Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lasten 'hankkiminen' pakollista?

Vierailija
15.03.2018 |

Itselläni, vaikka olenkin vielä nuori monellakin mittakaavalla, ei ole kiinnostusta lapsia kohtaan. Kumppania ei ole, joka haluaisi.
Sukulaistenkin ja tuttavien/ystävien puolelta, kuitenkin, luulen tuntevani pientä painostusta.
Onko se pelkkää harhaa? Vai onko lasten hankintaan painostaminen totta?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Onko tämä aikakapselikysymys suoraan 50 -luvulta?

No ei ole pakko hankkia, kuten hyvin tiedät. Jos joku kysyy niin riittää kun sanot, ettet ole hankkimassa.

Vierailija
2/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnalle se on vain hyödyksi ettei sinunlaiset lisäänny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole pakko hankkia, kuten hyvin tiedät. Jos joku kysyy niin riittää kun sanot, ettet ole hankkimassa.

Suoraan menneisyydestä :D Ap, kerrothan meille miten netti toimii sinulla? 

Vierailija
4/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä raamattuvyöhykkeellä asut? Muuta ihmisten ilmoille äläkä kysele tyhmiä...

Vierailija
5/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, taisin muotoilla kysymykseni väärin. Onko lasten hankintaan painostaminen mielestänne vielä olemassa?

Ap

Vierailija
6/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan menneisyydestä :D Ap, kerrothan meille miten netti toimii sinulla? 

>:( Miksi vitsailette vakavasta aiheesta?

Ap

Vierailija
7/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoo?

Vierailija
8/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä sellaista painostusta, ihmettelyä ja oletuksia joo edelleen. Yritä olla välittämättä noista, ratkaisu on sinun omasi eikä lapsia kannata tehdä muiden mieliksi.

Muistan kuinka joskus teini-ikäisenä olin suorastaan huojentunut, kun tajusin että lapsia ei ole oikeasti pakko hankkia.

Vierailija
9/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juujuu, justiinhan se laki tuli voimaan, että jokaisen kykenevän on hankittava ainakin kaksi lasta. Ja ne jotka ei kykene menee sitten alipalkattuna päiväkoteihin opettajiksi.

Vierailija
10/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä muu auta, kuin miettiä, mitä itse haluaa. Mielipiteitä on maailma täynnä ja sun on valittava niistä omasi.

Vierailija
11/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä aikuisena on juuri sitä että tekee itse päätöksensä eikä anna muiden mielipiteiden ja painostuksen vaikuttaa. Ja niitä omia valintoja ja päätöksiä ei tarvitse muille selitellä.

Vierailija
12/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostusta on olemassa. Ja oletus, että teet lapsia. Mulle sanotaan vieläkin välillä, että sitten kun saat lapsia (tiedät, mitä on rakkaus, onni, ymmärrät, elät...), vaikka olen jo 43.

Vierailija
13/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se painostus on totta. Lukioissa pitäisi painottaa sitä, ettei lapsia tarvitse hankkia, vaikka ulkomaailma sellaista tuntuisi vaativan. Liian moni hankkii lapset velvollisuudentunteesta ja yhteiskunnan painostuksesta.

Vierailija
14/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä sellaista painostusta, ihmettelyä ja oletuksia joo edelleen. Yritä olla välittämättä noista, ratkaisu on sinun omasi eikä lapsia kannata tehdä muiden mieliksi.

Muistan kuinka joskus teini-ikäisenä olin suorastaan huojentunut, kun tajusin että lapsia ei ole oikeasti pakko hankkia.

Tuo huojennus pitäisi tarjota kaikille. Ja sitten vain ne, jotka edelleen ovat lasten hankkimisen kannalla, hankkisivat niitä. On epäreilua, että niin moni hankkii lapset painostuksen takia.

Vierailija
15/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juujuu, justiinhan se laki tuli voimaan, että jokaisen kykenevän on hankittava ainakin kaksi lasta. Ja ne jotka ei kykene menee sitten alipalkattuna päiväkoteihin opettajiksi.

Opettajiksi? Tädeiksi.

Vierailija
16/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aiheellinen kysymys, mutta eipä täältä keskustelupalstoilta voi mitään muuta odottaa kuin poliittisestikorrekteja massavastauksia. Totta kai jos ihmiselle olisi hyvä itsetunto ja blaa blaa niin ei välitä mielipiteistä ja tekee niinkuin lystää, mutta varsinkin nuorella voi olla sellaiset siteet vielä perheeseen ja sukuun että nuo asiat kyllä tuntuvat. Olisi helpottavaa jos suku voisi olla nuoren puolella ja antaa tälle tilaa miettiä sitä mielipidettä ja olla tukena kuin että pitäisi "jäädyttää" itseään oman perheen edessä. Minulla ei ole laajaa sukua mutta kyllähän tuo rivienvälistä tuli aina esiin "kun sinä sitten joskus hankit lapsia" äitini kanssa. Se vaikuttaa paljon siihen suhteeseen kyseisen sukulaisen kanssa, jos on tällaisia odotuksia. 

