Hautajaisiin korut ja muut asusteet?
Voiko ne olla muuta kuin mustaa? Koruissa ainakin haluaisin laittaa roosa nauha teemaiset korut koska kuolinsyy oli rintasyöpä, mutta onko se etiketin mukaista?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Noiden korujen välttämissääntöjen taustalla on ajatus siitä, että on sopimatonta koristella itseään. Roosanauhoja ei käytetä kaunistautumistarkoituksessa. Etiketti, jota joku täällä tärkeänä siteerasi, on syntynyt aikana, joilloin roosanauhakampanjat ynnä muut olivat tuntemattomia käsitteitä. Korujen kielto viittaa itsekorostukseen.
Jos koru viittaa vainajaan ja hänelle annettuun tukeen, se ei ole sama asia kuin jokin bling bling, joka on valittu asusteeksi oman itsen takia.
Minä en mene hautajaisiin kenenkään mieltä pahoittamaan. Mutta noin hautajaisteeman ulkopuolella on sanottava, että enpä haluaisi hengata yhtä tuomitsevassa porukassa kuin täällä ovat vastailijat. Itse en ikinä pahoittaisi mieltäni, jos näen jonkin ihmisen eleessä hyvän tarkoituksen. Käytöstavoista tärkein on sydämen sivistys, joka tarkoittaa hyvää tahtoa ja suvaitsevaisuutta.
Jos ap meinaa laittaa Roosanauha-käsikorun, Roosanauha-kaulakorun ja Roosanauha-pinssin takkiinsa, niin mitä muuta tuo on kuin itsensä korostamista rintasyöpätutkimuksen hyväntekijänä? Ja kun se seuraus tosiaan voi olla se, että lähiomaiselle tulee vieläkin pahempi mieli siitä syöpään menehtyneestä läheisestä, niin miksi ottaa se riski? Tuohan alleviivaa sitä kuolinsyytä, ei sitä läheisen elettyä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta noin hautajaisteeman ulkopuolella on sanottava, että enpä haluaisi hengata yhtä tuomitsevassa porukassa kuin täällä ovat vastailijat. Itse en ikinä pahoittaisi mieltäni, jos näen jonkin ihmisen eleessä hyvän tarkoituksen. Käytöstavoista tärkein on sydämen sivistys, joka tarkoittaa hyvää tahtoa ja suvaitsevaisuutta.
Aloittaja kysyy, onko etiketin vastaista käyttää noita koruja.
Jos valistamme häntä, että on, niin mehän vain kerromme hänelle, miten homma etiketin mukaan menee. Eli vastaamme tasan tarkkaan siihen, mitä hän kysyi.
Eihän se ole tuomitsemista.
Kuten ei sekään, että muistutamme, että etiketin rikkominen tässä tapauksessa saattaisi loukata vainajan lähiomiasia. Voi olla niinkin että ei loukkaisi, mutta ehkä parasta pelata varman päälle?
Vierailija kirjoitti:
Alzheimerin tautia sairastanut isäni kuoli hiljattain. Jos hautajaisiin olisi ilmaantunut joku "tuen Alzheimer-tutkimusta" -rintanapin kantaja, olisin pitänyt tätä väärässä paikassa hyvesignaloivana itsekeskeisenä tollona. Näin kärjistetysti sanottuna. Tietenkään en olisi tälle mitään sanonut, mutta ajatella saa jokainen mitä haluaa.
"Tuen Alzheimer-tutkimusta" olisikin aika outo viesti. Roosaa nauhaa ei voi pelkistää ihan pelkästään tuohon. Kampanjalla ei tueta pelkästään tutkimusta, vaan merkittävä osa sen viestistä on tietoisuuden lisääminen. Rahastakin osa menee syöpäjärjestöjen tukityölle. Yksinkertainen visuaalinen symboli jonka merkitys on enemmänkin suunnilleen "tuen Alzheimer-potilaita ja heidän omaisiaan, ja haluan auttaa estämään Alzheimerin aiheuttamat inhimilliset tragediat tulevaisuudessa" on eri asia. Voit toki olla sitäkin vastaan, mutta odotan että huomattavasti harvempi on kanssasi samaa mieltä jos asia esitetään vähemmän karrikoidussa ja naurettavassa valossa.
