Jos työttömät ja köyhät eläisivät AV:lla tai lehtien palstojen moralisoijien mukaisesti, millaista heidän elämänsä olisi?
Kootaanpa kaikki vinkit tänne, niin saadaan kokonaiskuva kaalintäyteisestä elämästä maakuopassa.
Kommentit (79)
Asua halvalla kommuunissa maalla, mutta lähellä kaupunkia ja työpaikkoja, valmiina muuttamaan milloin vain, päivät risusavotassa, keräten marjija ja sieniä sekä kaupasta voi joskus ostaa kaalia ja lanttua, ei autoa, matkat menee helposti pyörällä (jos sen saa jostain lainaan) tai jalan, samalla voi käydä kirpparilta vaatteita jos entisiä ei enää todellakaan voi paikata.
Työhakemuksia käydään tekemässä joka päivä kirjastossa, eihän työttömällä ole nettiä, tai konetta tai älypuhelinta.
Ei lemmikkejä, ei mitään turhia ostoksia, rahat käytetään työnhakuun ja muuttamiseen ja matkustamiseen milloin minnekkin työhaastatteluun tai lyhytkestoiseenkin osa-aikaiseen työhön.
Toki työtön käy myös vapaaehtoistyössä tai opiskelee koko ajan, mutta ei liikaa, vain sen verran ettei syrjäydy ja sosiaaliset taidot säilyy, niitähän voi välillä käydä harjoittelemassa jossain kättely- tai cv:n teko kurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä möisi autonsa, jolla sitten ajaisi maalle marjastamaan.
Ennen kuin työtön pääsisi poimimaan marjoja, tulee tämän ensin maksaa lupa ajaa autoa, sitten maksaa lupa poistua asuinalueeltaan, sitten ostaa lupa olla metsässä, sitten ostaa lupa poimia marjoja ja ihan viimeoseksi voi ostaa luvan pitää marjat itsellään tai muuten ne on luovutettava maanomistajalle. Ilman näitä maksullisia lupia työtön ei saisi tehdä muuta kuin hakea töitä nonstoppina 24/7.
Hyvin on nähtävissä, ettei ihmiset osaa ottaa vastuuta enää omasta elämästään saati läheisistään (sukulaisista). Esimerkkeinä käytetään ihmisiä, jotka ovat töissä mutta jäävät työttömyksi. Äly hoi älä jätä, kannattaisiko vaikka säästää pahan päivän varalle silloin kun on töissä eikä elää tuhlaten ja si vikistä kun ei Valtio jumala anna rahaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Asua halvalla kommuunissa maalla, mutta lähellä kaupunkia ja työpaikkoja, valmiina muuttamaan milloin vain, päivät risusavotassa, keräten marjija ja sieniä sekä kaupasta voi joskus ostaa kaalia ja lanttua, ei autoa, matkat menee helposti pyörällä (jos sen saa jostain lainaan) tai jalan, samalla voi käydä kirpparilta vaatteita jos entisiä ei enää todellakaan voi paikata.
Työhakemuksia käydään tekemässä joka päivä kirjastossa, eihän työttömällä ole nettiä, tai konetta tai älypuhelinta.
Ei lemmikkejä, ei mitään turhia ostoksia, rahat käytetään työnhakuun ja muuttamiseen ja matkustamiseen milloin minnekkin työhaastatteluun tai lyhytkestoiseenkin osa-aikaiseen työhön.
Toki työtön käy myös vapaaehtoistyössä tai opiskelee koko ajan, mutta ei liikaa, vain sen verran ettei syrjäydy ja sosiaaliset taidot säilyy, niitähän voi välillä käydä harjoittelemassa jossain kättely- tai cv:n teko kurssilla.
Vaikka tämä on todennäköisesti trolli sinun osaltasi niin itse näen tämän täysin hyväksyttäväksi malliksi, ellei sukulaiset ota ihmistä nurkkiinsa ja elätä / ole säästöjä tai sijoituksia joilla selvitä pahana päivänä.