Vierailija
17/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiesin jo alusta alkaen että en halua lapsia. Ei ole tullut painostusta mistään suunnasta, ei sukulaisilta, ei edes ns. Raamattuvyöhykkeeltä vaikka olen vapaissa suunnissakin tilaisuuksissa käynyt ja saman miehen kanssa elänyt nuoresta asti. Ehkä minä vain osaan olla niin itsevarma siitä mitä haluan ja mitä en halua. Ehkä jotkut ovat jopa miettineet mieleesään että voi ressukkaa kun ei ole voinut lapsia saada ja pitäneet siksi päänsä kiinni. Mutta painostusta? Ei todellakaan, ei koskaan.

N42

Vierailija
18/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti voi olla että jos esim. itse on ainoa lapsi, että omat vanhemmat kovasti odottavat lapsenlapsia, niin heidän puheensa voi tulkita painostukseksi. Muutenhan ketään ei toisten lastentekeminen oikeasti kiinnosta, se "painostava kyselykin" on lähinnä smaltalkkia, kunhan nyt jotain jutun juurta keksii, jos vaikka itsellä on pieni lapsi niin voi sitä kaverilta kysyä että oletko ite meinannu tehdä... Työelämässä ei missään nimessä saa tehdä lapsia, ja yhteiskuntakin on kohtuu negatiivinen siihen nähden että tuet huononee koko ajan ja äitejä painostetaan nopeasti töihin.

Suurimmaksi osaksi tämä velojen havaitsema painostus lasten tekemiseen on heidän omien korvien välissä, he ylitulkitsevat toisten jokaista sanaa, koskaan ei saisi mainita lapsia ym.

Vierailija
19/38 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Yleensä nämä onnettomat parisuhteessa eläjät kyselee "Jokos sinä olet miehen löytänyt, lapsia hankit, naimisiin meinaat. Ja paasaa miten pitäisi elämässä olla se joku jonka kanssa jakaa huolet ja ilot. Kun sanot ettet lapsia koskaan hommaa kuulet "Kyllä se mieli vielä muuttuu" ja "vasta lasten myötä ymmärrät mikä on onni ja rakkaus oikeasti on". Samalla kuuntelet miten perseestä tämän vanhemman arki/puoliso on. Ei kuunnella että olet näin onnellinen. Ei osata ajatella että joku ei tahdo kumppania tai lapsia.

Vierailija
20/38 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti voi olla että jos esim. itse on ainoa lapsi, että omat vanhemmat kovasti odottavat lapsenlapsia, niin heidän puheensa voi tulkita painostukseksi. Muutenhan ketään ei toisten lastentekeminen oikeasti kiinnosta, se "painostava kyselykin" on lähinnä smaltalkkia, kunhan nyt jotain jutun juurta keksii, jos vaikka itsellä on pieni lapsi niin voi sitä kaverilta kysyä että oletko ite meinannu tehdä... Työelämässä ei missään nimessä saa tehdä lapsia, ja yhteiskuntakin on kohtuu negatiivinen siihen nähden että tuet huononee koko ajan ja äitejä painostetaan nopeasti töihin.

Suurimmaksi osaksi tämä velojen havaitsema painostus lasten tekemiseen on heidän omien korvien välissä, he ylitulkitsevat toisten jokaista sanaa, koskaan ei saisi mainita lapsia ym.

Niin. Harvoin sitä suoraa painostusta tulee, mutta enempi vähempi rivien välistä. Tuskin se sellaista ihmistä haittaa, jolle asia on "ihan sama" tai aikoo tehdä ne lapset jossain vaiheessa.

Äitini siivoili kaappejaan tuossa jokunen aika sitten ja tarjosi minulle pihavaatteita sillä perusteella, että "voin käyttää sitten niitä kun olen lasten kanssa ulkona". Kiitin kohteliaasti ja kieltäydyin, muistuttaen samalla, että ei niitä natiaisia ole tulossa. Hän kuitenkin jatkoi, että "ei ei ei nyt, vaan sitten kun sulla on niitä lapsia." Juu ei. "Ei ei, kato sitten kun sulla on. Ei sun nyt vielä tartte näitä käyttää. Kato sitten siinä vaiheessa, kun sulla on." (Oikeasti pihavaatteet olivat eräs muu vaate, mutta en nyt sitä oikeaa kerro, ettei henkilöllisyys vahingossakaan paljastu.)

Tuon tyyppisissä asioissa se asenne kurkkii esille. Ei kukaan oikeasti kiväärillä tähtää ja pakota, mutta tuollaista väsytys-ymmärtämättömyyttä kyllä tulee. Siinäpä toisaalta odottelee, että sitten kun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä