Vihaavatko toiset alemmassa asemassa olevaa, mutta älykkäämpää?
Kuvittelen olevani jonkin verran älykäs, ja kanssani keskustellessa saattaa huomata, että en ole ihan yksinkertainen ja olen kiinnostunut tieteestä.
Olen kuitenkin sairastunut ja joutunut tekemisiin sossun ja erilaisen hoitohenkilökunnan kanssa.
Olen toki kohdannut hyvääkin kohtelua, mutta useasti myös yritetty kiusata, oltu uskomatta kokemuksiani, harhaanjohdettu lupaamalla ja perumalla jotakin palvelua, tai kiistetty oikeasti tarvittu apu.
Väkisinkin mietin, onko persoonallisuudessani jotain, mikä saa tietyt ihmiset raivon valtaan. Olisiko huonoon tilanteeseen joutuneen oltava kaikin puolin tarpeeksi heikko - moraalisesti ja älyllisesti myös? Onko sairastunut, mutta täysjärkinen ja päihteetön ihminen ikävä muistutus kuolevaisuudesta ja siitä, että huonolla onnella voi menettää kaiken? Pelkäävätkö palveluja "määräävät" ihmiset, että yritän sumuttaa, jos en vaikuta niin heikolta, että minua voi helposti ohjailla? Vai onkohan luonteessani jokin muu vika joka pitää kostaa, jos vaikka vaikutan tahattomasti ja huomaamattani ylimieliseltä?
Tällaisia ajatuksia on herättänyt yhteiskunnan apuun turvautuminen.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Jos avuntarvitsijalta puuttuu joidenkin tahojen vaatima nöyryys, se saattaa aiheuttaa ärsyyntymistä. Jos suhtautuu auttajaan kuin tasa-arvoiseen ihmiseen, se on joillekin liikaa. Joten onhan teoriasi mahdollinen.
Jos olisin oikeasti todella älykäs, niin olisin saattanut toimia systeemissä esittäen tyhmää alunperinkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos avuntarvitsijalta puuttuu joidenkin tahojen vaatima nöyryys, se saattaa aiheuttaa ärsyyntymistä. Jos suhtautuu auttajaan kuin tasa-arvoiseen ihmiseen, se on joillekin liikaa. Joten onhan teoriasi mahdollinen.
Jotenkin jaan tämän näkemyksen. Eikä kysymys ole välttämättä siitä, että luulisi olevansa älykkäämpi kun toinen mutta jos esim. näyttää ja huomauttaa, että tietää jonkun asian paremmin kun se "korkeammassa" asemassa oleva (usein koulutetumpi), hän voi loukkaantua siitä, koska on olettanut, että hän on se joka kertoo miten asiat ovat ja toinen vain nyökkäilee ja pysyy hiljaa. Voi kolahtaa jopa ammattiylpeyteen.
Joitain voi hämmentää se, että henkilö ei ole ehkä sellainen, millaiseen muottiin on hänet alunperin kuvitellut tai asetellut.
Terveydenhoitoalalla en usko tuollaiseen, siellä vihataan kaikkia yhtä lailla.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että ehkä sinä et olekaan niin älykäs kuin luulet? Ehkä oletkin vain kusipää?
Monet vaativat hierarkiassa alempina olevilta nöyrää käytöstä. Olen huomannut ihan saman mitä aloittaja. Kohtelu on joidenkin lääkärien ja psykiatrien toimesta ollut ihan lapsellista. Vähemmän koulutetut ovat monesti olleet paljon aikuisempia.
Kyllä, kokemukseni mukaan näin on. Olen akateemisesti koulutettu, hyvässä työpaikassa oleva nainen, jolle kävi niin että eron jälkeen ex alkoi vainota. Minulla on sattumoisin vielä toinen tutkinto sosiaalialalta, joten näin miten ammatitaidottomia ihmisiä oli minulle ja lapsille "palveluja" tarjoamassa. En ilmaissut asiaa mitenkään rumasti, mutta toin esille, että se mitä he näkivät ratkaisuksi oli ennemminkin vainon jatkumisen mahdollistamista.
Suhtautuminen minuun ja lapsiin oli järkyttävää. Koin, että yksi sosiaalityöntekijä käytännössä kiusasi minua. Otti esimerkiksi joka kerta esiin sen, että "jos ei pääse sovintoon ex-puolison kanssa niin huostaanottohan on aina yksi mahdollisuus". Kun ilmoitin esimiehelleen, niin minulle kerrottiin, että työntekijä oli vain käynyt "teoreettisesti kanssani läpi eri työmuotoja". Heh, heh, niin varmaan. Onneksi nuo ajat on ohi. Muutamalta sanojeni vääntämiseltä minut pelasti ainoastaan se, että nauhoitin kaikki keskustelut (mihin olin pyytänyt luvan, en salaa).
En ole kokenut vastaavaa. Olen fiksuhko ja pidän itseäni fiksuna ja sen kuulee puheestani jo ihan parissa minuutissa. Tosi vähän on tullut sosiaali- ja terveyspuolella vastaan huonoja tai vastahakoisia auttajia. Kokemukseni on ehkä enemmänkin ollut, että ovat olleet vähän kiitollisiakin että saavat välillä hengähtää helpomman ja toiveikkaamman tapauksen kanssa, jolle ei tarvitse yksinkertaistaa puhettaan.