Työtön ymmärtää, että kaikki Suomen tuhannet ja tuhannet työttömät ovat kaikki kuin yhdestä puusta veistetty, joten heille kelpaa neuvoksi kaikille sama: ota vastuu omasta elämästästi ja mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ymmärtää, että kaikki Suomen tuhannet ja tuhannet työttömät ovat kaikki kuin yhdestä puusta veistetty, joten heille kelpaa neuvoksi kaikille sama: ota vastuu omasta elämästästi ja mene töihin.
Voisi vaikka aloittaa tuosta ja jos ei onnistu niin joka ikinen vuosi voi hakea keväällä ja mahdollisesti syksyllä riippuen alasta opiskelemaan sen sijaan, että maataan 18v lähtien hautaan saakka muiden rahojen varassa.
Työttömät tekisivät juuri kuten edellä on ansiokkaasti mainittu. Pitää muistaa, että aktiivimallin ehdot pitää myös täyttää. Ootko kunnon työtön vai marjanpoimija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki työtön käy myös vapaaehtoistyössä tai opiskelee koko ajan, mutta ei liikaa, vain sen verran ettei syrjäydy ja sosiaaliset taidot säilyy, niitähän voi välillä käydä harjoittelemassa jossain kättely- tai cv:n teko kurssilla.Vaikka tämä on todennäköisesti trolli sinun osaltasi niin itse näen tämän täysin hyväksyttäväksi malliksi, ellei sukulaiset ota ihmistä nurkkiinsa ja elätä / ole säästöjä tai sijoituksia joilla selvitä pahana päivänä.
Löysää välillä sitä nutturaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki työtön käy myös vapaaehtoistyössä tai opiskelee koko ajan, mutta ei liikaa, vain sen verran ettei syrjäydy ja sosiaaliset taidot säilyy, niitähän voi välillä käydä harjoittelemassa jossain kättely- tai cv:n teko kurssilla.Vaikka tämä on todennäköisesti trolli sinun osaltasi niin itse näen tämän täysin hyväksyttäväksi malliksi, ellei sukulaiset ota ihmistä nurkkiinsa ja elätä / ole säästöjä tai sijoituksia joilla selvitä pahana päivänä.
Ja sinulle ei todennäkoisesti sarkasmi ole tuttu käsite.
Saadaankohan tästä seuraava iltapuluotsikko?
Jos saadaan niin minut saa palkata ennustajaksi.
Varmaan saadaankin, ellei tosikot tule tänne pilaamaan ketjua pätemällä että JUURI NÄIN, näin PITÄÄKIN elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi vaikka aloittaa tuosta ja jos ei onnistu niin joka ikinen vuosi voi hakea keväällä ja mahdollisesti syksyllä riippuen alasta opiskelemaan sen sijaan, että maataan 18v lähtien hautaan saakka muiden rahojen varassa.
Työtön myös muistaa olla kiitollinen, vaikka kuulee 345-nen kerran neuvon hankkia itselleen työpaikka.
Tuo kommuunikirjoittelija nyt on oikea provoilija, mutta olisiko hieman kommuunityyppinen asuminen oikeasti ihan mahdollista pitkäaikaistyöttömille? Moni työtön valittaa yksinäisyyttä ja tyhjiä päiviään - kommuunissa saisi seuraa ja jos olisi mahdollisuus esim. omaan pihaan ja joihinkin eläimiin?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kommuunikirjoittelija nyt on oikea provoilija, mutta olisiko hieman kommuunityyppinen asuminen oikeasti ihan mahdollista pitkäaikaistyöttömille? Moni työtön valittaa yksinäisyyttä ja tyhjiä päiviään - kommuunissa saisi seuraa ja jos olisi mahdollisuus esim. omaan pihaan ja joihinkin eläimiin?
Asiallinen heitto tähän väliin... Kommuuniasuminen voisi ylipäätään suomalaisille tehdä hyvää, ei vain työttömille.
