikokeilusta ja pysyttelee pakollisessa ruotsin opetuksessa. Muutosvastarintaiset suomalaiset eivät uskalla irtautua ruotsalaisten liekanarusta.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005609096.html

Vierailija
24/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paradox kirjoitti:

Miksi ihmeessä sitten eduskunta, jonka nykyinenkin jäsenistö on suurimmalta osaltaan kuitenkin syntyisin suomenkielisten vanhempien avioliitoista, tai suhteista, eli ovat siis sanan täydessä merkityksessä äidinkielenään itse suomea puhuvia suomalaisia, ei kykene tekemään asialle mitään, eikä mitä ilmeisimmin  ole edes halukas kallistamaan korvaansakaan millekään pyynnöille sen pakkoruotsin pakollisuuden lopettamiseksi ?

Eduskunta tarjosi kunnille mahdollisuutta kallistaa korvansa kuntalaisten pyynnöille pakkoruotsin lopettamiseksi. Kunnat sanoivat nej tack, pysytään ruotsissa.

Vierailija
25/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paradox kirjoitti:

Eduskunta tarjosi kunnille mahdollisuutta kallistaa korvansa kuntalaisten pyynnöille pakkoruotsin lopettamiseksi. Kunnat sanoivat nej tack, pysytään ruotsissa.

Kaikkiko kunnat siis niin sanoivat ?

Vierailija
26/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paradox kirjoitti:

Lue tuo hesarin uutinen. Enää viisi kuntaa yrittää kielikokeilua.

Vierailija
27/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin artikkeli kertoo lähinnä siitä että pakkoruotsi"kokeilusta" on tehty tarkoituksella niin hankala sekä kunnille että oppilaille ettei monikaan halua nähdä vaivaa tuollaisen eteen. Eli pelkkää teatteria koko kokeilu. Samaa teatteria on nämä hesarin jutut jälkeenpäin. 

Ironista kyllä sanni meni muutama vuosi sitten vaaleihin byrokratian purku - teemalla. Nyt sitten raivopäänä kannatetaan pakkoruotsia joka on kaikkien turhien byrokratiapläjäysten isoäiti.

Ihan kuin RKP olisi edelleen hallituksessa. Niin hyvää työtä sanni ja petteri ovat rkp:n teemojen ajamiseksi tehneet.

Vierailija
28/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paradox kirjoitti:

Lue tuo hesarin uutinen. Enää viisi kuntaa yrittää kielikokeilua.

No mitä tästä sitten olisi pääteltävissä ?

Vierailija
29/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikea

Mielestäni pakkomatematiikka oli tylsää. Inhosin matikkaa lukion loppuun saakka.

Vierailija
30/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa on kumminkin suoritettava ruotsinkieleen pakolliset kurssit. Helppo kieli omaksua ja ääntää.

Vierailija
31/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi seurata paljonko kokoomuksen kellokkaille tipahtelee vaalirahaa ruotsinkielisiltä säätiöiltä näinkin loistavan rkp:laisen politiikan ajamisesta.

Normaalidemokratioissahan noita seurataan todella tarkkaan mutta suomessa pitää erikseen kehottaa että joku huomaa että tuollaistakin voisi tutkia. Tai oikeastaan mediat jättävät kehoitukset huomiotta koska niillä tuntuu olevan itselläänkin oma lehmä ojassa pakkoruotsin tuputtamisen kanssa.

Vierailija
32/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ruotsinkielisyyttä niin ihannoidaan! Tässä jälleen hyvä esimerkki, miksei tätä tuotetta ole tarjolla suomenkielisenä? 

Vierailija
33/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisihan sitten lukea vaikka Peppi Pitkätossua alkukielellä, tai nauttia paremmin   Merri Vikin Lotta-sarjan kirjoista...(muuta käyttöä en oikein keksi) Kuninkaalliset sensijaan ovat minulle aivan e.v.v.k

Vierailija
34/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin osaamisesta ei ole minulle tullut kyllä mitään taakkaa, se määrä mitä koulussa ruotsia pitää oppia on senverran helppoa ettei se juurikaan kuormita.

Mitä haittaa voin odottaa tulevaisuudessa ruotsinkielen jonkin asteisesta osaamisestani?

Vierailija
35/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä tavallisesta kansasta edes kannattaa? Varmaan ruotsinkielinen väestö, mutta entä niistä, joita asia oikeasti koskettaa? Itse olen lukenut A-ruotsin, ja omassa lukion A-ruotsin ryhmässäni kaikki olivat pakkoruotsia vastaan, vaikka itse olimmekin lukeneet sitä vapaaehtoisesti osa 9 vuotta, osa yläasteelta pitkään vaihtaen. Itse vaihdoin yläasteen jälkeen pitkään ruotsiin ja kirjoitin pitkän ruotsin, mutta olisin luultavasti tehnyt näin myös ilman pakkoruotsia, koska olin kieli-ihminen. Ymmärrän silti, että kaikki eivät ole eikä tarvitsekaan olla. Miksei vain oteta niitä hallituksen kovin voivottelemia säästöjä pakkoruotsista?

Vierailija
36/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikea

Mielestäni pakkomatematiikka oli tylsää. Inhosin matikkaa lukion loppuun saakka.

Koulumatematiikalle vain ei ole maailmassa satoja vaihtoehtoisia laskentajärjestelmiä, joista monet olisivat hyödyllisempiä.

Vierailija
37/37 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikea

Ikea mitä? Tietääkseni Ikea on levittäytynyt sellaisiinkin maihin, joissa koko kansalle ei pakolla opeteta ruotsia. Sellaisiakin maailmassa kun on, jopa ihan sivistyneitä ja kehittyneitä valtioita ruotsin osaamattomuudesta huolimatta.