Oi aikoja, oi tapoja!
Hautajaisissa etiketin mukaan ollaan niin hillitysti pukeutuneita kuin koristautuneitakin.
Jos hillitty koru on roosan tai jopa kullan värinen, se ei tosiaankaan ole etiketin vastaista!
Kimallukset (timantit ym.) ovat liikaa, samoin roiskeläppäpikkumustat nuortenkin asuna puhumattakaan vanhemmista naisista.
Ammattini vuoksi olen todistanut parinkymmenen vuoden ajan ties minkälaista asua ja korua hautajaisissa.
Koruja ja asuja enemmän minua ihmetyttää se, etteivät ihmiset osaa mennä arkun etiketin mukaiselle puolelle kukkia laskemaan tai muistosanoja sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alzheimerin tautia sairastanut isäni kuoli hiljattain. Jos hautajaisiin olisi ilmaantunut joku "tuen Alzheimer-tutkimusta" -rintanapin kantaja, olisin pitänyt tätä väärässä paikassa hyvesignaloivana itsekeskeisenä tollona. Näin kärjistetysti sanottuna. Tietenkään en olisi tälle mitään sanonut, mutta ajatella saa jokainen mitä haluaa.
"Tuen Alzheimer-tutkimusta" olisikin aika outo viesti. Roosaa nauhaa ei voi pelkistää ihan pelkästään tuohon. Kampanjalla ei tueta pelkästään tutkimusta, vaan merkittävä osa sen viestistä on tietoisuuden lisääminen. Rahastakin osa menee syöpäjärjestöjen tukityölle. Yksinkertainen visuaalinen symboli jonka merkitys on enemmänkin suunnilleen "tuen Alzheimer-potilaita ja heidän omaisiaan, ja haluan auttaa estämään Alzheimerin aiheuttamat inhimilliset tragediat tulevaisuudessa" on eri asia. Voit toki olla sitäkin vastaan, mutta odotan että huomattavasti harvempi on kanssasi samaa mieltä jos asia esitetään vähemmän karrikoidussa ja naurettavassa valossa.
No ap voi alkaa sitten väitellä lähiomaisen kanssa, jos hänelle tulee paha mieli syövän muistuttelusta läheisensä hautajaisissa. "Roosa nauhaa ei kylläkään voi pelkistää vain tutkimustyön tukemiseen. Kampanjalla halutaan myös nostaa tietoisuutta rintasyövästä ja ottaen huomioon, kuinka Annelikin aika myöhään heräsi tutkimaan rintojaan ja tämä on lopputulos, niin etköhän sinä voi hieman niellä itkua ja mielipahaa syöpämuistutuksesta, jotta minä voin harjoittaa näissä hautajaisissa Roosa nauhaan sisältyvää tiedotusrooliani..."
Hautajaisetiketti palstalla on kyllä uskomattoman tiukka. Minulla on ollut vainajalta saatu kultainen kaulakoru tai rintakoru ja valkoinen pusero mustan housupuvun kanssa ja olen mielestäni ollut ihan asiallisesti puettu. Samantyyppisiä vaatteita ja koruja on ollut muillakin. Onhan miehilläkin valkoinen paita.
Voisihan ne pinkit korutkin fotoshopata hautajaiskuvista pois.
Hautajaisista isäni sanoi minulle, että ne on omaisia varten. Vainajaa ei enää ole, vaan hautajaiset ovat omaisten ja yhteisön rituaali kuoleman edessä. Sanoi näin, kun arvostelin jonkun käytöstä ajatellen vainajaa. Mielestäni asia on totta, joten ei tuoda sitä omaa itseä esille,vaan musitetaan vainajaa, tuetaan lähimpiä ja saadaan tukea toisista.