Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luokkakaveri haisee ihan hirveälle

Vierailija
15.03.2018 |

Miten tuosta hajusta voisi huomauttaa loukkaamatta? Hänellä on itsellään kai melko huono hajuaisti eikä siis itse huomaa haisevansa, mutta muut kyllä huomaavat.
Muut pojat kiusaavat häntä selän takana ja ihan luokassakin tyyliin "En varmaan istu X:n vieressä!" ja jos joku vaikka hipaisee vähän vahingossa hänen takkiaan kaikki huutaa "Hyi h'lvetti pese kädet heti!!!" Tekee oikeasti pahaa istua hänen vieressään ja yritän pidättää hengitystä ja olla normaalisti mutta en vaan pysty, alkaa oksettaa. Yritän vältellä häntä hajun takia, mutta hän tulee usein istumaan viereeni. Hygienia hänellä pitäisi olla kunnossa, mutta vaatteet ovat usein vähän likaisia ja hiukset hapsottaa miten sattuu. Haju ei ole paska tai hiki, vaan joku muu, ehkä jopa pahempi. Pitäisikö sanoa suoraan tai kertoa kuraattorille tai jotain?
Jos hänestä ei huolehdita kotona eikä esimerkiksi pyykkiä pestä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen luokkakaveri?

Vierailija
2/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu vaikka jonkun opettajan kanssa asiasta? Jos on jotain ongelmia vaikka kotona niin on aikuisten asia niihin puuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano opettajalle tai terkkarille tai kust vaikka kuraattorille.

Minkä ikäisiä olette?

Vierailija
4/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15.

Ap

Vierailija
5/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona on ilmanvaihto-ongelma/kosteusongelma, haju tarttuu vaatteisiin aika vahvana, mutta sitä ei itse huomaa, koska siihen tottuu.

Vierailija
6/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätit nyt kertomatta minkä ikäisestä on kyse, mutta ehkä puhuisin hänen kanssaan asiasta kahden kesken. Ja ei ivaillen, vaan kysyen, että onhan kaikki kunnossa. Ja sitten vaikka terkan luo käymään. Itse olen työelämässä törmännyt henkilöön, joka perussairauden takia haisi todella pahalle, jostain syystä hänen käyttämänsä lääkkeet saivat siis hien haisemaan todella pahalle. Ja hän ei itse sitä enää huomannut. Keskustelu esimiehen kanssa sai hänet työterveyslääkärille, uudet lääkkeet ja ongelma ratkesi.  

Vierailija
7/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuraattorille kertominen on terkkarille kertomisen lisäksi ihan hyvä vaihtoehto.

Tuo nuori tarvitsee apua.

Vierailija
8/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu hometalossa tai sitten niillä on paljon märkiä koiria. Noihin hajuihin tottuu kun siinä jatkuvasti asuu. Mulla on ollut duunikavereita, joilla on ikivanha puutalo tai sit noita valtavia karvaläjiä, ja döfis sen mukainen. Vaikka kuinka käy suihkussa ja laittaa deodoranttia ja parfyymia, se haju tarttuu tiukasti vaatteisiin ja hiuksiin.

Ooksä käynyt sen kotona?

Vierailija
9/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli myös homeomgelma mieleen.

Vierailija
10/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tapaa kannattaa liikaa hajuvesiä käyttäville sanoa suoraan heidän haisevan liikaa. Asian voi ilmaista ystävällisesti ilman syyllistämistä.

Vierailija
11/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoo kuraattorille tms. niin siitä seuraa lastensuojeluilmoitus ja mahdollisesti huostaanotto.

Vierailija
13/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kertoo kuraattorille tms. niin siitä seuraa lastensuojeluilmoitus ja mahdollisesti huostaanotto.

Joopajoo. Tai onhan se toki mahdollista mutta silloin se huostaanotto on ihan aiheellinen.

Vierailija
14/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hajusta kiusaamisesta kuraattorille tai terkalle. 

Ja mieti myös tätä ihan tosissasi: haiseeko se oikeasti? Tuollaiset kiusaamiset jää hyvin helposti päälle esim. jos on yhden kerran haissut. 

Esim. somaleita kiusataan jasminöljystä, mitä tarkoituksella laitetaan hiuksiin, ei siis kerro mistään ongelmasta. Tai hometalossa asumiselle lapsi ei itse voi mitään. 

