Miksi ei-uskovat edes käyvät kirkossa?
moni käy tavan mukaan kirkossa, ottaa ehtoollisen, lauilaa virsiä ja menee kirkkokahville, miksi?
Kommentit (15)
No höpöhöpö. Tuskin kukaan ei-uskova siellä huvikseen käy. En tunne yhtäkään. Itse käyn häissä ja hautajaisissa ja valitettavasti joudun opettajana käymään työn puolesta esimerkiksi joulukirkossa. Oppilaiden joukossa on paljon ateisteja, jotka käytännössä pakotetaan kirkkoon, koska he vanhempiensa vuoksi sattuvat siihen kuulumaan. Minä voin ihan hyvin laulaa uskonnollista laulua, jos huvittaa, Samoin nousen ja istun kaavan mukaan, koska en halua luonnollisestikaan kiinnittää itseeni mitään huomiota. Ehtoolliselle en kyllä mene enkä sano uskontunnustusta tai rukouksia.
En ota ehtoollista enkä lausu uskontunnustusta, mutta mun mielestä kirkossa on mukava käydä.
Tapa. Olen käynyt joka vuosi joulukirkossa ja aion jatkaa, mukava muistella sitä kun kävin siellä yhdessä äidin kanssa.
Ei-uskovat eivät varmasti käy jumalanpalveluksissa tai ehtoollisilla. Käyvät häiden ja hautajaisten yhteydessä, kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaiden joukossa on paljon ateisteja, jotka käytännössä pakotetaan kirkkoon, koska he vanhempiensa vuoksi sattuvat siihen kuulumaan.
Laitonta. Nykyisin oppilaas saa jäädä pois uskonnollisista toimituksista, vaikka kuuluisi kirkkoon.
Peruskouluiän pakkokäyntien jälkeen olen käynyt lähinnä sosiaalisen velvoitteen vuoksi, eli häissä, hautajaisissa ja ristiäisissä. Lisäksi ulkomailla tulee vierailtua historiallisesti/arkkitehtuurin puolesta merkittävissä kirkoissa. Olen käynyt myös konserteissa, jotka eivät luonteeltaan ole liittyneet kirkkoon tai edes jouluun mitenkään, näihin olen ostanut lipun (pop/rockia Suomessa ja oopperaa ulkomailla).
En tunne ketään joka kävisi kirkossa muuten vain veisaamassa virsiä, rukoilemassa tai mitä lietä, edes muutamat uskovaiset kaverini eivät käy.
Minä käyn aika useinkin kirkossa, ihan tavallisessa sunnuntaimessussa. Se tuo rauhaisan olon ja minua viehättää messun estetiikka kaavamaisina toistuvine koreografioineen ja kauniine virsineen. Saarnoissa on usein myös viisasta ja oivaltavaa sanomaa, vaikkei sitä ottaisi millään tavoin uskon kannalta. Kirkkokahveilla saa tuntea yhteisöllisyyttä. En osaa sanoa, olenko uskovainen. En välttämättä osaa pitää Jumalaa totena, mutta en yritä kieltääkään. Minua ei ole kasvatettu uskonnollisesti eikä lapsuudenperheessäni käyty kirkossa kuin tyyliin häissä ja jouluna.
Toisinaan siellä on hyvää musaa, joka kustannetaan pääasiassa verovaroin. Vaikka kaikkien henkilöiden ei tarvitse maksaa suoraa kirkollisveroa, niin kaikkien yritysten täytyy.
Virsiä laulan huvikseni. Ehtoollisella en käy enkä osallistu liturgiaan.
Kirkon ovet ovat auki kaikille.
Tuskin ei-uskovat osallistuvat kirkollisiin menoihin, vaan he kokevat kirkon, musiikin ja ympäristön jotenkin rauhoittavana ja saavat sitä kautta iloa ja onnellisuutta, ei niinkään kirkollisesta menoista. Ja onhan kirkot usein suosittuja turistikohteita.
Oman havaintoni mukaan vain pieni osa käy ehtoollisella tai osallistuu rukouksiin, mutta kirkko kuuluu kaikille, oli uskovainen vai ei tai onko kirkon jäsen vai ei.
Miksi uskovat käyvät kirkossa? Raamattu kieltää sen:
Matthew 6:5-6
"And when you pray, do not be like the hypocrites. For they love to pray standing in the synagogues and on the street corners to be seen by men. Truly I tell you, they already have their reward. But when you pray, go into your inner room, shut your door, and pray to your Father, who is unseen. And your Father, who sees what is done in secret, will reward you."
Tosiuskovainen rukoilee vain silloin kun muut eivät näe, koska rukoileminen on uskovan ja Jumalan välinen yksityinen tapahtuma.
uskonnolliset luulevat olevansa kristittyjä ja käyvät rituaalinomaisesti kirkossa
uskovaiset taas inhoavat koko ritualismia ja eivät käy kirkossa siksi
Käyn kirkossa vain kulttuurisyistä: joko kuuntelemassa musiikkia tai ihastelemassa arkkitehtuuria ja kirkkotaidetta. Koskaan en käy silloin, kun siellä on palvontamenot käynnissä.
No eipä me käydäkää. Ulkomailla saatan käydä ihastelemassa maalauksia ja muuta taidetta. Vähän eri tasoa kun Suomessa.
Vauvana jo pakkoliitetty kirkollisveronmaksajaksi. Kai joku niistä sitten luulee, että siellä pitää käydä