Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on ratkaisukeskeinen valmennus???

Maeitieda
14.03.2018 |

Mitä tämä tarkoittaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.oppilaanohjaus.fi/ratkaisukeskeinen_ohjaus.php

Tässä perustietoa.

Ratkaisukeskeistä ongelmien ratkaisua/ohjausta voidaan käyttää myös terapiassa.

Keskitytään henkilön omien voimavarojen ja resurssien tehokkaaseen käyttöön ottoon ja niiden löytämiseen. Ei jäädä jumittamaan että "voi voi kun on ongelma ja näin minua kohdeltiin jne", vaan pyritään ohjaamaan ja tukemaan henkilö löytämään omat ratkaisunsa itse. 

Erittäin hyvä ja tehokas tapa päästä eteenpäin.

Vierailija
2/7 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmennuksissa käytetään samoja tekniikoita ja kysymyksiä. Ratkaisukeskeisyydessä painopiste on - kuten ykkönenkinnsanoi- omissa resursseissa. Mietitään, missä tilanteissa olen pärjännyt, ja miten samoja taitoja ja osaamisia voidaan soveltaa toisaalla.

Terv. Ratkaisukeskeinen valmentaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä "tätä" saa?

Vierailija
4/7 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ratkaisukeskeisessä terapiassa ja itse koen että siinä käydään läpi vain asioita joita itsekin olen jo tullut ajatelleeksi. Ei siis sovi kaikille ihmistyypeille.

Vierailija
5/7 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ratkaisukeskeisessä terapiassa ja itse koen että siinä käydään läpi vain asioita joita itsekin olen jo tullut ajatelleeksi. Ei siis sovi kaikille ihmistyypeille.

Valmentajan/terapeutin tarkoituksena on pystyä kysymään oivalluttavia kysymyksiä, ohjata ajattelemaan uudesta näkökulmasta.

Olen huomannut, ettei sovi kovin hyvin ihmiselle, joka on ajattelussaan hyvin ”yksinselitteinen” ja näkee jo itse ongelman ja selkeästi yhden ratkaisun, vaan sopii paremmin rönsyilevälle ihmiselle, jolta katoaa punainen lanka.

2

Vierailija
6/7 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisukeskeisyys on yksi muodikas mantra, jota hoetaan koulupuolellakin. Ratkaisun pitäisi tarjota opettaja, tietenkin, ja oppilaalta ei saa vaatia mitään. Onnistumiseksi riittää, kun on raahannut perseensä kouluun tai nostanut kynän pulpetilta. Ylätason huhaata, jolla lakaistaan oikeat ongelmat maton alle. Ratkaisukeskeisyys toimii vain silloin kun ns.potilas on itse motivoitunut käsittelemään ongelmiaan, ei muuten. 

Vierailija
7/7 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asiakas itse määritä mikä on ongelma, (what is missing) joten miksi se olisi maton alla?