Miksi hyväksymme pakkoruotsin taakan itsellemme?
Kuinka kauan hyväksymme ruotsin kielen taakan yhteiskunnassamme?
Kommentit (37)
Miksi ihmeessä sitten eduskunta, jonka nykyinenkin jäsenistö on suurimmalta osaltaan kuitenkin syntyisin suomenkielisten vanhempien avioliitoista, tai suhteista, eli ovat siis sanan täydessä merkityksessä äidinkielenään itse suomea puhuvia suomalaisia, ei kykene tekemään asialle mitään, eikä mitä ilmeisimmin ole edes halukas kallistamaan korvaansakaan millekään pyynnöille sen pakkoruotsin pakollisuuden lopettamiseksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pian poistuu. Päättäjät lukevat vauva-palstaa ja löytävät viestisi. Odota vain. :-)
Ei sillä ole väliä, lukevatko päättäjät vauva-palstaa, vaan sillä, lukevatko äänestäjät.
Eipä näytä silläkään olevan väliä. Kunta toisensa jälkeen irtisanoutuu kielikokeilusta ja pysyttelee pakollisessa ruotsin opetuksessa. Muutosvastarintaiset suomalaiset eivät uskalla irtautua ruotsalaisten liekanarusta.
paradox kirjoitti:
Miksi ihmeessä sitten eduskunta, jonka nykyinenkin jäsenistö on suurimmalta osaltaan kuitenkin syntyisin suomenkielisten vanhempien avioliitoista, tai suhteista, eli ovat siis sanan täydessä merkityksessä äidinkielenään itse suomea puhuvia suomalaisia, ei kykene tekemään asialle mitään, eikä mitä ilmeisimmin ole edes halukas kallistamaan korvaansakaan millekään pyynnöille sen pakkoruotsin pakollisuuden lopettamiseksi ?
Eduskunta tarjosi kunnille mahdollisuutta kallistaa korvansa kuntalaisten pyynnöille pakkoruotsin lopettamiseksi. Kunnat sanoivat nej tack, pysytään ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
paradox kirjoitti:
Eduskunta tarjosi kunnille mahdollisuutta kallistaa korvansa kuntalaisten pyynnöille pakkoruotsin lopettamiseksi. Kunnat sanoivat nej tack, pysytään ruotsissa.
Kaikkiko kunnat siis niin sanoivat ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paradox kirjoitti:
Lue tuo hesarin uutinen. Enää viisi kuntaa yrittää kielikokeilua.
Hesarin artikkeli kertoo lähinnä siitä että pakkoruotsi"kokeilusta" on tehty tarkoituksella niin hankala sekä kunnille että oppilaille ettei monikaan halua nähdä vaivaa tuollaisen eteen. Eli pelkkää teatteria koko kokeilu. Samaa teatteria on nämä hesarin jutut jälkeenpäin.
Ironista kyllä sanni meni muutama vuosi sitten vaaleihin byrokratian purku - teemalla. Nyt sitten raivopäänä kannatetaan pakkoruotsia joka on kaikkien turhien byrokratiapläjäysten isoäiti.
Ihan kuin RKP olisi edelleen hallituksessa. Niin hyvää työtä sanni ja petteri ovat rkp:n teemojen ajamiseksi tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paradox kirjoitti:
Lue tuo hesarin uutinen. Enää viisi kuntaa yrittää kielikokeilua.
No mitä tästä sitten olisi pääteltävissä ?
Ikea
Mielestäni pakkomatematiikka oli tylsää. Inhosin matikkaa lukion loppuun saakka.
Yliopistossa on kumminkin suoritettava ruotsinkieleen pakolliset kurssit. Helppo kieli omaksua ja ääntää.
Joku voisi seurata paljonko kokoomuksen kellokkaille tipahtelee vaalirahaa ruotsinkielisiltä säätiöiltä näinkin loistavan rkp:laisen politiikan ajamisesta.
Normaalidemokratioissahan noita seurataan todella tarkkaan mutta suomessa pitää erikseen kehottaa että joku huomaa että tuollaistakin voisi tutkia. Tai oikeastaan mediat jättävät kehoitukset huomiotta koska niillä tuntuu olevan itselläänkin oma lehmä ojassa pakkoruotsin tuputtamisen kanssa.
En ymmärrä miksi ruotsinkielisyyttä niin ihannoidaan! Tässä jälleen hyvä esimerkki, miksei tätä tuotetta ole tarjolla suomenkielisenä?
No voisihan sitten lukea vaikka Peppi Pitkätossua alkukielellä, tai nauttia paremmin Merri Vikin Lotta-sarjan kirjoista...(muuta käyttöä en oikein keksi) Kuninkaalliset sensijaan ovat minulle aivan e.v.v.k
Ruotsin osaamisesta ei ole minulle tullut kyllä mitään taakkaa, se määrä mitä koulussa ruotsia pitää oppia on senverran helppoa ettei se juurikaan kuormita.
Mitä haittaa voin odottaa tulevaisuudessa ruotsinkielen jonkin asteisesta osaamisestani?
Kuka sitä tavallisesta kansasta edes kannattaa? Varmaan ruotsinkielinen väestö, mutta entä niistä, joita asia oikeasti koskettaa? Itse olen lukenut A-ruotsin, ja omassa lukion A-ruotsin ryhmässäni kaikki olivat pakkoruotsia vastaan, vaikka itse olimmekin lukeneet sitä vapaaehtoisesti osa 9 vuotta, osa yläasteelta pitkään vaihtaen. Itse vaihdoin yläasteen jälkeen pitkään ruotsiin ja kirjoitin pitkän ruotsin, mutta olisin luultavasti tehnyt näin myös ilman pakkoruotsia, koska olin kieli-ihminen. Ymmärrän silti, että kaikki eivät ole eikä tarvitsekaan olla. Miksei vain oteta niitä hallituksen kovin voivottelemia säästöjä pakkoruotsista?
Vierailija kirjoitti:
Ikea
Mielestäni pakkomatematiikka oli tylsää. Inhosin matikkaa lukion loppuun saakka.
Koulumatematiikalle vain ei ole maailmassa satoja vaihtoehtoisia laskentajärjestelmiä, joista monet olisivat hyödyllisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Ikea
Ikea mitä? Tietääkseni Ikea on levittäytynyt sellaisiinkin maihin, joissa koko kansalle ei pakolla opeteta ruotsia. Sellaisiakin maailmassa kun on, jopa ihan sivistyneitä ja kehittyneitä valtioita ruotsin osaamattomuudesta huolimatta.
Ei sillä ole väliä, lukevatko päättäjät vauva-palstaa, vaan sillä, lukevatko äänestäjät.