Tosiaan, pitää muistaa kiittää hyvästä ideasta kun joku kehottaa "menemään töihin" tai kysyy "oletko ajatellut hakenut töitä, vaikka muitakin kun oman alan" tai ehdotetaan opiskelua, vaikka olisi juuri lähetyänyt 100 työhakemusta.
Ei työtön saa olla niin koppava että kertoo hakeneensa töitä ja haluavansa töihin. Lisäksi vastakysymys olisi tuohon luultavasti vain "miksi et sitten mene töihin"
Vierailija kirjoitti:
Päivät mulla kuluisi risuhommissa metsässä, illat poimisin marjoja, sieniä ja yöt tekisin niistä evästä tulevan talven varalle.
Hyvä, ettei aika tule pitkäksi.
Mutta ehkä ihan paras neuvo meille kaikille työttömille on mennä töihin!
Eli ensi maanantaina voimme vain ottaa ja lähteä töihin. Jokainen varmasti voi valita itselleen parhaan ja viihtyisimmän työpaikan. Olisko ideaa? Töitähän löytyy työtä haluavalle, joten mennään, kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjestas, olitko sä tosissas?
Olen aktiivisesti hakenut töitä, pätkätöitä olen saanutkin. Maksan vuokrani ja laskuni, viihdyn yksin pienessä yksiössäni. En todellakaan halua joutua asumaan muiden ihmisten kanssa, joutuisin kuitenkin koko ajan siivoamaan heidän jälkiänsä esim., puhumattakaan oman rauhan puutteesta. No, nämähän ovat joutavanpäiväisiä luxus-haaveita työttömälle...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pitkäaikaistyötön - muistathan sen määritelmän täyttää kun on vuoden työttömänä.
Mulla on perhe. Mies ja kolme lasta. Mies on töissä ja minä jatkuvasti yritän päästä töihin.
Lähtisinkö minä siis kommuuniin? Vai pitäisko meidän koko porukan muuttaa kommuunniin, koska äiti on työtön?
Voi jeesus taas. Tuolla edellisellä sivullahan se taas todettiin: ikäänkuin kaikki työttömät olisivat "samasta puusta". "Mahdollisuus joihinkin eläimiin" - mä en todellakaan ole mikään eläinihminen. Ne ei tuota mulle mitään iloa. Oli kissa tai koira tai marsu tai lammas. Mieluiten pysyn suht kaukana eläimistä. Minä siis sanon ettei mitään verovaroja mihinkään helvetin eläimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei oteta huomioon, että monella työttömällä ja köyhällä on joku sairaus, jonka vuoksi eivät oikeasti pärjäisi kommuunissa. Pitäisikö heille olla joku eri paikka? Vai ne sitten sukulaisten armoille? Tai kadulle kuolemaan/pahentamaan vointia sen verran että pääsee sairaalaan?
Joku vaivaistalo voisi olla kätevä vielä huonompiosaisille kuin pelkkä työtön/köyhä.Mikä sairaus estää pärjäämästä kommuunissa?
Sain viisi vuotta sitten verisyöpädiagnoosin ja minulla oli erittäin huono ennuste. Aikaa luvattiin enintään vuosi. Sukulaiselta siirrettiin minulle selkäydintä eli sain allogeenisen kantasolusiirron. Siirto paransi syöpäni, mutta tuhosi terveyteni. Saan edelleen pelätä tartuntoja muista ihmisistä, koska mm. flunssa voi tappaa minut.
Sellaista hupielämää voi työtönkin viettää. Ehkä sinäkin pääset kokeilemaan?
Tämä on hyvä esimerkki siitä, kun työttömyys ei kosketa itseä. Silloin on helppo huudella, kun itsellä on kaikki hyvin. Kun työttömyys tuleekin lähelle, asiat avautuvat eri tavalla. Itsellenekin käynyt samoin. Tipahdin korkealta ja kovaa. Luulin hyväpalkkaisen työni jatkuvan ikuisesti. Olin ylimielinen, mutta en ole enää. Nyt elän köyhänä. Ehkä elämän tarkoitus on opettaa nöyryyttä.