Vierailija
15/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalanhajutauti? Tai ihan vaan huono hygienia. Kasvoin kodissa jossa vanhempien perushygienia oli aivan retuperällä, eipä me lapsetkaan tajuttu sitten miten normaalit ihmiset itseään puunaa. Haisin teininä varmaan ihan kivalle, kun omistan muutenkin huonon hajuaistin, tiedä sitten onko se jatkuvaan lemuun tottumisen tuotosta.

Vierailija
16/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih! Oikeinko tukkakin hapsottaa...no kyllä sen sitten pitää pahalle haista..

Vierailija
17/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasta kiusataan koulussa hajusta. Todellisuudessa se ei haise. Se vaan tuntoyliherkkänä pukeutuu vanhoihin vaatteisiin ja ei välitä hiusten harjaamisesta. Käy silti päivittäin suihkussa, pesee aamuin illoin hampaansa ja ne vaatteet pestään päivän käytön jälkeen. Eli koska näyttää homssuiselta, sitä kiusataan hajuista. Hänelle se kiusaaminen on kuitenkin merkityksetöntä sen tuntoasian rinnalla, eli on mielummin kiusattavana kun ostaa uusia vaatteita ja harjaa hiuksiaan, koska esim. uudet vaatteet tuntuu kivulta sen iholla. 

Ap, jos luokkatoverisi todella haisee, käy juttelemassa asiasta kuraattorin kanssa. Aikuiset vievät asiaa sitten eteenpäin. Ja jos sulla riittää "munaa" niin tee tuosta hajusta kiusaamisesta loppu. Eli juttelet asiasta kavereidesi kanssa ja alatte tietoisesti ja systemaattisesti osoittamaan kuinka lapsellista kiusaaminen on (vaikka se lapsi oikeesti haisisi). Ja kuinka ette sitä hyväksy.

Vierailija
18/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mummolassa hometta ja ollaan homekoulussa, mutta ei se haju ole home tai huono sisäilma.

Tuo haju on todellinen ongelma ja kaikki sen huomaavat, jopa ne luokan mukavimmat oppilaat sanovat että hän haisee pahalle.

Tiedän heillä olevan ainakin koiria kotona paljon.

Ap

Vierailija
19/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee näistä tarinoista aina karmeat muistot omasta teini-iästä.

Meillä oli kotona kaikki aivan päin h*lvettiä. Äiti oli täysin saamaton kaikessa ja sotki miehensä kanssa asunnon sellaiseksi, mitä näkee hoarder -sarjan jaksoissa. Lattioita ei edes näkynyt tavaran alta. Siellä oli seassa myös esim. homeisia ruoantähteitä, koska sekä äiti että tämän mies söivät milloin missäkin huoneessa, eikä edes niitä ruoantähteitä laitettu roskiin.

Homma oli niin paja, että pariinkin kertaan näin rotan keittiässä. Yh, puistatus menee edelleen tuota muistellessa...

Tähän päälle äiti alkoi vielä hamstarta eläimiäkin. Voitte vaan kuvitella lopputuloksen, kun sen kaiken jätteen seassa oli sitten myös ne eläinten k*set ja p*skat.

Yritin siivota välillä, äiti myös pakotti tähän, koska sotkut oli kuulema meidän lasten syytä. Mutta vaikka toisinaan sain sisaruksen kanssa edes pahimmat raivattua, niin ei mennyt kuin alle viikko, ja kaikki oli entisellään.

Haju asunnossa oli tyrmäävä ja tarttui tietty myös vaatteisiin. Tästä tuli koulussa ankaraa kiusaamista. Ei auttanut, vaikka kävin joka päivä suihkussa, pesin vaatteet päivittäin, suihkutin deospraytä ja yritin laottaa raikastavia hajustelappuja omaan vaatekaappiin.

Edelleen (olen melkein 30) sydän jättää välistä lyönnin jos jossain kuulen sanovat "hyi kun täällä haisee!"'

Vaikka pidän siis oman kotini ehdottoman siistinä, eikä taatusti täällä haise pahalle.

Vierailija
20/27 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hänen kaverinsa, olen myös puolustanut häntä kiudaamistilanteissa mutta se haju on ihan oikeasti todella paha. Luulen sen johtuvan koirista, niitä on todella paljon ja kaikki sisällä.

Pojan vanhemmat ovat eronneet, hän asuu isänsä kanssa ja äiti ei ole hirveästi kuvioissa, kun asuu muualla. Minulla on käynyt mielessä, osaako hänen isänsä pestä pyykkiä ja johtuisiko haju siis koiraisista vaatteista.

Ap